stat
Impreza już się odbyła

Językowy Survival: spektakle teatralne, warsztaty creative writing, komiksowe, teatrologiczne

Językowy Survival 19 maja 2017 godz. 9.30-15.20
Dzień Otwarty Wydziału Filologicznego w Dniu Funduszy Europejskich:
spektakle teatralne, warsztaty creative writing, komiksowe, teatrologiczne i logopedyczne.
Zapraszamy licealistów!

 
 Spektakle: Sala Teatralna Wydział Filologiczny, budynek Neofilologii, ul. Wita Stwosza 51.
 Szczegółowy program warsztatów i zapisy: https://fil.ug.edu.pl/sites/default/files/_nodes/slider/65607/files/warsztaty_do_fue_19.05.2017_new.pdf
 
9.30-10.15 Babel: Odbudowa. Spektakl w 8 językach. W świecie, z którego pozostały zgliszcza, jedyną szansą odbudowy świata są języki...
Wielojęzyczne przedstawienie teatralne w wykonaniu studentów Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. W 8 językach rewolucyjną historię zagrają studenci: teatrologii i zarządzania instytucjami artystycznymi - polski, iberystyki - hiszpański, filologii rosyjskiej - rosyjski i ukraiński, fennistyki – fiński, skandynawistyki – szwedzki i duński, sinologii - chiński. Zatańczą studentki polonistyki z Chin.
 
Na spektakl złożą się fragmenty m.in.:
Viva el Comandante! W małym państwie w Andach oddział  partyzantów pod dowództwem komendanta Che Guitarra planuje najazd na stolicę. Prezydent Evita Ferrocaril natychmiast abdykuje i ucieka, zapowiadając, swój  rychły powrót. Komendant, entuzjastycznie witany przez lud, mianuje się nowym prezydentem, rozpoczynając  demokratyczną dyktaturę. Język hiszpański.
Bal w Operze. W konwencji postpokaliptyczno-burleskowej fragment tego nadal aktualnego dzieła JulianaTuwima w wykonaniu studentek Wiedzy o teatrze i Zarządzania instytucjami artystycznymi. Pamiętajmy - na tajniaka tajniak... Język polski.
Postapokaliptyczny misz-masz ukazujący możliwości i moc języka. Języka, jako narzędzia. Języka jako stwórcy świata- porządkującego chaos, wskrzeszającego przeszłość i tworzącego przyszłość. Języka jako ostatniego elementu, który, mimo katastrofy, przetrwał. Język: rosyjski.
Kalevala pierwsza inscenizacja fragmentu narodowego eposu Finów w Polsce. Dzięki studentom 2. roku skandynawistyki linii fińskiej przeniesiemy się na kilka minut na tereny srogiej krainy Kalevy oraz poznamy perypetie mężnego Väinämöinenä, niezbyt dojrzałego Joukohainena oraz delikatnej Aino. Język: fiński.
 
Opieka reżyserska: Maciej Wiktor

10.30-13.45 Warsztaty creative writing.
Poprowadzą nasi znakomici trójmiejscy pisarze, nauczyciele akademiccy na Wydziale Filologicznym UG:

 Izabela Morska
 Mirosław Tomaszewski
 Maciej Dajnowski

Warsztaty twórczego pisania to ćwiczenia o charakterze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Podczas zajęć autorzy przekażą informacje z zakresu warsztatu twórcy literackiego, filmowego i telewizyjnego. Pod okiem profesjonalistów uczestnicy opracują elementy scenariusza, dialogi i krótkie formy literackie.
10.30-13.45 Warsztaty komiksowe:
 Bogdan Ruksztełło-Kowalewski
 Wojciech Olszówka

Spotkanie poświęcone tworzeniu rysunkowych historii. Ich tematem przewodnim będzie Uniwersytet Gdański. Z pomocą zaproszonych na zajęcia komiksiarzy młodzi artyści będą mogli rozwinąć swoje umiejętności, wykonując własne wersje rysunkowych fabuł. Zajęcia zostaną podzielone na części: teoretyczną i praktyczną. Przeprowadzone zostaną ćwiczenia praktyczne, podczas których uczestnicy stworzą  własny komiks.
Organizatorki: Magdalena Wójtowicz, Bogumiła Brant
10.30-13.45 Pracownia Młodego Humanisty
Uwielbiasz teatr i znasz nazwiska aktorów oraz reżyserów? A może nie masz pojęcia czym zajmuje się dramaturg i co to jest teatr pudełkowy? To nie ma znaczenia! Zapraszamy na warsztaty wszystkich, którzy mają ochotę poszerzyć swoją wiedzę teatralną i świetnie się przy tym bawić. Wspólnie stworzymy unikatowe wystąpienia w dowolnej formie. Zdjęcie, film, komiks, plakat, a może scenka? W Pracowni Młodego Humanisty każde zadanie rozwiążemy kreatywnie - w ruch pójdą papier, nożyczki i telefony!
Organizatorka: Koło Naukowe Brikolaż, Natalia Osińska
10.30-13.45 Warsztaty logopedyczne
Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę i praktyczne umiejętności wykorzystywane podczas pracy głosem m.in. z zakresu: technik emisyjnych, które zwiększają efektywność pracy głosem,
profilaktyki w zaburzeniach głosu (dysfoniach), które często występują podczas intensywnej pracy głosowej, zasad higieny głosu mówionego, podstawowych, metod relaksacji, które można wykorzystać w sytuacjach stresogennych, np. przed wystąpieniami publicznymi,
właściwego sposobu oddychania w mowie, wydłużania fazy wydechowej oraz umiejętnego gospodarowania powietrzem w czasie wypowiedzi, podstaw autoprezentacji.
Organizatorzy: Koło Naukowe Logopedów Wydziału Filologicznego UG
14.00-15.20 Teatr nieUGiętych startuje!
Sandra Szwarc Fashion Victim - pierwszy przygotowany przez Teatr nieUGiętych spektakl to połączenie teatru krytycznego (odwołującego się do największej katastrofy budowlanej w czasach współczesnych, która miała miejsce w 2013 roku w Bangladeszu), z wyrafinowaną, pełną dystansu formą sceniczną. Głównym bohaterem jest zafascynowany modą mężczyzna, który odnajduje na metce kupionej koszuli błaganie o pomoc. Zostało ono wyszyte rączką jedenastoletniej dziewczynki z ubogiego, azjatyckiego kraju, wykonującej niewolniczą pracę, na której ufundowany jest zachodni raj konsumentów. Bohater traktuje ten znak nadany z odległego świata jako wezwanie do tego, by coś zmienić w swoim nijakim życiu, pozbawionym emocjonalnych podniet i zredukowanym do konsumpcyjnych gestów. Jego podróż, odbywana głównie we śnie, jest wędrówką ku wewnętrznemu przebudzeniu.
Autorka sztuki, wykształcona pianistka, potwierdza w niej swoje niezwykłe wyczucie na walory brzmieniowe słowa i rytmiczność struktury narracyjnej. Rzeczywistość przedstawiona w dramacie zanurzona jest we śnie, rozciągając się na różnych jego głębokościach, czasem zahaczając również o powierzchnię życia.
Występuje Teatr nieUGiętych - studenci kierunków: Wiedza o teatrze, Zarządzanie instytucjami artystycznymi, Filmoznawstwo praktyczne, Prawo, do którego dołączyło kilkoro zakręconych teatralnie licealistów.
Spektakl został zrealizowany w ramach konkursu AlterProjekt organizowanego przez Akademickie Centrum Kultury UG "ALTERNATOR". Dofinansowany ze środków Dziekana Wydziału Filologicznego UG.

Biogramy twórców:
Izabela Morska, studiowała polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim oraz aktorstwo, reżyserię, sztuki wizualne, literaturę kobiet, jogoterapię w Nowym Jorku. Zebraną w ciągu 10 lat wiedzę i doświadczenie wykorzystała prowadząc warsztaty twórczego pisania na wydziale gender studies na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Studium Literacko-Artystycznym przy Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie pracuje w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. 
W 2005 otrzymała tytuł doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Maria Komornicka i kreacje odmienności. W 2009 uzyskała stopień Master of Fine Arts w Mills College w Kalifornii w zakresie literatury w języku angielskim i creative writing. W 2016 po angielsku ukazała się jej rozprawa habilitacyjna Glorious Outlaws: Debt as a Tool in Contemporary Postcolonial Fiction w serii Transatlantic Studies in British and North American Culture w prestiżowym wydawnictwie Peter Lang.
Jako pisarka debiutowała w 1990 opowiadaniem Zdobycz. Jest autorką powieści: "Absolutna amnezja", "Alma", opowiadań: "Śmierć i spirala", "Niebieska menażeria", "Magiczne oko", podręcznika creative writing "Twórcze pisanie dla młodych panien", tomiku wierszy "Madame Intuita" oraz dramatu "Księga Em" i "Moje życie królicze". Wystawiała i reżyserowała w Trójmieście, Warszawie, Nowym Jorku i Berkeley.
Mirosław Tomaszewski, urodził się i mieszka w Gdyni, jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Prowadzi warsztaty scenariuszowe na Uniwersytecie Gdańskim (Filologia Polska, kierunek Wiedza o filmie i kulturze audiowizualnej). Współpracuje z Gdyńską Szkołą Filmową. Autor między innymi scenariuszy około 170 odcinków seriali telewizyjnych (2006-2013), kilku komedii teatralnych, dramatów: "Stroiciel" i "Jak bracia" zrealizowanego jako słuchowisko dla Polskiego Radia (2007). W roku 2008 zostało ono nominowane do finału sopockiego festiwalu "Dwa Teatry". Współautor komediowego słuchowiska "Piśko", na podstawie prozy Arkadija Awerczenki - prapremiera w Teatrze Polskiego Radia (2006). Autor powieści political fiction "Pełnomocnik" (1992), thrillera antyglobalistycznego "UGI" (2006) i powieści współczesnej "Marynarka" (2013).
Maciej Dajnowski, pisarz, polonista, literaturoznawca. Twórca zbiorów opowiadań: "Opowieści garmażeryjne", "Promieniowanie reliktowe" i monografii "Groteska w twórczości Stanisława Lema", "Pejzażysta Lem. Szkice z motywiki", "Kryminały Stanisława Lema jako eksperymenty gatunkowe". Autor kilkudziesięciu artykułów z zakresu analizy i interpretacji działa literackiego oraz historii i teorii literatury. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół poetyki prozy współczesnej, antropologii literackiej, a także groteski i fantastyki jako kategorii estetycznych, ponadto zajmuje się poetyką przestrzeni i pejzażu w prozie polskiej. Jego dodatkowym zainteresowaniem badawczym są nurty dominujące we współczesnej kulturze popularnej: fantastyka, kryminał, horror.
Bogdan Ruksztełło-Kowalewski, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, kustosz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Josepha Konrada Korzeniowskiego w Gdańsku. Animator kultury komiksowej, rysownik, scenarzysta rysunkowy, wydawca, pomysłodawca  i wieloletni kierownik  Pracowni Komiksowej, organizator Gdańskich Spotkań Komiksowych GDAK oraz organizator polskiej edycji maratonu komiksowego "24-Hour Comics Day". Członek zarządu Fundacji KRESKA im. Janusza Chrisy. W 2012 roku odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową  Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Wojciech Olszówka, rysownik komiksów, ilustrator, scenarzysta opowieści obrazkowych. Ściśle związany z Gdańską Pracownią Komiksową przy Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku. Swoją twórczością nawiązuje do uznanych mistrzów tej sztuki (Christa, Rosińskiego, Wróblewskiego, Gillona), jednocześnie nie dając zapomnieć o korzeniach, z których wyrasta. Posługuje się jednak własnym językiem kreacji. Miesza różną stylistykę i konwencje, które z pozoru do siebie nie pasują. Łączy absurd z niedorzecznością, by na ich tle ukazać wielość ludzkich zachowań. Przede wszystkim jednak stara się przedstawić ciekawe zależności jakie mogą występować w świecie, zarówno tym wymyślonym, jak i rzeczywistym. Autor III edycji Projektu 24h (rysunek, scenariusz), "Kalendarza Komiksowego 2016" (rysunek), komiksów: "Presentation" 2012 (rysunek, scenariusz), "Wieża Eldazara" 2014 (rysunek, scenariusz), "Pul i Pet" 2017 (rysunek, scenariusz), "Żabka i Baba Jaga" 2017 (rysunek).
Sandra Szwarc, (1989) jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu, Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Gdańskiego oraz Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Obecnie jest słuchaczką Filologicznych Studiów Doktoranckich UG. Mimo młodego wieku niezwykle szybko awansowała do wąskiego grona dramatopisarzy docenianych przez krytyków i reżyserów. Jej dwie poprzednie sztuki, Von Bingen. Historia prawdziwa i Supernova live, były nominowane do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Obie zrealizował w Teatrze Polskiego Radia Waldemar Modestowicz - realizacja debiutanckiej Von Bingen została wyróżniona Grand Prix w kategorii słuchowisk tegorocznego Festiwalu "Dwa Teatry". Jest także laureatką nagrody Talanton 2016 za radiowy debiut dramaturgiczny. Najnowsza sztuka Doppelgänger została nagrodzona jedną z dwóch głównych nagród  na wrocławskim konkursie Strefy Kontaktu.
Maciej Wiktor, reżyser i scenarzysta, pisarz, wykładowca akademicki. Absolwent Psychologii, a także Filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie doktoryzuje się w dziedzinie filmoznawstwa. Scenarzysta i reżyser filmów m.in.: "Dotyk pośredni", "Wydech".
 
Koordynator projektu: dr Anna Malcer-Zakrzacka. Kontakt: e-mail: malcer@ug.edu.pl