stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

A'freak-an Project to ołączenie żywej muzyki, wystawy prac i projekcji multimedialnej. Koncert muzyki inspirowanej pracami Agnieszki Ledóchowskiej które powstały przy współpracy Kate Chmela-Jones, Polki na stałe mieszkającej w Afryce Południowej, wykładowcy na wydziale Grafiki i Sztuk Wizualnych w Vaal University of Technology.

lis 30

sobota, g. 19:00

Gdańsk,
bilety 180 zł
Kup bilet
gru 7

sobota, g. 20:00

Wstęp wolny
Zdjęcia, które zrobiła swoim studentom zostały przetworzone. Twarze, choć anonimowe wydają się w dziwny sposób bliskie. Intencją Agnieszki Ledóchowskiej było stworzenie nierzeczywistej osoby. Znalezienie jej alter-ego w świecie swojej wyobraźni. Efektem tych eksperymentów jest cykl prac podkreślających przeciwieństwa stanów emocjonalnych i ludzkiej kondycji. Ponieważ wyraża się to zarówno w wymiarze duchowym jak i fizycznym, jej interpretacja ma tworzyć ich wypadkową. Pokaz wzbogacony będzie wizualizacjami multimedialnymi Adama Przybysza i Rafała Chomika.

jazz - koncerty w Trójmieście


Wojtek Staroniewicz - saksofon tenorowy
Przemek Dyakowski - saksofon tenorowy
Marcin Janek - saksofon tenorowy, sopranowy
Darek Herbasz - saksofon barytonowy
Dominik Bukowski - vibrafon, marimba
Janusz Mackiewicz - gitara basowa
Romek Ślefarski - perkusja
Larry Okey Ugwu - afrykańskie instrumenty perkusyjne

A'freak-an Project jest wirtualną podróżą artystów do Afryki. Poprzez muzykę i wizualizację, posługując się własnym językiem i wyobraźnią, polscy artyści tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu.

W programie koncertów znajdą się następujące utwory: Asale, Dingane, Chisisi, Muchaneta, Chenzira, Utni oraz Dakarai, które ukażą się także na albumie koncepcyjnym CD+DVD. Nazwy tych utworów pochodzą od imion w różnych językach południowoafrykańskich. I tak Asale jest kobiecym imieniem, które można przetłumaczyć jako czasownik "mówić" w języku Yao (Malawi), Dingane, męskie imię, oznacza "tego, który poszukuje" w języku Zulu (RPA), Chisisi znaczy "sekret" w języku Yao (Malawi), Muchaneta oznacza "poczujesz się zmęczony" w języku Shona (Zimbabwe), Chenzira oznacza "urodzony w podróży" w języku Shona (Zimbabwe), Utni znaczy "życie" w języku Yao (Malawi) i w końcu Dakarai oznacza "radość" w języku Shona (Zimbabwe). Wszystkie imiona poza Asale są imionami męskimi.

Powyższe imiona definiują każdy utwór z osobna ze strony muzycznej, wizualnej i interpretacyjnej. Ciekawym przykładem jest utwór Muchaneta, który pod względem muzycznym jest bardzo dynamiczny, wielowątkowy, grany w szybkim tempie i dosyć długi. Chisisi z kolei jest utrzymany w mrocznej tonacji, gdzie dźwięki pojawiają się w trójwymiarowej przestrzeni, niespodziewanie w różnych rejestrach, barwach i nieraz w skrajnej dynamice piano - forte. Ważnym elementem każdego koncertu będzie improwizacja oraz wzajemna inspiracja muzyków, która powoduje, że każdy koncert jest zupełnie inny i niepowtarzalny. Pozwala na to bardzo otwarta formuła kompozycyjna utworów.

Zawarta w utworach emocjonalność sprawia, że odbiorcy czują się częścią tej muzyki, a jej wrażenie pozostaje na długo w pamięci. Dzięki wizualizacjom, widz przenosi się również fizycznie do krainy dźwięków, a połączenie wrażeń audiowizualnych zwiększa siłę odbioru naszego przekazu. Koncepcja albumu i programu koncertowego jest dualna. W pierwszej interpretacji ukryta jest opowieść. Artyści opowiadają historię pewnej kobiety (Asale), która poprzez mowę i opowieści zwraca na siebie uwagę mężczyzny (Dingane), który poszukuje miłości. Między nimi pojawia się sekretna, ledwie wyczuwalna więź (Chisisi), która swoją zachłanną ewolucją powoduje wręcz pewne mistyczne zmęczenie (Muchaneta), aby przerodzić się w chęć wspólnego podróżowania przez życie (Chenzira). Kobieta i mężczyzna postanawiają być razem już do końca (Utni), co sprawia, że czują się bardzo szczęśliwi (Dakarai) i chcą się tym szczęściem podzielić ze wszystkimi.

Druga interpretacja jest ściśle związana z nazwami utworów, które są nadanymi przez artystkę imionami osób znajdujących się na grafikach Agnieszki Ledóchowskiej. Każde imię stanowi charakterystykę danej postaci i jest z nią nierozerwalnie związane. Efektem eksperymentów graficznych Agnieszki jest ukazanie różnorodności ludzkiej kondycji i przeciwieństwa stanów emocjonalnych. Intencją Agnieszki było stworzenie nierzeczywistej wręcz osoby, znalezienie jej Alter Ego w świecie wyobraźni. Wyraża się to zarówno w wymiarze duchowym, jak i rzeczywistym, a interpretacja obrazów ma tworzyć ich wypadkową.

WOJCIECH STARONIEWICZ - postać znana polskiej publiczności od ponad 20 lat. Saksofonista i kompozytor zaskakujący wciąż nowymi autorskimi projektami muzycznymi o szerokim spektrum stylistycznym, zarejestrowanym na albumach: "Karambola", "Quiet City", "Hand made", "Conversession", "Alternations", "A'freak-an Project".

Znakomity sideman, chętnie zapraszany przez innych muzyków, żeby wymienić chociażby wieloletnią współpracę z norweską grupą "Loud Jazz Band" czy sekstetem Włodzimierza Nahornego. W ostatnich latach koncertuje jako solista z Polską Filharmonią Kameralną Sopot Wojciecha Rajskiego. Także jako solista, wykonuje solowe improwizacje w musicalach "Porgy and Bess" i "The Witness" w reżyserii Ryszarda Ronczewskiego.

W jego karierze artystycznej przewinęło się wiele wspaniałych nazwisk: Andrzej Jagodziński, Włodek Pawlik, Cezary Konrad, Adam Cegielski, Nippy Noya, Helge Lien, Erik Johannessen, Brian Melvin oraz praktycznie cała czołówka jazzowa Trójmiasta. Wojciech Staroniewicz, jako jedyny wśród polskich saksofonistów jazzowych, został zakwalifikowany do półfinału Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Waszyngtonie w 1991 roku, gdzie znalazł się w gronie 21 saksofonistów wybranych z całego świata. Oprócz tego zdobył pierwszą nagrodę zespołową oraz indywidualną, za najlepszą kompozycję na festiwalu "Jazz Juniors". Rok później, wraz z zespołem "Set-Off", zdobył pierwszą nagrodę - "Złoty klucz do kariery" - na "Pomorskiej Jesieni Jazzowej" oraz drugą nagrodę na "International Contest for Youth Orchestras in Hoeilaart" - Belgia. Jest także laureatem prestiżowej nagrody Prezydenta Miasta Sopotu "Sopocka Muza 2009" w dziedzinie kultury i sztuki.

Staroniewicz koncertował prawie we wszystkich krajach europejskich a nawet w dalekim Szanghaju. Grał na głównych scenach większości polskich festiwali jazzowych, m.in. na: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, Gdynia Summer Jazz Days, Jazz na Starówce (Warszawa), Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa i in., poprzedzając koncerty m.in.: Kenny Garett'a, Chick'a Corei, Davida Sancheza, Jamesa Cartera, Yellow Jackets.

PRZEMEK DYAKOWSKI - grę na saksofonie zaczął w późnych latach pięćdziesiątych w słynnym zespole Zygmunta Koniecznego Piwnica pod Baranami. Debiutował jako podczas Zaduszek Jazzowych w 1961r. Po przeprowadzce na Wybrzeże zaangażował się w działalność Klubu Studenckiego Żak m.in w zespole Włodzimierza Nahornego. Był współtwórcą zespołu Rama 111, w którym gra do dziś. W latach 70 Rama 111 posiadała przez 10 lat własną audycję w Radiu Gdańsk, dokonując nagrań setek godzin archiwalnych z muzyką rozrywkową i jazzową. Uczestniczył w Jazz Jamboree, koncertach w cyklu Jazz w Filharmonii (m.in. w Filharmonii Narodowej), na festiwalach i w klubach Skandynawii. Akompaniował takim gwiazdom jak Cab Calloway, Shirley Jones, Steve Allen, Bobby Short itp. Podczas Gdynia Summer Jazz Days towarzyszył angielskiej wokalistce jazzowej Elaine Delmar.

Od 17 lat jest gospodarzem programu w Radiu Plus i prowadzi Sax Club w Gdyni. Od czterech lat gra w Swing Old Stars stworzonym przez legendarnego Jerzego Dudusia Matuszkiewicza z Wojciechem Karolakiem, Andrzejem Dąbrowski i Januszem Kozłowskim Występuje również w zespole Piotra Lemańczyka Follow the Soul i African&Visual Project Wojtka Staroniewicza a także w młodych zespołach grających muzykę alternatywną: Chlupot Mózgu Jacka Staniszewskiego, reggae'owym Dreadless i Ikenga Drummers Larry'ego Okey Ugwu.


MARCIN JANEK - multiinstrumentalista saksofonista (tenor, sopran, alt), a także klarnecista(klarnet, klarnet basowy) i flecista. Z wykształcenia historyk i muzyk. Absolwent Szkoły Muzycznej I i II st. w Gdańsku Wrzeszczu w klasie klarnetu, obecnie student Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku jazz i muzyka estradowa w klasie saksofonu Macieja Sikały. Tajników muzyki jazzowej uczył się pod kierunkiem czołowych muzyków ogólnopolskiej sceny jazzowej (Leszek Możdżer, Maciej Sikała, Emil Kowalski, Wojciech Staroniewicz, Dariusz Herbasz), a nawet światowej (Eddie Daniels, Seamus Blake, Branford Marsalis). Instruktor saksofonu w szkole Music Collective Rafała Uhuru Szyjera. Główne zainteresowania to jazz mainstreamowy, jazz tradycyjny, free jazz, muzyka klasyczna, pop, rock, ale nie uznaje podział na gatunki.


Pracując jako muzyk sesyjny nagrywa dla potrzeb filmu i teatru - nagrania do trans-opery SEN NOCY LETNIEJ, muzyki Leszka Możdżera, filmów: 'SEGMENT 76' w reżyserii Oskara Kaszyńskiego, 'W stepie szerokim" w reżyserii Abelarda Gizy (Sztorm 2008). "Small Spaces" Elvin Flamingo GOLD REMI AWARD 2009 - HOUSTON - USA. W 2004 roku jako IREK WOJTCZAK QUARTET nagrywa płytę "LOOK TO THE SKY" z muzyką Antonio Carlosa Jobima a w roku 2005 swój pierwszy autorski album "OUTLOOK".

DAREK HERBASZ - saksofonista tenorowy. Współzałożyciel trójmiejskich formacji "Orange Trane", "Just Friends", "Sanktoria". Zdobywca wielu nagród w prestiżowych konkursach, m.in. dwukrotny laureat konkursu Jazz Juniors 1995 i 1996, Jazz nad Odrą, zdobywca "Złotego Klucza Do Kariery" na Pomorskiej Jesieni Jazzowej. Koncertował na wielu festiwalach w kraju i za granicą. Współpracował m.in. z: Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Wojtkiem Staroniewiczem, Przemkiem Dyakowskim, Emilem Kowalskim, Jackiem Olterem, Olgierdem Walickim, Grzegorzem Nagórskim, Adamem Czerwińskim, Januszem Mackiewiczem, Jerzym Małkiem, Marcinem Gawdzisem, Cezarym Konradem, Sławkiem Jaskułke, Kentem Sangsterem.

DOMINIK BUKOWSKI ur. w 1977 r. muzyk jazzowy, wibrafonista, absolwent Katowickiej Akademii Muzycznej wydz. Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zdobywca indywidualnego wyróżnienia na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych w Gdyni (1999) oraz zwycięzca konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej 2002. Od 2003 r. zajmuje II miejsce w kategorii wibrafon roku w ankiecie Jazz Forum. Nagrał ponad 10 płyt. Współpracował i nagrywał z takimi muzykami jak: Tim Hagans (USA), Ulf Adaker (Szwecja), Brian Melvin (USA), Raivo Tafenau (Estonia), Janusz Muniak, Leszek Możdżer, Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Zbigniew Namysłowski, Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Jacek Kochan, Leszek Kułakowski, Jerzy Matuszkiewicz, Janusz Strobel, Wojciech Staroniewicz, Emil Kowalski, Przemek Dyakowski i inni. Koncertował w takich krajach jak Szwecja, Izrael, Norwegia, Rosja, Finlandia, Łotwa, Estonia i Rumunia, Mołdawia i Niemcy. Jego płyta PROJEKTOR znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt 2005 roku według miesięcznika Jazz Forum, zaś ostatnia Vice Versa została nominowana do nagrody FRYDERYKI 2010.

JANUSZ "MACEK" MACKIEWICZ - jeden z najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych w Polsce, od lat stanowi trzon trójmiejskich sekcji rytmicznych. Debiutował w Big Bandzie Jazzowym Jerzego Partyki, doskonaląc swój warsztat w znanej w latach 80. młodej gdańskiej formacji - New Coast. Na stałe współpracuje z Przemkiem Dyakowskim i zespołem "Take It Easy", z "Ikengą Drummers" Larrego OK Ugwu, oraz prowadzi własny zespół. Autor internetowych warsztatów basowych "My-szkoła" i publikacji specjalistycznych o tematyce muzycznej.

Współtwórca "Szkoły na bas" Janusza Popławskiego. Współpracował między innymi z: Piotrem Baronem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Krystyną Prońko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Występował na wielu znanych festiwalach jazzowych takich jak: Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz Nad Odrą, Świdnik Jazz Festiwal, Gdynia Summer Jazz Days, Komeda Jazz Festiwal, Złota Tarka. W roku 2003 nagrał pierwszą autorską płytę z kolędami "W Dzień Bożego Narodzenia". W styczniu 2009 roku ukazała się jego druga autorska płyta "Frogsville", wydana przez gdyńską wytwórnię "Ecnalubma Records". W lutym 2008 płyta "Melisa" Przemka Dyakowskiego, w nagraniu której brał udział, zyskała status Złotej Płyty.

ROMAN ŚLEFARSKI - absolwent Warszawskiej Szkoły Muzycznej na Bednarskiej. Ważniejsze osiągnięcia to Grand Prix na Jazz nad Odra w 1996 r. jako The Newest Trio oraz na tym samym festiwalu indywidualna nagroda "Nowa Twarz Polskiego Jazzu". Koncertował i nagrywał wspólnie z: Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Skowronem, Zbigniewem Wegehauptem, Michałem Tokajem, Jerzym Małkiem, Agą Zaryan, Janem i Mateuszem Smoczyńskimi oraz w międzynarodowych projektach z Charles'em Gayl'em czy Burkhard'em Kunkel'em.

LARRY OKEY UGWU - jest zjawiskiem o ogromnej sile oddziaływania. Nie sposób wyliczyć wszystkich jego wcieleń i etapów artystycznych, a także zawodowych. Jest on bez wątpienia jedyną osobą która udowodniła, iż można jednocześnie być artystą i urzędnikiem. Larry Okey Ugwu przeszedł wszystkie szczeble pełnowymiarowego artysty. Jest laureatem wielu konkursów.

Zagrał w licznych serialach, filmach i przedstawieniach teatralnych. Występował m. in. na deskach Teatru Wybrzeże, Teatru Muzycznego w Gdyni czy Teatru Capitol we Wrocławiu. Na uwagę zasługują jego niezapomniane kreacje w musicalach "Hair" czy "Sen Nocy Letniej". Współpracował z takimi muzykami, jak Zbigniew Namysłowski, Leszek Możdżer, Tymon Tymański, Smolik, Przemysław Dyakowski, czy z zespołem Leszcze. Brał udział w nagraniu płyt Smolika pt.: "Smolik"- utwór "Alili", Leszczy w utworze "Irena moja miłość", Możdżera pt.: "Rewizor", Kury "Polovirus" - "Nie mam jaj", Dyakowskiego "Melisa", Tomka Łosowskiego i wielu innych. W 2005 roku wydał płytę "Lustereczko" ze swoim zespołem Ikenga Drummers. W najbliższym czasie planuje nagranie płyt z Biafrą, Ikenga Drummers oraz z zespołem Dreadless Lions.

Obecnie Larry jest dyrektorem Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku, ale także założycielem Pomorskiego Stowarzyszenia Integracji Kultur i Sztuki "Jeden Świat" w Sopocie. Jest animatorem kultury, który wciąż aktywnie uczestniczy nie tylko w promowaniu afrykańskiej kultury, ale także kultur i sztuk z całego świata. Poprzez swoją działalność uczy młodzież i dzieci otwartego spojrzenia na różnorodność naszego globu. Dzięki Larremu nasze Trójmiasto zyskało nową wartość w kulturze. I to nie tylko poprzez ogromny wkład w jej różnorodność, ale także poprzez krzewienie pojęć tolerancji i zrozumienia dla innych kultur i ludzi.

Informacje:
tel. kom.: 504 025 222
Tel. 58 768 58 31 - Rezerwacje
info@miastoaniolow.com.pl
www.miastoaniolow.com.pl



Koordynator projektu:
Lucyna Labudda
Tel. 504 038 470
l.labudda@gmail.com