Wojtek Mazolewski Trio feat. Dennis Gonzalez
jazz - koncerty w Trójmieście
• Wojtek Mazolewski | bas
• Marek Pospieszalski | saksofon
• Dawid Fortuna | perkusja
• Dennis Gonzalez | trąbka
• Koncert poprowadzi Olo Walicki
W programie materiał prapremierowy. Krzysztof Komeda, Tomasz Stańko, płyty Astigmatic i Twet to główne drogowskazy tego projektu. Usłyszymy wiec odniesienia, cytaty i utwory pochodzące z tamtego okresu w zupełnie nowej przestrzeni muzycznej. Marek Pospieszalski i Dawid Fortuna to najświeższa fala progresywnego jazzu i gwarant ognistego, energetycznego grania. Szaleństwo młodości uzupełni swym doświadczeniem stary mistrz z Teksasu - Dennis Gonzalez.
Wojtek Mazolewski - trójmiejski kompozytor i basista młodego pokolenia. Zanim zaczął grać muzykę improwizowaną, grał punk rocka. Grał w kapelach yassowych takich jak: Inżynier Kaktus i Arythmic Perfection. Zyskał popularność jako lider zespołów Pink Freud, Bassisters Orchestra, Freeyo, Wojtek Mazolewski Quintet.
Dennis Gonzalez - trębacz, kompozytor, pedagog, lingwista, poeta. Nagrał 35 płyt jako lider. Koncertował z artystami z Europy (Bugge Wesseltoft, Nils Petter Molvaer), jak również z takimi artystami jak Henry Grimes, Roy Campbell czy Hamid Drake. Lider tria Yells at Eels, w którym gra z synami.
Marek Pospieszalski - muzyk z klanu Pospieszalskich, członek kwintetu Mazolewskiego, empe3 i kilku innych projektów
Dan Berglund's Tonbruket
• Dan Berglund | kontrabas
• Johan Lindstroem | gitara, elektryczna gitara stalowa
• Martin Hederos | fortepian, rhodes, syntezator
• Andreas Werliin | perkusja
• Koncert poprowadzi Olo Walicki
Tonbruket to nowy zespół Dana Berglunda, kontrabasisty znanego z Esbjorn Svensson Trio, zespołu, o którym zwykło się mówić, że zredefiniował jazz przełomu wieków. Tak jak e.s.t. czerpał z wielu niejazzowych inspiracji, tak i Tonbruket sięga po zgoła niejazzowe brzmienia. W skład nowego zespołu weszli starzy znajomi Dana z okresu przed e.s.t. Tonbruket to szwedzki neologizm i oznacza "wytwórnię dźwięków". Kluczową postacią na tym albumie jest Johan Lindstroem serwujący szeroki wachlarz gitarowych dźwięków - od hawajskiej gitary stalowej, przez gitarę elektryczną, po gitarę akustyczną. Lindstroem jest także producentem płyty i to właśnie produkcja brzmienia (wytwórnia brzmienia), nie zaś skomplikowane kompozycje, czy karkołomne solówki, stanowią nadrzędną ideę tego albumu. Berglund wiedział, że e.s.t. to rozdział zamknięty, dlatego zdecydował się na kontrowersyjny krok w zupełnie nowym kierunku. W świat muzyki, której wcześniej nie eksplorował. Wspólne pozostały tylko pytania: o granice jazzu i jego cechy charakterystyczne. A może bardziej: o zasadność tego typu pytań.
Berglund mocno dystansuje się od jazzowych inklinacji i patrzy w kierunku elektroniki, rocka, popu, nowoczesnego brzmienia. Fani szeroko pojętej alternatywy mogą zaś zacierać ręce.
[Mieczysław Burski | Polskie Radio]
Utwory brzmią trochę, jak bardziej akustyczna i instrumentalna wersja angielskiej awangardy nowofalowo-industrialnej przełomu lat 70/80 (Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire), europejskiej awangardy rockowej połowy lat 70. (Can, Amon Düül, Camel), amerykańskiego rocka psychodelicznego początku lat 70. (Jefferson Airplane, Grateful Dead). Gitara Lindströma czasami brzmi jak struny Frisella, Coodera.
[Artur Pawelec | "Nordic Jazz Forum @ Golden Line"]
Dan Berglund
Kontrabasista znany z Esbjorn Svensson Trio (e.s.t.), uznanego za jeden z najważniejszych zespołów jazzowych, o którym zwykło się mówić, że zredefiniował pojęcie jazzu i wyznaczył zupełnie nową jakość w tej muzyce. Tragiczna śmierć Esbjorna Svenssona przerwała błyskotliwą karierę tria, które przyjmowane było na całym świecie z otwartymi ramionami i sprzedawało płyty w milionowych nakładach. Kontrabas Berglunda był kluczowy dla brzmienia e.s.t., łączył w sobie ciemny, potężny dół a'la Charles Mingus i drapieżność gitary Jimi'ego Hendrix'a, na którym wzorował się Berglund w doborze efektów elektronicznych.
Johan Lindstroem
Gitarzysta i producent muzyczny, współpracował z Berglundem w Per Texas Johansson Band, a także między innymi z Elvisem Costello.
Martin Hederos
Pianista, klawiszowiec, członek popularnego szwedzkiego zespołu The Soundtrack of Our Lives.
Gosia Szmuda Band
• Małgorzata Szmuda | głos
• Joanna Kniter | głos
• Artur Jurek | instrumenty klawiszowe
• Tomasz Przyborowicz | gitara basowa
• Grzegorz Sycz | perkusja
• Robert Jakubiec | trąbka
• Piotr Żarnoch | puzon
• Koncert poprowadzi Olo Walicki
Funky Jazz Show - rytmicznie, energetycznie, optymistycznie, śpiewająco... Dwa niebanalne głosy, w tle sekcja dęta, genialny klawiszowiec , a wszystko podparte niezawodną sekcją rytmiczną. Oprócz tego kolorowo i tanecznie. Taka dawka optymizmu potrzebna jest każdemu. Grupa oprócz utworów autorskich zagra przeboje gwiazd fuka takich jak James Brown, Georg Clinton, Wind and Fire, Sly and the Family Stone, Tower of Power, Prince... we własnych aranżacjach. Projekt powstał specjalnie na potrzeby festiwalu Jazz Jantar 2010, ale to dopiero początek. Mamy nadzieję, że uda nam się "rozkręcić" i będziemy grać "długo i szczęśliwie"...
Małgorzata Szmuda - wokalistka śpiewająca ciepłym altem, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, specjalność wokal jazzowy. Uczelnię ukańczyła z wyróżnieniem. Laureatka wielu konkursów w tym telewizyjnej Szansy na Sukces. W czerwcu 2007 podczas XII Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu jury pod przewodnictwem Jana Ptaszyna Wróblewskiego przyznało jej nagrodę dla najlepszej wokalistki. Pojawia się również na deskach gdańskiego Teatru Wybrzeże. Obecnie to głos trójmiejskiej grupy TIO łączącej elementy muzyki etnicznej, jazzowej i funkowej. Najnowszy projekt wokalistki to Jazz dla dzieci - projekt muzyczny dla najmłodszych i tych trochę starszych. Utwory autorskie oraz znane, oryginalnie zaaranżowane "przeboje" muzyki dziecięcej, mają oczarowują najmłodszą publiczność przyjemną, lecz nie banalną melodią, różnorodnością brzmień i zaskakującą dynamiką. Całości dopełnia jazzowa harmonia. Ambitnie, ale nie za trudno. Teksty, mówiące o bliskich dzieciom sprawach pobudzają wyobraźnię i zachęcają do "ciekawskiego" i odkrywczego spojrzenia na świat.
Joanna Knitter - trójmiejska wokalistka jazzowa i bluesowa. Studentka III roku wokalistyki jazzowej na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Laureatka nagrody dla najlepszego instrumentalisty na Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni, zdobywczyni specjalnego wyróżnienia przyznanego przez Billy'ego Harpera na Zmaganiach Jazzowych w Szczecinie. Jej nazwisko kilkukrotnie pojawiało się w rocznych zestawieniach najlepszych wokalistek w Jazz Forum (za rok 2005) oraz w Twoim Bluesie (za rok 2005 i 2006). W tegorocznym zestawieniu Jazz Forum określono ją mianem Nowej Nadziei Jazzu. Występowała z czołówką polskiej sceny jazzowej (między innymi: Wojciech Karolak, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Przemek Dyakowski, Janusz Mackiewicz, Tomasz Sowiński, Cezary Paciorek, Dominik Bukowski). Umiejętności wokalne doskonaliła u Doroty Miśkiewicz, Ingi Lewandowskiej, Janusza Szroma i, wybitnej amerykańskiej wokalistki - Judy Bady. Na co dzień gra z Przemkiem Dyakowskim w zespole Take It Easy oraz w formacji The Moongang. Należy także do teatralnej grupy Maybe Theatre Company, z którą wystąpiła w 2005 roku w musicalu Rent, a 12 lutego 2009 roku odbyła się uroczysta premiera spektaklu Cabaret przez nią reżyserowanego.
Artur Jurek - pianista, hammondzista, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, laureat Festiwalu Jazz Juniors. Współpracuje z Leszkiem Dranickim, Przemkiem Dyakowskim, Januszem Mackiewiczem, Jackiem Siciarkiem, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Maybe Theater Company, Hevelius Brass, Gdansk Philharmonic Brass, oraz z wieloma trójmiejskimi zespołami jako muzyk sesyjny.
Tomasz Przyborowicz - basista, muzyk sesyjny związany z trójmiejskim środowiskiem muzycznym. Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Obecnie kontynuuje naukę na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na kierunku Jazz i Muzyka Rozrywkowa. Czynnie angażuje się również w działalność pedagogiczną. Współpracuje jako instruktor muzyczny z Gdańską Sceną Muzyczną, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wiedzą z młodymi muzykami. Na stałe związany z zespołami: No Limits, Łyczacza, Mietek Blues Band. Występował na wielu prestiżowych imprezach m.in. Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Ladies Jazz Festival, Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni, East Coast Festival, Festiwal Bluesowy w Gdyni, Festiwal Piosenki Aktorskiej w Wrocławiu. Współpracował sesyjne z takimi artystami jak Waldemar Malicki, Jerzy Grunwald, Brian Fentress, Jesper Tyden, zespołami Keepin' Tradition Jazz Quartet, Hevelius Brass, Groovekojad, Ha-Dwa-O!, Apteka, Ziętek Band, Capella Gedanensis, orkiestra Teatru Muzycznego w Gdyni, orkiestra Teatru Maybe Theatre Company. Brał udział w europejskiej trasie koncertowej musicalu La Belle Bizarre de Moulin Rouge produkowanej przez Gerhatz Gmbh - jednego z największych europejskich producentów musicali. Jest basistą Big Bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku pod dyr. Leszka Kułakowskiego, oraz Big Bandu Jana Konopa. Obecnie tworzy kwintet jazzowy ze znakomitymi muzykami młodego pokolenia - Robertem Jakubcem, Mariuszem Świątkiem, Hubertem Świątkiem i Grzegorzem Syczem, z którymi przygotowuje autorski materiał. Jest laureatem I nagrody Forum Młodych 2006 zdobytej z kwintetem dętym Hevelius Brass. W 2008 roku, wraz z zespołem No Limits wywalczył nagrodę Srebrnego Tukana na Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu za wykonanie piosenki "Drzewo Mojej Matki". Płyta 30 Years Have Passed nagrana z Mietek Blues Band została nominowana do nagrody Fryderyk 2010 w kategorii bluesowego albumu roku.
Grzegorz Sycz - grę na perkusji rozpoczął w wieku lat 4. Absolwent Folkwang Hochschule Essen BRD. Współpracował m.in. z muzykami takimi jak: Angus Tomas Bangus, Franz Hauzinger, John Sparks, Peter Salentin, Peter Strunzi, Eric Richard, Joanne Bell, Thomas Hufschmid, Peter Herborn, Axel Knapmaier, Gilda Razzani, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Piotr Wijtasik, Maciej Sikała, Maciej Grzywacz, Piotr Lemanczyk, Dariusz Herbasz, Janusz Mackiewicz, Dominik Bukowski, Leszek Żądło, Wojtek Groborz, Antoni Dębski, Jarosław Śmietana, Jakub Stańkiewicz, Andrzej Cudzich, Leszek Szczerba, Janusz Witko, Robert Kubiszyn, Tomasz Kudyk, Marcin Ślusarczyk, Adam Kowalewski, Maciej Adamczak, Paweł i Krzysztof Ścierańscy, Tomasz Grzegorski, Marek Michalak, Józef Michalik, Puma Piasecki, Wojciech Staroniewicz, Przemek Dyakowski, Marcin Bożek. Artur Jurek,Adam Żuchowski,Adam Kawończyk,Piotr Królik,Piotr Żaczek,Tadeusz Leśniak, Łukasz Targosz, Karol Wait, Adam Went, Krzysztow Krawczuk, Bogdan Mietniowski, Ryszard Styła, Paweł Mąciwoda - Jastrzępski, Marek Janicki, Robert Jakubiec, Andrzej Marchewka, Andrzej Jakubiec, Cezary Paciorek, Jacek Chruściński, Krzysztof Bodzoń, Krzysztof Herdzin, Zbigniew Wegehaupt, Leszek Dranicki, Waldemar Leczkowski, Norbert Pajek Domink Bieńczycki. Występował m.in. przed Freddim Hubardem, Charlim Mariano, Matthiasem Nadolnym, Tomkiem Stańko. Najlepiej czuje się w stylistyce jazz-funk, jazz-rock.
Robert Jakubiec - absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1986 - 1990 był członkiem ogłoszonej przez między innymi pismo Jazz Forum najpopularniejszej grupy jazzowej w Polsce - Young Power - z którą nagrał cztery płyty. Wraz z zespołem Jazz Septet zdobył nagrodę główną oraz wyróżnienie indywidualne na festiwalu Jazz Juniors. Występował na największych festiwalach jazzowych i bluesowych na świecie w ponad piętnastu krajach. Przez wiele lat grał w zespole Ireneusza Dudka, Kukla Band, Playing Family (A.Rosiewicz), a także z innymi big bandami oraz wokalistami muzyki pop. Od ponad dziesięciu lat współpracuje z zespołem Mietek Blues Band.
Piotr Żarnoch - 23-letni puzonista. Absolwent Wydziału Jazzu w Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie student Akademii Muzycznej w Gdańsku. Koncertował z: Kayah, Mietek Szcześniak, ENEJ oraz wiele projektów jazzowo-funkowych.