stat
Wydarzenie już się odbyło

Inauguracja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011: Verdi - Messa da requiem

Wydarzenie w ramach

gru 31

wtorek, g. 20:00

Gdańsk,
bilety 485 zł
lut 21

piątek, g. 19:00

bilety 27-121 zł
Kup bilet
Archikatedra w Oliwie

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Inauguracja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2011
VERDI Messa da requiem
Gdański Festiwal Muzyczny 2011

Organizatorzy:
Stowarzyszenie muzyczne FORZA
Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku

Wystąpią:
Edyta Piasecka - sopran
Stefania Toczyska - mezzosopran
Pavlo Tolstoy - tenor
Wojtek Gierlach - bas
Kai Bumann - dyrygent
Chór Państwowej Filharmonii w Mińsku
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

W programie:
GIUSEPPE VERDI (1813-1901) - Messa da Requiem (1874)

W rocznicę śmierci Papieża-Polaka artyści wykonają w pięknym wnętrzu sakralnym Katedry Oliwskiej "Messa di Requiem" Giuseppe Verdiego, jednego z jego nielicznych dzieł muzyki religijnej. Pomimo to, zajmuje bardzo waż miejsce w jego twórczości, podobnie jak "Stabat Mater" Rossiniego. "Messa di Requiem" jest doskonałym połączeniem muzyki operowej i włoskiej kościelnej. O muzyce Verdiego mówiono, że ma w sobie czar Rossiniego, Uczuciowość Belliniego, niefrasobliwość Dinizettiego i ... geniusz Verdiego.

-----
EDYTA PIASECKA
Już w wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła Wydział Wokalno - Aktorski z wynikiem bardzo dobrym na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jeszcze podczas studiów zadebiutowała partią Królowej Nocy w "Czarodziejskim flecie" pod dyrekcją K.Bumanna oraz rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu. W tym samym roku zajęła I miejsce na "Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych", w Krakowie prof. Ryszarda Karczykowskiego, a w roku następnym otrzymała nagrodę specjalną dla najlepszego głosu żeńskiego, co zaowocowało udziałem w koncertach z cyklu "Promocja Polskich Talentów" w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden).

Brała udział w kursach mistrzowskich prof. A.Reynolds, A.Kaweckiej, Ch.Elsnera, A.Pears i R.Karczykowskiego. W 2003 roku brawurowo zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie u boku Alberto Zeddy w partii Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze "Podróży do Reims".
Następnie wystąpiła w Teatrze Wielkim w partii Zosi w "Halce" w reżyserii Marii Fołtyn oraz
w partii Rozyny w "Cyruliku sewilskim" u boku W. Crutchfielda. Współpracowała z wiodącymi polskimi dyrygentami A.Straszyńskim, T.Przybylskim, T.Kozłowskim, S.Wróblewskim, T.Bugajem, A.Wicherkiem, E.Michnik, T.Zateyem, W.Michniewskim, S.Chrzanowskim, M.J.Błaszczykiem, W.Pijarowskim, Cz.Grabowskim, a także międzynarodowymi A.Zeddą, M.Fitzgeraldem, M.Zilmem, R.Baderem, V.Schmidtem-Gertenbachem, W.Crutchfieldem, W.Wellerem, N.Paszkowskim.

Posiada w swoim repertuarze ponad 15 partii operowych:
Coralina -"Torreador", Frasquita - "Carmen", Lucia - "Lucia di Lammermoor", Nedda - "I Pagliaci", Contessa di Folleville - "Il viaggio a Reims", Rosina - "Il barbiere di Siviglia", Hanna - "Straszny dwór" , Zofia - "Halka", Regina della Notte - "Zauberflute", Violetta - "Traviata", Gilda - "Rigoletto", Fiordiligi - "Cosi fan tutte", Musetta - "La Boheme", Rozalinda - "Zemsta Nietoperza", Anna - "Don Giovanni".

Współpracowała z wieloma operami polskimi i zagranicznymi: Teatrem Wielkim w Warszawie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą w Krakowie, Operą Novą w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Sląską we Wrocławiu, Teatrem Wielkim w Budapeszcie. Koncertowała w filharmoniach: Filharmonia Krakowska, NOSPR w Katowicach, Filharmonia Śląska w Katowicach, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, Filharmonia Poznańska, Filharmonia w Zabrzu, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia w Zabrzu, Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Uczestniczyła w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych m.in. "Sacrum Profanum" w Krakowie, "Internachionale Orgel Woche Musica Sacra" w Norymberdze, "Festival delle Nacioni" w Citta di Castello we Włoszech, "Festiwal im. Jana Kiepury" w Krynicy, "Festiwal Viva il canto" w Cieszynie,
Koncertowała w takich krajach jak Belgia, Holandia, Niemcy, USA, Dania, Kuwejt, Włochy.
W 2004 roku była wytypowana do nagrody "PASZPORTY POLITYKI" w kategorii "Muzyka poważna". W roku 2008 otrzymała nagrodę im. A.Hiolskiego w kategorii "Debiut Operowy".

STEFANIA TOCZYSKA
Wielka polska śpiewaczka (mezzosopran), gwiazda najsłynniejszych scen operowych świata. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Barbary Iglikowskiej. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych m.in.: w Tuluzie , Paryżu i s- Hertogenbosch.

Debiutowała na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku rolą tytułową w Carmen Bizeta. Stworzyła tam również kreacje: Dalili w Samsonie i Dalili Saint-Saënsa, Leonory w Faworycie Donizettiego i bohaterek kilku oper Verdiego. Występowała też w przedstawieniach operetkowych (Student żebrak Millöckera, Noc w Wenecji i Zemsta nietoperza Straussa).

Międzynarodową karierę rozpoczęła w 1977 roku kreacją Amneris w Aidzie Verdiego na scenie w Bazylei. Występuje stale w wiedeńskiej Staatsoper i zapraszana jest przez najbardziej renomowane teatry operowe Europy i Ameryki. Śpiewa na scenach Metropolitan Opera Hause w Nowym Jorku, Covent Garden w Londynie, Teatro San Carlo w Lizbonie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Deutsche Oper w Berlinie, Teatro Colón w Buenos Aires, Opery Paryskiej, w teatrach operowych Hamburga, Rzymu, Genewy, Zurychu, San Francisco Houston. Zasłynęła w rolach Amneris ( Aida Verdiego), Carmen ( Carmen Bizeta), Izabeli (Włoszka w Algierze Rossiniego), Azuceny (Trubadur Verdiego), Eboli (Don Carlos Verdiego), Ulryki (Bal maskowy Verdiego), Rozyny (Cyrulik sewilski Rossiniego), Dulcynei (Don Kichot Masseneta), Laury (Gioconda Ponchiellego), Maryny (Borys Godunow Musorgskiego ), a także w partii Marfy w Chowańszczyźnie Musorgskiego, którą śpiewała w koncertowym wykonaniu w Carnegie Hall oraz w scenicznej wersji w Metropolitan Opera.

Partnerowali jej m.in.: Montserrat Caballé, Leontyne Price, Renata Scotto, José Carreras, Placido Domingo, Nicolai Gedda i Luciano Pavarotti. Uczestniczyła w renomowanych festiwalach muzycznych, w wykonaniach wielu dzieł koncertowych i oratoryjnych, a także w nagraniach płytowych i radiowych. Nagrała m.in.: dla EMI (Straszny dwór Moniuszki), CD Accord (Król Roger Szymanowskiego), Myto Records (Bal maskowy, Belisario Donizettiego), Orfeo (Olimpia Spontiniego, Trubadur Verdiego pod batutą Giuseppe Sinopoliego), Erato (Wojna i pokój Prokofiewa pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza), Ponto (Aida pod batutą Daniela Barenboima), Brilliant Classics (I Symfonia Aleksandra Skriabina pod dyrekcją Riccardo Mutiego).

PAVLO TOLSTOY
Tenor urodzony na Ukrainie. Angaż do zespołu lwowskiej opery, w którym śpiewał do ukończenia studiów w 2005 roku, otrzymał jeszcze jako student Akademii Muzycznej we Lwowie (2002). Przez kolejne dwa lata występował na deskach Opery Wrocławskiej, śpiewając główne partie w operach Mozarta, Verdiego, Pucciniego i Szymanowskiego. Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy.
Artysta wystąpił dotychczas jako: Ferrando w Cosí fan tutte i Tamino w Czarodziejskim flecie Mozarta, Leński w Eugeniuszu Oniegine Czajkowskiego, Alfredo w Traviacie i Ismaele w Nabucco Verdiego, Beppo w Pajacach Leoncavalla, Rodolfo w Cyganerii i Pinkerton w Madame Butterfly Pucciniego.

Występował również - jako Młody król w Hagith oraz Pasterz w Królu Rogerze - w realizowanych przez Operę Wrocławską inscenizacjach oper Szymanowskiego. Jako pasterz występował również w Teatrze Marjinskim i Gran Teatre del Liceu. We Wrocławiu śpiewał partię Alfreda w Zemście nietoperza Johanna Straussa. Pracuje z takimi reżyserami, jak m.in. Marek Weiss-Grzesiński, Tomasz Konina, Mariusz Treliński czy Michał Znaniecki. Artysta ma w repertuarze również utwory oratoryjno-kantatowe, m.in. Requiem Mozarta, Mszę uroczystą Gounoda oraz Trzecią Symfonię Szymanowskiego "Pieśń o nocy".

WOJTEK GIERLACH - bas
Ukończył Akademię Muzyczną im F.Chopina w Warszawie w klasie prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 - 1-sze miejsce, Bilbao 2000 - 2-gie miejsce, Premio Caruso w Mediolanie 2001 - Premio Caruso, F.Vinas w Barcelonie 2004 - 3- cie miejsce. Zadebiutowal w 1999 roku rolą tytułową w Imeneo Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej . Na deskach tej sceny wcielił się również w postać Don Giovanniego, natomiast jako Leporello wystąpił W Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Nico Theater w Cape Town.

Śpiewał również Figara w Weselu Figara Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz rolę Argenia w Imeneo Haendla w Opera Ireland w Dublinie. Wystąpił jako Mustafa we Włoszce w Algierze - Teatry Operowe w Lizbonie, Minneapolis i Ravennie, Assur w Semiramidzie - Teatro di Verdi Pisa, Alidoro w Kopciuszku - Festival d'Aix-en-Provance i Stadttheater Klagenfurt, Orbazzano w Tankredzie - Teatro Maestranza de Sevilla, Don Basilio w Cyruliku Sewilskim - Deutsche Oper Berlin, Gouverneur w Hrabim Ory - Belcanto Festival Wildbad, Lorda Sidney i Don Profond w Podroży do Remis - Pesaro Rossini Festiwal.

W Operze Narodowej W. Gierlach wcielił się w postać Colline'a w Cyganerii, Raimonda w Lucji z Lammermoor, Alfonsa w Lukrecji Borgii, Escamilia w Carmen i Gesslera w Wilhelmie Telu. Wystąpił jako Timur w Turandot (Santa Cruz de Tenerife) oraz jako Commendatore w prawykonaniu i nagraniu opery il Dissoluto Punito R.Carnicera w ramach Mozart Festival w La Coruni. Inne znaczące role to Salieri w operze Rimskiego - Korsakowa pt. Mozart i Salieri w Teatro Fiarmonico w Oviedo, Orfeusz - Narodne Divadlo w Bratysławie, Conte Rodolfo w Lunatyczce Belliniego i Kreona w Medea in Corinto Mayera - St Gallen oraz Król Ludwik w Euryanthe Webera na Festiwalu Wielkanocnym im L.van Beethovena.

Dorobek fonograficzny W. Gierlacha to m.in. Mirteo w Semiramidzie G. Meyerbeera - dyr. R. Bonynge (Naxos), Zambri w Ciro in Babilonia, Faraon w Mojżeszu w Egipcie, Douglas w La Donna del Lago Rossiniego - dyr. A.Zedda (Naxos), Dourlinski w Lodoisce Cherubiniego, Domoslav w Duchu Gor L.Spohra,(LvB) Wojewoda w Marii Statkowskiego - dyr. L. Borowicz (Polskie Radio). W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu Mszy Glagolickej Janacka pod dyr. A. Wita oraz w Mszy H-moll Bacha pod dyr. H. Rillinganatomiast w Filharmoni Krakowskiej w Stworzeniu Świata Haydna pod dyr. Kaia Bumanna. Był wykonawcą partii solowej w Symfonii O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego Sinfoni Varsovi. Z orkiestrą I Solisti Veneti pod dyr. Claudia Scimone śpiewał w Pasji A. Salieriego (koncert transmitowany przez telewizję RAI), z Orquesta Simfonica de Asturias pod dyr.A. Zeddy wykonal Stabat Mater Rossiniego, na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w Pasji wg. św Jana Arvo Parta.