stat
Wydarzenie już się odbyło

Immediate Art: Christa Sommerer

Interakcja Zrewidowana - Interaktywny Art Research

Wykład z cyklu Immediate Art: Christa Sommerer "Environmenty wirtualne - Biologiczne mikrosfery a inteligentne technologie medialne"

Podczas wykładu w CSW Łaźnia prof. dr Christa Sommerer omawiać będzie najważniejsze prace, jakie tworzy od 1991 roku w duecie z Laurentem Mignonneau, i związane z tym zagadnienia artystyczno-technologiczne.

Duet artystyczny Sommerer&Mignonneau od 1991 roku pracuje nad interaktywnymi komputerowymi instalacjami, dla których projektują metaforyczne, emocjonalne, naturalne, intuicyjne i działające w różnych trybach interfejsy. Tworzone w ten sposób interaktywne doświadczenia usytuowane są na pograniczu sztuki, designu, rozrywki i edukacji poprzez zabawę. Jednym z ich kluczowych założeń jest tworzenie interaktywnych dzieł sztuki, podlegających ciągłej przemianie, ewoluujących i adaptujących się w odpowiedzi na działanie ze strony widza/użytkownika.
Prof. Sommerer omówi między innymi: "The Living Room", "The Living Web", "Eau de Jardin", "HAZE Express", "A-Volve", "Life Spacies" oraz nawiąże do swoich najnowszych działań artystycznych.
Wykład współfinansowany przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie. W 2009 roku Peter Weibel stwierdził: "W erze Youtube.com, Flickr.com, Myspace.com, czy Second Life artyści stracili wyłączność na kreatywność. Posługując się współczesnymi mediami każdy może być artystą"1.

Christa Sommerer jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie artystek zajmujących się problematyką sztucznego życia, projektowaniem interfejsów oraz tworzeniem instalacji interaktywnych. Studiowała biologię i botanikę na Uniwersytecie w Wiedniu, sztukę i rzeźbę na wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, jak również na Staedelschule Institut for New Media we Frankfurcie (pod opieką prof. Petera Weibela). Od 1992 roku Sommerer pracuje wraz z mężem Laurentem Mignonneau, z którym tworzy bardzo udany duet artystyczny. Pracują nad instalacjami, w których wykorzystują programy oraz wizualizacje naśladujące procesy ewolucyjne - wśród nich najbardziej znane są: praca "A-Volve" z 1994 (nagrodzona Złotą Nike na festiwalu Ars Electronica w 1994 roku), nawiązująca do idei sztucznego życia, oraz powstała w 1997 roku instalacja "Life Spacies", w której użyty program symuluje walkę między gatunkami. W "A-Volve" wykorzystano komputer Onyx, powszechnie dziś stosowany do tworzenia efektów specjalnych w filmach fabularnych. Praca ta jest wręcz modelowym przykładem idei interaktywnego konstruowania układu, powoływanego do życia przez aktywną ingerencję widza-współtwórcy kreującego dzieło, będące tożsame z jego odbiorem. Artyści pracują również wspólnie nad projektowaniem niekonwencjonalnych interfejsów, czego przykładem jest instalacja "Interactive Plant Growing", znajdująca się w stałej kolekcji ZKM w Karlsruhe, gdzie interfejsem pozwalającym w interaktywny sposób stworzyć grafikę uczynili rośliny. Tematem ich ostatnich realizacji (takich jak na przykład "Mobile Feelings" z 2003 roku) są pozawerbalne formy komunikacji. Ich twórczość czerpie z tak różnych dziedzin wiedzy, jak: biologia, sztuka, instalacja, performance, muzyka elektroniczna, grafika komputerowa oraz teoria komunikacji. Ostatnio zainteresowała ich również tematyka fasad medialnych, które stały się coraz bardziej zauważalnym zjawiskiem w krajobrazie największych miast na świecie.

Podążając tym tropem, musimy zapytać się, jakie konsekwencje taka sytuacja ma dla artystów, którym najbardziej przecież zależy na przesuwaniu granic interaktywnego designu i sztuki interaktywnej. Jak techniczne aspekty tych prac przeplatają sie z ich artystyczną treścią? I, wreszcie, czego możemy nauczyć się i jakie wyciągnąć wnioski z pierwszych idei i teorii dotyczących sztuki partycypacji oraz jakie jesteśmy w stanie dostrzec paralele między artystycznym przesłaniem a formą i ich skutkami dla produktów masowych? Analizując rożne interaktywne projekty, zadamy sobie te pytania i zrewidujemy pojęcie interaktywności i partycypacji z punktu widzenia artysty praktyka.