stat
Impreza już się odbyła

Kapitał intelektualny w zarządzaniu wartością banku i zakładu ubezpieczeń

gru 13-14

piątek - sobota, g. 19:00

Gdynia,
bilety 80 zł
ulgowy 70 zł
Kup bilet
Pod takim tytułem odbędzie się w dniach 28-29 czerwca br. w Sopocie (Hotel Haffner) seminarium organizowane przez Gdańską Akademię Bankową, dedykowane członkom rad nadzorczych i zarządów instytucji finansowych. Od 1999 roku w tych corocznych spotkaniach poświęconych zarządzaniu wartością instytucji finansowej udział bierze kilkudziesięciu prezesów, członków zarządów i rad nadzorczych instytucji finansowych, a także przedstawiciele świata nauki i instytucji publicznych.

W tegorocznej edycji seminarium podjęto tematykę związaną z rolą kapitału intelektualnego. Potocznie kapitał intelektualny jest utożsamiany z zasobami ludzkimi czy własnością intelektualną (prawa własności do patentów, znaków towarowych i praw autorskich). Jednak w praktyce pojęcie to ma znacznie szerszy wymiar.

Najogólniej można stwierdzić, że kapitał intelektualny stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową a wartością księgową przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę fakt, iż na przestrzeni lat zwiększa się różnica miedzy wartością rynkową i wartością księgową przedsiębiorstw, można wysnuć wniosek, że obecnie czynniki materialne mają coraz mniejszy wpływ na kreowanie wartości przedsiębiorstwa. W latach 80-tych ubiegłego wieku aktywa trwałe firm notowanych na Wall Street stanowiły ponad 80% ich wartości rynkowej, natomiast w pierwszych latach XXI wieku 80% wartości przedsiębiorstw stanowi kapitał intelektualny.

Kapitał intelektualny w erze gospodarki opartej na wiedzy jest więc kluczowym czynnikiem budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, również finansowych. Prof. Ante Pulic, jeden z wiodących ekspertów w zakresie pomiaru kapitału intelektualnego, porównuje kapitał intelektualny firmy do podwodnej części góry lodowej. Widoczną część góry lodowej oddaje wartość księgowa firmy, reszta ukryta pod wodą – wielokrotnie większa, decyduje o sukcesie czy porażce przedsiębiorstwa.