Serdecznie zapraszamy na 4. edycję Festiwalu Muzyki Wspólczesnej "Nowe Fale".
Miejsca koncertów i imprez towarzyszących:Nadbałtyckie Centrum Kultury, Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, ul. Łąkowa 1-2
Uniwersytet Gdański, Sala Teatralna budynku Neofilologii, ul. Wita Stwosza 51
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego, ul. Gnilna 3
festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście
PROGRAMwww.nowefale.plSobota, 17.11.2018, godz. 9:00-18:30Audytorium 213 im. prof. Pawła Podejki w budynku żółtym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
IMPREZA TOWARZYSZĄCA
II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Metody analizy muzyki XX i XXI wieku"
Sesje I - III
Sobota, 17.11.2018, godz. 19:00Sala Koncertowa Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku
KONCERT INAUGURACYJNY NOWE BRZMIENIA GDAŃSKIE
WYKONAWCY
Orkiestra Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa - dyrygent
PROGRAM
Kamil Cieślik
Sinfonietta nr 1*Adam Diesner
CoriolagePiotr Jędrzejczyk
1,618 na zespół kameralny*Monika Kędziora
Ex imo mariNiedziela, 18.11.2018, godz. 9:30-18:00Audytorium 213 im. prof. Pawła Podejki w budynku żółtym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
IMPREZA TOWARZYSZĄCA
II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Metody analizy muzyki XX i XXI wieku"
Sesje IV - VI
Niedziela, 18.11.2018, godz. 19:00Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku - Nadbałtyckiego Centrum Kultury
KONCERT KAMERALNY
WYKONAWCY
Duo del Gesù:
Arnaud Kaminski - skrzypce
Krzysztof Komendarek-Tymendorf - altówka
* * *
Marcin Kozioł - gitara
Paweł Zagańczyk - akordeon
PROGRAM
Mariusz Matuszewski
Duetti nr 2 per violino e violaKrzysztof Penderecki
Chaconne in memoria del Giovanni Paolo IITadeusz Dixa
Bagatele na duo smyczkoweGunnar Karel
Másson Flæði** * *
Jacek Rabinski
Dance of Fire na gitarę i akordeonPiotr Moss
Suite française na gitarę i akordeonPiotr Jędrzejczyk
Toccata No. 1 na gitarę i akordeonPoniedziałek, 19.11.2018, godz. 18:00Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
KONCERT SYMFONICZNY
WYKONAWCY
Monika Dżuła-Radkiewicz - gitara
Paweł Gusnar - saksofon
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Jerzy Swoboda - dyrygent
PROGRAM
Olga Hans
Arabeska na orkiestręKrzysztof Olczak
Koncert gdański na gitarę i orkiestręMaciej Kabza
Studium na orkiestręprzerwa
Sławomir Kaczorowski
Koncert na saksofon i orkiestrę smyczkowąKrzysztof Penderecki
Sinfonietta per archiWtorek, 20.11.2018, godz. 18:00Sala S1 w budynku żółtym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
KONCERT KAMERALNY
WYKONAWCY
Iwona Glinka - flet
Alina Ratkowska - klawesyn
PROGRAM
Theodore Antoniou
Suite for Flute and Harpsichord**Anna Ignatowicz-Glińska
Po trzykroć...**Michail Travlos
Cats of the Wilderness**
1. Cheetah, the great runner
2. Lion, the emperor
3. Panther, the mighty warrior
4. Lynx, the midnight loner
5. Snow Leopard, the spoted Lady
6. Tiger, the Empress
7. Puma, the forest beautyTadeusz Dixa
Wariacje na flet i klawesyn**Środa, 21.11.2018, godz. 11:00Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
IMPREZA TOWARZYSZĄCA
Warsztaty współczesnej muzyki gitarowej
PROWADZENIE
William Anderson (USA)
Czwartek, 22.11.2018, godz. 18:00Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku - Nadbałtyckiego Centrum Kultury
KONCERT KAMERALNY
WYKONAWCY
William Anderson - gitara
Joan Forsyth - fortepian
PROGRAM
Emil Awad
Fouad na gitarę soloAgustín Castilla-Ávila
Cerises na gitarę soloTerry Riley
Simone's Lullaby na fortepianAndrzej Dziadek
Song for guitarJonathan Dawe
Braggadocio na gitarę soloAnn Southam
Glass houses #5 na fortepianJonathan Dawe
Glass Harmonica na gitarę elektryczną i fortepian*Matthew Greenbaum
Sechs Fugen aus dem "Musicalischen Lüstgarte" na mandolinę i fortepian*William Anderson
Poema armónico "J'entends le Moulin" na gitaręRobert Pollock
Romance-Fantasy na gitarę i fortepianPiątek, 23.11.2018, godz. 18:00Aula Koncertowa w budynku czerwonym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
IMPREZA TOWARZYSZĄCA
Koncert studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku
Sobota, 24.11.2018, godz. 18:00Sala Teatralna w budynku Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego
KONCERT KAMERALNY
NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka - I skrzypce
Paweł Kapica - II skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski - wiolonczela
PROGRAM
Paweł Szymański
Four Pieces for String QuartetArt-Oliver Simon
Parabeln für StreichquartettSteel Stylianou
Rayzer für StreichquartettHelmut Zapf
Bagatellen für StreichquartettWitold Lutosławski
Kwartet smyczkowyNiedziela, 25.11 2018, godz. 18:00Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
IV GDAŃSKI KONCERT PRAWYKONAŃ
Koncert utworów laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki
WYKONAWCY
Orkiestra Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa - dyrygent
PROGRAM
Jakub Polaczyk
PhatopoiAposiopesis (Requiem per gli avi)*Adam Diesner
Polifobia*Żaneta Rydzewska
Muzyka relaksacyjna*Adam Józef Falenta
Coś nowego** oznacza prawykonanie
** oznacza polskie prawykonanie
Organizator:Fundacja "Sinfonietta Pomerania"
www.sinfonietta-pomerania.plAndrzej Dziadek - prezes, Tadeusz Dixa - wiceprezes
Organizatorzy dziękują za pomoc finansową i organizacyjną udzieloną przez:Urząd Miasta Gdańska
Samorząd Województwa Pomorskiego
Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Gdańsku
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku
Uniwersytet Gdański
Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku
Patronat medialny:Radio Gdańsk S.A.
POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Trojmiasto.pl
Sztuka jest odbiciem rzeczywistości - twierdzili marksiści, rozwijając zawiłą interpretację obustronnego oddziaływania życia społecznego na sztukę i sztuki na życie społeczne. Nieprzezwyciężalna trudność powstała w momencie, gdy wypadło zsynchronizować momenty słynnych zmian ilościowych (powolnych) bądź jakościowych (gwałtownych) w rozwoju społeczeństwa z analogicznymi przełomami w dziedzinie jego artystycznych wytworów. Okazało się bowiem, że sztuka zmienia się szybciej niż ustrój społeczny i jego ekonomiczna baza. W czasach, gdy działali marksiści, kapitalizm trwał i trwał, a w jego tle następowały w sztuce ogromne przeskoki od tradycjonalizmu do awangardy, od romantyzmu do futuryzmu i tak dalej. Dzisiejsza rzeczywistość sztuki odzwierciedla ten paradoks à rebours: rzeczywistość gwałtownie się zmienia, ewoluują ustroje i nastroje społeczne, a sztuka jak gdyby stoi w miejscu. Widać to doskonale w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard.
Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Nowe Fale" ukazuje tę tendencję bardzo wyraźnie. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości poświęcamy osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny. Niekiedy wszystkie te zjawiska współistnieją ze sobą. Może się zdarzyć, że kompozytor zaaplikuje nam dawkę prowokujących brzmień "sonorystycznych" jako wstęp do noworomantycznej narracji bazującej na tradycyjnych przekształceniach melodii, albo "zdekonstruuje" klasyczną formę sonaty, suity lub fugi, wymagając od nas wykazania się zrozumieniem, co w tym jest nowego. Niezwykle ciekawym zjawiskiem jest rosnące zainteresowanie dzisiejszych twórców z różnych krajów tym, co w latach 70. zostało okrzyknięte "ślepą uliczką", czyli wynalazkami tzw. II awangardy europejskiej: różnymi postaciami konstrukcjonizmu, systemem mikrotonowym czy technikami łamania ciągłości czasu muzycznego. Nasuwa się problem, jak to wszystko ogarnąć. Porządkowanie skomplikowanego świata muzyki współczesnej jest domeną muzykologów. Nie mają oni łatwego zadania, gdyż dysponują niejakim nadmiarem metod analizy dzieł muzycznych. W sztuce analizy ścierają się ze sobą, podobnie jak w samej muzyce ciągle aktualizowane propozycje z I połowy XX wieku oraz propozycje nowsze. W dodatku większość z nich to adaptacje metod wykształconych na terenie językoznawstwa i nauki o literaturze. Czy dają się adekwatnie zastosować do opisu dzieła muzycznego? To niezwykle ważne zagadnienie przedyskutują uczestnicy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Metody analizy muzyki XX i XXI wieku", która już po raz drugi będzie towarzyszyć naszemu festiwalowi. Mamy nadzieję, że narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów. Jak co roku, serdecznie zapraszamy na wszystkie wydarzenia "Nowych Fal".