stat
Impreza już się odbyła

Kawiarnia naukowa : Rekonstrukcja Gdańskiego teatru szekspirowskiego

paź 11

piątek, g. 17:00 - 20:00

Wstęp wolny

6 lipca - 31 października 2024

bilety 35 zł
ulgowy 30 zł
Kup bilet
Autor przedstawi projekt "rekonstrukcji" teatru szekspirowskiego w Gdańsku, który wkracza już w fazę inwestycyjną. Jednocześnie, porównując gdański teatr do szekspirowskiego Globe w Londynie, zastanowi się nad sama ideą rekonstrukowania zabytków architektury. W przypadku teatru ma znaczenie zasadnicze: tworzy się przestrzeń odbioru (widza), która różni się od przestrzeni poza teatrem, czy też przestrzeni w innych teatrach niebędących rekonstrukcją.

Ma to zauważalny wpływ na znaczenia kreowane na scenie, a tym samym na procesy odbiorcze. Problemem jest zatem nie tyle sama rekonstrukcja historyczna, co artystyczne wykorzystanie powstałej przestrzeni: czy teatr ma być ciekawostką turystyczną, czy też instytucją artystyczną, a te dwie opcje nie zawsze dają sie pogodzić.
Jerzy Limon (ur. w 1950) jest profesorem zwyczajnym - anglistą, a także pisarzem, tłumaczem i teatrologiem. Członek korespondent krajowy PAU, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i ZAiKSu oraz rozmaitych towarzystw naukowych. Stypendysta Humboldta (i innych fundacji). Do żadnych organizacji politycznych nigdy nie należał, z odznaczeń posiada Gloria Artis. Większość jego prac naukowych ukazała się za granicą; spośród nich wymienić trzeba Gentlemen od a Company. English Players in Central and Eastern Europe, c. 1590 – c. 1660 (Cambridge University Press 1985), Dangerous Matter. English Drama and Politics in 1623/24 (Cambridge University Press 1986) oraz The Masque of Stuart Culture (University of Delaware Press 1990). Książki te doczekały się blisko stu recenzji i omówień w pismach fachowych. Obecnie kończy kolejną książkę naukową w języku angielskim, również dla wydawcy zagranicznego.

W Polsce wydał Gdański teatr „elżbietański” (Ossolineum 1989), Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze (Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2002), Trzy Teatry (Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2004), oraz Piąty wymiar teatru (Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2006); w druku kolejna książka pt.: Teatr pozorowany [rzecz o teatrze telewizji]. Publikował artykuły w wielu renomowanych pismach, jak Pamiętnik teatralny, Shakespeare Survey, Shakespeare Quarterly, Theatre Research International, Journal of Drama and Theatre Criticism, Cahiers Elisabethains, The Elizabethan Theatre, Comparative Drama, English Studies, Twórczość, Dialog i Teatr. Wykładał na wielu uczelniach zagranicznych. Tłumaczył (razem z Władysławem Zawistowskim) dramaty elżbietańskie (w tym dwie sztuki Szekspira) oraz Toma Stopparda (wydane, m.in. przez wydawnictwo słowo/obraz terytoria), wystawiane przez profesjonalne sceny w Gdańsku, Warszawie, Lublinie i Wrocławiu. Jest autorem czterech powieści (debiut książkowy: Muenchhauseniada, Poznań 1980), w tym i anonimowego Wieloryba (Gdańsk 1998); dwie z nich rozgrywają się w Sopocie (oprócz wspomnianej Muenchhauseniady, również Koncert Wielkiej Niedźwiedzicy (1999).

Obecnie pracuje nad nową powieścią, której sensacyjna akcja rozgrywa się na pocz. XVII wieku w Londynie, Gdańsku i Braniewie. Za twórczość pisarską i naukową otrzymał kilka nagród. Wykłada na Uniwersytecie Gdańskim (po polsku i po angielsku). Jest prezesem Fundacji Theatrum Gedanense, oraz Dyrektorem Naczelnym Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, które to instytucje zamierzają odbudować teatr „szekspirowski” w Gdańsku i organizują coroczny festiwal teatralny.
Urodzony w Malborku, wychowany w Sopocie, absolwent I LO w Sopocie i UAM w Poznaniu, mieszka w Wielkim Kacku. Żonaty z Justyną (wiceprezes "English Unlimited"), dwójka dzieci, Tomek (mgr historii) i Julia (piątoklasistka). Miłośnik dobrego towarzystwa, dobrych win i kuchni (gotuje nie tylko od święta).
Wstęp do Kawiarni Naukowej jest wolny

Patroni medialni Bałtyckiego Festiwalu Nauki:
§ Radio Gdańsk
§ Gazeta Wyborcza Trójmiasto
§ Echo Miasta
§ Portal Regionalny trojmiasto.pl
§ Portal Województwa Pomorskiego ‘Wrota Pomorza’.