Just say it
Michael Schumacher / Iwona Olszowska / Renata Piotrowska / Igor Podsiadły
Czy komunikacja werbalna jest najbardziej skutecznym sposobem w wyrażaniu siebie? Jak efektywni możemy być, porozumiewając się tylko za pomocą języka ciała?
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat rozwój technologii spowodował, że możemy komunikować się szybciej, sprawniej i regularnie. Jednak mimo tego, wciąż doświadczamy różnego rodzaju trudności w zrozumieniu siebie nawzajem, podczas rozmów telefonicznych oraz korespondując listownie i mailowo. Czy jest to spowodowane brakiem dodatkowych informacji języka ciała, podczas porozumiewania się w ten sposób? Jeśli tak jest, to dlaczego kiedy jesteśmy obecni fizycznie, wciąż nie potrafimy zrozumieć innych lub być zrozumiani? To były i są motywujące pytania dla spektaklu just say it z udziałem tancerzy i performerów: Michaela Schumachera - lidera tej współpracy oraz Iwony Olszowskiej, Renaty Piotrowskiej i Igora Podsiadłego.
Koncepcja: Michael Schumacher i zespół
Tancerze: Iwona Olszowska, Renata Piotrowska, Igor Podsiadły, Michael Schumacher
Muzyka: Hubert Wińczyk i inni
Obsługa techniczna: Łukasz Kędzierski
Koordynacja projektu: Karolina Lenarczyk
Koprodukcja: Stowarzyszenie Towarzystwo Prze - Twórcze, Art Stations Foundation, Fundacja Ciało/Umysł / partne: Klub Żak
O wykonawcach:
Iwona Olszowska - edukację taneczną zdobywała w Studenckim Teatrze Tańca Kontrast, Uniwersytecie Alabama i George Mason w USA oraz w Calgary w Kanadzie. Tańczyła w Nowym Jorku , Waszyngtonie, w Santa Fe i na Uniwersytetach Alabama i George Mason. Obecnie tworzy choreografie solowe i teatralne - Teatr Stary "Wspólny pokój", Teatr im. Kochanowskiego w Opolu "Tumor Mózgowicz", Teatr STU "Trupa Tomasza Dropsa", Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu "Krwawe gody", Teatr Muzyczny w Gliwicach "Chicago", "Takie większe wesele". Otrzymała nagrody za choreografie, za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną (ArtsLink w Nowym Yorku) oraz stypendium Stefana Batorego.
Renata Piotrowska - z wykształcenia aktorka, jednak zawodowo zajmuje się tańcem i sztukami performatywnymi. Szczególne miejsce w jej twórczości zajmuje taniec współczesny oraz technika kontakt improwizacji. Uczestniczyła w wielu warsztatach, stażach i spektaklach tańca współczesnego, improwizacji, kontakt improwizacji, jak również w przedstawieniach o charakterze czysto teatralnym. Współpracowała m.in. z: Andrew Harwoodem, Michaelem Schumacherem i Nigelem Charnockiem. Absolwentka Studio Tańca i Teatru Hanny Kosiewicz, The School of New Dance Development w Amsterdamie oraz Polskiego Instytutu Terapii Tańcem i Ruchem. Uczestniczka kilku programów stypendialnych i festiwali.
W 2007 uczestniczka SOLO PROJEKT 2007, organizowanego przez Art Stations Foundation w Poznaniu. Występowała podczas Warszawskiej Nocy Tańca oraz Polskiej Platformy Tańca. W 2009 roku pracowała z Nigelem Charnockiem przy spektaklu "Happy", prezentowanym w Londynie w prestiżowym The Place w ramach Polska!year. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym MALTA w Poznaniu. W pracy nad przedstawieniami opiera się głównie na łączeniu estetyk teatralnych z tanecznymi, wykorzystywaniu improwizacji jako sposobu poszukiwań lub końcowego efektu, poruszaniu aspektów społecznych i kulturowych oraz na interakcjach z widzem. Prowadzi również warsztaty, regularne zajęcia z improwizacji i kontakt improwizacji w Polsce i za granicą oraz organizuje wieczory improwizacyjne (popularne jam'y). Prezes Towarzystwa Prze-Twórczego.
Igor Podsiadły - z tańcem współczesnym i improwizacją zetknął sie po raz pierwszy, będąc członkiem Teatru Tańca Alter, gdzie pracował pod kierunkiem Witolda Jurewicza. Później brał również udział w projektach artystycznych autorstwa Leszka Bzdyla. W 2004 roku, korzystając ze stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczął studia na Akademii Tańca w Rotterdamie. Po ukończeniu studiów zainicjował współpracę z zespołem Club Guy&Roni (Holandia), który jest stałym gościem wielu międzynarodowych festiwali. Oprócz występowania na scenie, pracuje również jako asystent choreografa i nauczyciel tańca w Holandii, Niemczech i na Litwie.
Michael Schumacher - artysta performer czerpiący z tradycji tańca klasycznego i współczesnego. Był członkiem: Ballet Frankfurt, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet, Pretty Ugly Dance Company i Magpie Music Dance Company. Jako solista zaprezentował się w produkcjach: Cora Bos-Kroese Dana Caspersen, Anouk van Dijk, Mark Haim, Chico Katsube i Paul Selwyn Norton. Współpracując z Peterem Sellarsem, Schumacher pojawił się w takich produkcjach jak: "Biblia Pieces", "Peony Pavilion", "El Niño", "Kantaty" Bacha, i "La Passion" de Simone. Pracując jako tancerz, choreograf i pedagog, rozwinął unikalne podejście do dyscypliny improwizacji. Muzyka jest podstawowym elementem jego procesu twórczego. Współpracował z wieloma muzykami, w tym wokalistami takimi jak: Dawn Upshaw i Lorraine Hunt Lieberson, perkusistą Han Bennink i wiolonczelistą / kompozytorem Alexem Watermanem, z którym pracował przy kilku produkcjach - ostatnio w Dance Out!, wyprodukowany przez Joyce Theater and the City Parks Foundation w Nowym Jorku w lipcu 2008.
Jako choreograf, Schumacher dwukrotnie współpracował z tancerzami Ballet Frankfurt, tworząc Splendor Shed (1990) i Blender Head (1994). Dla tancerzy Holenderskiego Teatru Tańca III stworzył Moment (2001). Wraz z Jiri Kylian i Sabine Kupferberg, wykreował Last Touch First na Holenderski Festiwal Tańca (2007). Ostatnio współpracował z tancerzami Holenderskiego Baletu Narodowego, tworząc From Where You're Sitting Now, którego premiera miała miejsce w czerwcu 2008 roku. Michael Schumacher zaczął tańczyć w Teatrze Muzycznym w rodzinnym Lewiston, w stanie Idaho. Po przeprowadzce do Nowego Jorku, otrzymał stypendium taneczne BFA w Juilliard School of Music. Obecnie mieszka w Amsterdamie i prowadzi warsztaty z analizy ruchu i improwizacji na całym świecie.
Michael Schumacher / Iwona Olszowska / Renata Piotrowska / Igor Podsiadły
Czy komunikacja werbalna jest najbardziej skutecznym sposobem w wyrażaniu siebie? Jak efektywni możemy być, porozumiewając się tylko za pomocą języka ciała?
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat rozwój technologii spowodował, że możemy komunikować się szybciej, sprawniej i regularnie. Jednak mimo tego, wciąż doświadczamy różnego rodzaju trudności w zrozumieniu siebie nawzajem, podczas rozmów telefonicznych oraz korespondując listownie i mailowo. Czy jest to spowodowane brakiem dodatkowych informacji języka ciała, podczas porozumiewania się w ten sposób? Jeśli tak jest, to dlaczego kiedy jesteśmy obecni fizycznie, wciąż nie potrafimy zrozumieć innych lub być zrozumiani? To były i są motywujące pytania dla spektaklu just say it z udziałem tancerzy i performerów: Michaela Schumachera - lidera tej współpracy oraz Iwony Olszowskiej, Renaty Piotrowskiej i Igora Podsiadłego.
Koncepcja: Michael Schumacher i zespół
Tancerze: Iwona Olszowska, Renata Piotrowska, Igor Podsiadły, Michael Schumacher
Muzyka: Hubert Wińczyk i inni
Obsługa techniczna: Łukasz Kędzierski
Koordynacja projektu: Karolina Lenarczyk
Koprodukcja: Stowarzyszenie Towarzystwo Prze - Twórcze, Art Stations Foundation, Fundacja Ciało/Umysł / partne: Klub Żak
O wykonawcach:
Iwona Olszowska - edukację taneczną zdobywała w Studenckim Teatrze Tańca Kontrast, Uniwersytecie Alabama i George Mason w USA oraz w Calgary w Kanadzie. Tańczyła w Nowym Jorku , Waszyngtonie, w Santa Fe i na Uniwersytetach Alabama i George Mason. Obecnie tworzy choreografie solowe i teatralne - Teatr Stary "Wspólny pokój", Teatr im. Kochanowskiego w Opolu "Tumor Mózgowicz", Teatr STU "Trupa Tomasza Dropsa", Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu "Krwawe gody", Teatr Muzyczny w Gliwicach "Chicago", "Takie większe wesele". Otrzymała nagrody za choreografie, za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną (ArtsLink w Nowym Yorku) oraz stypendium Stefana Batorego.
Renata Piotrowska - z wykształcenia aktorka, jednak zawodowo zajmuje się tańcem i sztukami performatywnymi. Szczególne miejsce w jej twórczości zajmuje taniec współczesny oraz technika kontakt improwizacji. Uczestniczyła w wielu warsztatach, stażach i spektaklach tańca współczesnego, improwizacji, kontakt improwizacji, jak również w przedstawieniach o charakterze czysto teatralnym. Współpracowała m.in. z: Andrew Harwoodem, Michaelem Schumacherem i Nigelem Charnockiem. Absolwentka Studio Tańca i Teatru Hanny Kosiewicz, The School of New Dance Development w Amsterdamie oraz Polskiego Instytutu Terapii Tańcem i Ruchem. Uczestniczka kilku programów stypendialnych i festiwali.
W 2007 uczestniczka SOLO PROJEKT 2007, organizowanego przez Art Stations Foundation w Poznaniu. Występowała podczas Warszawskiej Nocy Tańca oraz Polskiej Platformy Tańca. W 2009 roku pracowała z Nigelem Charnockiem przy spektaklu "Happy", prezentowanym w Londynie w prestiżowym The Place w ramach Polska!year. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym MALTA w Poznaniu. W pracy nad przedstawieniami opiera się głównie na łączeniu estetyk teatralnych z tanecznymi, wykorzystywaniu improwizacji jako sposobu poszukiwań lub końcowego efektu, poruszaniu aspektów społecznych i kulturowych oraz na interakcjach z widzem. Prowadzi również warsztaty, regularne zajęcia z improwizacji i kontakt improwizacji w Polsce i za granicą oraz organizuje wieczory improwizacyjne (popularne jam'y). Prezes Towarzystwa Prze-Twórczego.
Igor Podsiadły - z tańcem współczesnym i improwizacją zetknął sie po raz pierwszy, będąc członkiem Teatru Tańca Alter, gdzie pracował pod kierunkiem Witolda Jurewicza. Później brał również udział w projektach artystycznych autorstwa Leszka Bzdyla. W 2004 roku, korzystając ze stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rozpoczął studia na Akademii Tańca w Rotterdamie. Po ukończeniu studiów zainicjował współpracę z zespołem Club Guy&Roni (Holandia), który jest stałym gościem wielu międzynarodowych festiwali. Oprócz występowania na scenie, pracuje również jako asystent choreografa i nauczyciel tańca w Holandii, Niemczech i na Litwie.
Michael Schumacher - artysta performer czerpiący z tradycji tańca klasycznego i współczesnego. Był członkiem: Ballet Frankfurt, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet, Pretty Ugly Dance Company i Magpie Music Dance Company. Jako solista zaprezentował się w produkcjach: Cora Bos-Kroese Dana Caspersen, Anouk van Dijk, Mark Haim, Chico Katsube i Paul Selwyn Norton. Współpracując z Peterem Sellarsem, Schumacher pojawił się w takich produkcjach jak: "Biblia Pieces", "Peony Pavilion", "El Niño", "Kantaty" Bacha, i "La Passion" de Simone. Pracując jako tancerz, choreograf i pedagog, rozwinął unikalne podejście do dyscypliny improwizacji. Muzyka jest podstawowym elementem jego procesu twórczego. Współpracował z wieloma muzykami, w tym wokalistami takimi jak: Dawn Upshaw i Lorraine Hunt Lieberson, perkusistą Han Bennink i wiolonczelistą / kompozytorem Alexem Watermanem, z którym pracował przy kilku produkcjach - ostatnio w Dance Out!, wyprodukowany przez Joyce Theater and the City Parks Foundation w Nowym Jorku w lipcu 2008.
Jako choreograf, Schumacher dwukrotnie współpracował z tancerzami Ballet Frankfurt, tworząc Splendor Shed (1990) i Blender Head (1994). Dla tancerzy Holenderskiego Teatru Tańca III stworzył Moment (2001). Wraz z Jiri Kylian i Sabine Kupferberg, wykreował Last Touch First na Holenderski Festiwal Tańca (2007). Ostatnio współpracował z tancerzami Holenderskiego Baletu Narodowego, tworząc From Where You're Sitting Now, którego premiera miała miejsce w czerwcu 2008 roku. Michael Schumacher zaczął tańczyć w Teatrze Muzycznym w rodzinnym Lewiston, w stanie Idaho. Po przeprowadzce do Nowego Jorku, otrzymał stypendium taneczne BFA w Juilliard School of Music. Obecnie mieszka w Amsterdamie i prowadzi warsztaty z analizy ruchu i improwizacji na całym świecie.