Jedyny pięcioosobowy Kwartet w Polsce, a być może na świecie, obecnie koncentruje się przede wszystkim na własnych piosenkach, jednak od samego początku działalności ma w repertuarze własne opracowania utworów Jacka Kaczmarskiego, tria Kaczmarski-Gintrowski-Łapiński oraz wszystkich piosenek Stanisława Staszewskiego.
Wystąpią:Kazik Staszewski - śpiew
Przemysław Lembicz - gitara, śpiew
Piotr Lembicz - gitary
Wojciech Strzelecki - kontrabas, gitara basowa, śpiew
Marcin Żmuda - instrument klawiszowe, śpiew
Marek Wawrzyniak - perkusja
festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście
Chcemy przybliżyć sylwetki obu bardów -
Jacka Kaczmarskiego i Stanisława Staszewskiego, ukazać ich niezwykłą twórczość, zarówno w kontekście historycznym - PRL, jak i w odniesieniu do współczesnych wydarzeń.
Przemysław Lembicz (śpiew, gitara) oraz Marcin Żmuda (fortepian, śpiew) to założyciele Kwartetu ProForma, specjalizującego się w piosence autorskiej i poetyckiej, znanego także ze współpracy z Kazikiem Staszewskim.
W 2012 roku podczas jednego z koncertów Kwartet zaprosił Kazika - wokalistę zespołu Kult, do wspólnego wykonania kilkunastu piosenek autorstwa Stanisława Staszewskiego. Ten w zamierzeniu jednorazowy projekt zaowocował powołaniem do życia pełnoprawnego projektu Kazik & Kwartet ProForma, nagraniem i wydaniem w 2015 roku dwupłytowego albumu "Wiwisekcja", będącego zapisem jednego ze wspólnych koncertów , uzupełnionym o kilka późniejszych nagrań studyjnych. W 2017 roku ukazał się kolejny album "Tata Kazika kontra Hedora" z piosenkami napisanymi do odnalezionych po latach niepublikowanych wierszy Stanisława Staszewskiego.
Podczas swojej działalności Kwartet ProForma zagrał ponad 800 koncertów w całej Polsce oraz za granicą (Niemcy, Ukraina, USA).
Muzycy regularnie gościli na wielu cyklicznych imprezach związanych z piosenką poetycką, dotychczas były to m.in.:
- zloty listy dyskusyjnej i forum przy www.kaczmarski.art.pl organizowane od 2002 do 2005 roku w Przemyślu,
- Festiwal im. Jacka Kaczmarskiego "Nadzieja" w Kołobrzegu (od 2004 do 2018 roku) oraz koncert "Wróżba" 3.05.2020, zorganizowany przez Fundację im. Jacka Kaczmarskiego,
- cykl koncertów multimedialnych dla szkół średnich w krakowskim centrum kultury "Solvay" oraz Teatrze Ludowym w Nowej Hucie, gdzie piosenki autorstwa tria Kaczmarski-Gintrowski-Łapiński z programów "Muzeum", "Wojna Postu z Karnawałem" i "Sarmatia", inspirowane dziełami polskiego i światowego malarstwa ilustrowane są obrazami wyświetlanymi na ekranie,
- Lubelski Festiwal Piosenki Autorskiej i Poetyckiej "Metamorfozy Sentymentalne".
Zespół zyskał uznanie w oczach samego Jacka Kaczmarskiego, przed którym w 2003 roku podczas koncertu w Przemyślu udało się zaśpiewać utwory artysty w interpretacji tych młodych wykonawców.
Jacek Kaczmarski i Stanisław Staszewski to bardzo ważne postaci dla polskiej piosenki poetyckiej. Ich dorobek artystyczny, a także życiorysy łączył dysydencki w stosunku do komunistycznego systemu charakter twórczości, oboje wiedli też przez jakiś czas los emigrantów. Zarówno Staszewski jak i Kaczmarski kilka lat spędzili żyjąc i tworząc w Paryżu. Staszewski spędził tam ostatnie lata życia (1967-68 i 1970-73), Kaczmarski - część lat osiemdziesiątych. Mimo iż znaleźli się na obczyźnie w różnym czasie, podobny jest kontekst prowadzonych tam działań artystycznych. Należy wspomnieć, iż to właśnie Kaczmarski "ocalił od zapomnienia" i jako pierwszy wykonywał przed szerszą publicznością piosenki Stanisława Staszewskiego. Staszewski za życia był niechętny ich rejestrowaniu, co spowodowało, iż jego dorobek zachował się na pojedynczych egzemplarzach kaset magnetofonowych, nagranych domowymi sposobami. Jacek Kaczmarski dotarł do nich i włączył utwory Staszewskiego w swój repertuar koncertowy. Można więc powiedzieć, że Stanisława Staszewskiego znamy dziś w ogromnej mierze dzięki Jackowi Kaczmarskiemu.
Kanwą koncertu jest prezentacja różnych stron życia w czasach PRL-u, którego realia obaj pieśniarze opisywali w swoich utworach. Jacek Kaczmarski w poetycki, bogaty w środki stylistyczne sposób komentował opresyjną rzeczywistość egzystencji w komunistycznym państwie, częstokroć posługując się metaforyką i alegoriami wywiedzionymi z literatury, malarstwa czy filmu, na temat których posiadał ogromny zasób wiedzy. Jego niebywale erudycyjna liryka identyfikowana była jako głos antykomunistycznej opozycji oraz z etosem Solidarności - jako oficjalnie nielegalna, przez całą dekadę lat osiemdziesiątych rozpowszechniana była w drugim obiegu, sam zaś Kaczmarski stał się postacią kultową.
Stanisław Staszewski operował poetyką zupełnie innego rodzaju. Jego piosenki w bezpośredni, nieraz dosadny lecz także pełen kunsztu i nostalgii sposób opisywały życie powszednie klasy robotniczej wczesnego PRL-u, monotonię codzienności oraz straceńcze de facto chwile radosnych uniesień polskiego proletariatu. Zawarte w nich proste, napisane w słodko-gorzkim tonie historie mają ogromną wartość literacką, co stanowiło z pewnością jedną z głównych przyczyn, dla których były tak popularne w kręgach towarzyskich, w jakich poruszał się "król życia" Staszewski (piosenki wykonywał głównie na przyjęciach prywatnych lub w innych nieoficjalnych miejscach spotkań społeczności warszawskiej, płockiej, a w końcu paryskiej społeczności polonijnej), a dla których zainteresował się nimi Kaczmarski.
Koncert
"Kaczmarski/Staszewski" to unikatowa pozycja w kalendarium wydarzeń kulturalnych Gdyni, zarówno z uwagi na wartości artystyczne, jakie ze sobą niesie, ale również na rozbudowany aspekt edukacyjny i poznawczy. Z jednej strony upamiętnienie i prezentacja dorobku dwóch niezwykle ważnych dla polskiej piosenki poetyckiej postaci są istotne ze względu na kultywowanie dziedzictwa kultury polskiej okresu PRL-u, z drugiej zaś przyczynią się do popularyzacji istotnego dla kultury współczesnej historii i kultury Polski okresu komunistycznego.
Z uwagi na udział syna Stanisława Staszewskiego, Kazika, który jako artysta jest arcypopularny wśród młodych ludzi, spodziewany jest udział licznych odbiorców spośród tej grupy. Dzięki temu młodzież, dla której okres PRL-u jest historią niemalże nieznaną, będzie miała okazję poprzez ten koncert zaznajomić się z realiami życia w komunistycznej Polsce. Na pewno będzie to wydarzenie ważne także dla żyjących w tamtym czasie osób dorosłych, dla których był to czas z wielu przyczyn wyjątkowy. Nowe aranżacje zespołu Kwartet ProForma i współczesne wykonania pieśni obu bardów zachęcą do przypomnienia i odkrycia ich utworów na nowo.