Na początku Jazz Jantar Festiwal wsłuchamy się w nowoczesne interpretacje jazzu z Danii i Bliskiego Wschodu.
ALFONS SLIK / Nie przejmuj się / Młoda Polska / premieraGrzegorz Tarwid - piano / Szymon Gąsiorek - drums
jazz - koncerty w Trójmieście
Pianista Grzegorz Tarwid i perkusista Szymon Gąsiorek są dobrze znani publiczności jazzowych festiwali. Spotkali się w Kopenhadze na studiach w Rhythmic Music Conservatory, która to uczelnia ma znaczący wpływ na to, co dzieje się na młodej polskiej scenie jazzowej. Tworzą duet ALFONS SLIK, w którym - jak sami mówią - "nie powstrzymują się przed swobodną ekspresją łączącą ich instrumentalny warsztat z nieposkromionymi recytacjami i eksperymentami brzmieniowymi, a nasza muzyka oscyluje pomiędzy free jazzem, współczesną muzyką klasyczną, rock'n'rollem, disco i... polskimi zwyczajami weselnymi." Jesienią ukarze się ich pierwszy album "Nie przejmuj się".
AMIR ELSAFFAR THE TWO RIVERS ENSEMBLE / All That JazzAmir ElSaffar - santur, trumpet / Carlo DeRosa - double bass / Ole Mathisen - tenor saxophone, soprano saxophone / Nasheet Waits - drums / Tareq Abboushi - buzuq / Zafer Tawi - oud, percussion
"Two Rivers Ensemble Amira ElSaffara - była to z pewnością pierwsza bliskowschodnia kapela w Newport, która otrzymała owację na stojąco już przy pierwszym utworze" relacjonował Downbeat Magazine o występie Two Rivers Ensemble na Newport Jazz Festival.
"Grupa zmierza w stronę świeżej fuzji jazzu i makamu z mistrzowską techniczną mocą i obrazową wyobraźnią liryczną."
Peter Margasak / The Chicago ReaderTwo Rivers Ensemble to sekstet jazzowych muzyków o bliskowschodnim pochodzeniu, którzy poczynili znaczne kroki w wykorzystywaniu wzorca melodycznego makamu, transformując go w brzmienie jazzowe. Ta muzyka, głęboko zakorzeniona w formach muzycznych Iraku i bliskich mu regionów, mówi językiem swingu, improwizacji i interakcji grupowej, a wynikający z tego dźwięk różni się od pozostałych współczesnych międzykulturowych fuzji muzycznych. Po ośmiu latach intensywnego koncertowania i wyjazdów w trasy, a także wydaniu trzech bardzo dobrze przyjętych albumów - "Crisis" (2015), Inana (2011) i "Two Rivers" (2007) - Two Rivers Ensemble wypracowało instynktowną łatwość postępowania z niezwykle złożoną muzyka ElSaffara, co umożliwiło zespołowi granie z kreatywnością, która wykracza poza czysto techniczne wyzwanie w stylu zakorzenionym w tradycji. Powstaje zupełnie nowa estetyka.
Two Rivers Ensemble tworzą: Nasheet Waits, jeden z najbardziej dynamicznych perkusistów jazzowych, znany jako filar Bandwagon Jasona Morana; basista Carlo DeRosa, którego album "Brain Dance" spotkał się ze sporym uznaniem; grający na buzuki Tareq Abboushi, którego album "Mumtastic" to autorskie połączenie jazzu i form arabskich; multiinstrumentalista i wirtuoz Zafer Tawil, który jest jednym z najbardziej pożądanych arabskich muzyków w Nowym Jorku; saksofonista tenorowy Ole Mathisen, mistrz brzmienia mikrotonowego, który daje zespołowi świetnie opanowany i technicznie olśniewający dźwięk. Są idealnym opakowaniem dla lidera grupy, ElSaffara. A sam Amir ElSaffar jest już znany gdańskiej publiczności, bowiem w 2016 do współpracy zaprosił go Dominik Bukowski, a jej rezultatem był album "Sufia. Dominik Bukowski Quartet Feat. Amir ElSaffar. Live in Klub Zak", który pojawił się na wysokich pozycjach w licznych branżowych podsumowaniach 2016 roku.
Trębacza Amira ElSaffara w 2014 roku amerykański magazyn Downbeat postawił w jednym szeregu z Geraldem Claytonem, Robertem Glasperem, Esperanzą Spalding i Ambrose Akinmusire, uznając go za jednego z najbardziej "cool" artystów w nowej generacji jazzowej. Opiniotwórczy The Wire określił ElSaffara jako "muzyka niespotykanie kompetentnego, by łączyć jazz z muzyką arabską bez wyrządzania szkody któremukolwiek z nich".
ElSaffar to pierwszorzędny trębacz o klasycznym wykształceniu zaznajomiony nie tylko z językiem współczesnego jazzu, ale sięgający po techniki pozwalające na odgrywanie mikrotonów i ozdobników właściwych muzyce arabskiej, a rzadko kiedy wykonywanych na trąbce. Jako wokalista i santurzysta kultywuje wymierającą wielowiekową irakijską tradycję muzyki Maqam. Jako kompozytor ElSaffar znany jest z wykorzystywania mikrotonów zaczerpniętych z Maqamu, dzięki którym udaje mu się osiągnąć innowacyjne podejście do harmonii i melodii.
"Melizmatyczne linie trąbki ElSaffara wprowadzają zatrważająco liryczne piękno; jego frazy gną się i kręcą w sposób, jakiego zachodnie uszy jeszcze nie przywykły słuchać... ElSaffar jest jedną z najbardziej obiecujących figur we współczesnym jazzie" Howard Reich / The Chicago Tribune