stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

W Bydgoszczy Majer napisał wiersz "na żywo" na zepsutej maszynie do pisania, która jednocześnie służyła za instrument perkusyjny. Do jego gry Kiniorski improwizował grą na saksofonie dokładnie do momentu, aż maszyna nie została zrzucona ze stolika. Tekst jaki wtedy powstał i został przeczytany był luźną wariacją na temat używania narzędzi oraz maszyn.

lis 30

sobota, g. 19:00

bilety 70 zł
ulgowy 55 zł
lut 10

poniedziałek, g. 19:00

bilety 140 - 200 zł
Kup bilet
W Lublinie występ rozpoczął włączony dyktafon, z którego wydobywał się monolog nagrany w pokoju hotelowym na godzinę przed spektaklem. Inny koncert to Mikołów. Tu Majer czyta tekst, będący niczym innym jak opisem podróży z Gdańska do Mikołowa, podczas której zginął tekst właściwy, przygotowany specjalnie na występ. Występ w Kutnie odbył się w dniu 32 urodzin poety. Majer przeczytał swoją biografię spisaną w formie poematu. Na koniec oblewał i częstował ludzi szampanem, a ci na scenę zaczęli wrzucać prezenty, m.in. wielkiego dmuchanego rekina. Wszystko przy akompaniamencie muzyki. Podczas jeszcze innego występu w Gdańsku prezentowany był poemat o ogniu pt."Pozostaje nam płonąć". Majer wrzucał do płonących koksowników przeczytane strony oraz kolejne elementy swojej odzieży. Na koniec posmarował swoje ciało węglem i zniknął w mroku pobliskiego parku miejskiego. To tylko przykłady.

poezja śpiewana - koncerty w Trójmieście


Ich forma sceniczna wymyka się wielu próbom definicji i rozciąga się na linii gdzieś pomiędzy sztuką performance, spoken word, monodramem, a słuchowiskiem. Tandem też nietuzinkowy, bo złożony z dwóch jakże odmiennych indywidualności - współtwórcy muzycznej awangardy w polskiej muzyce rockowej, jazzowej i etnicznej ostatnich trzech dekad oraz poety, który swoim debiutem sprzed 5 lat zrobił dużo większe zamieszanie niż chciałoby wielu jego "kolegów" po piórze. Pomimo 30-letniej różnicy wieku łączy ich kilka rzeczy, dzięki którym znajdują ciągle wspólny język: wyobraźnia, poczucie humoru oraz uwielbienie dla ryzyka.

Wiosną 2011 roku Dawid Majer, poeta, zaproponował Włodzimierzowi Kiniorskiemu, muzykowi, połączenie sił na scenie. Artyści rozpoczęli próby w Zagnańsku - najpierw latem, a następnie zimą tego samego roku. Zaraz potem, bo w grudniu 2011, debiutowali oficjalnie w Teatrze w Oknie w Gdańsku. Poproszony wtedy o podanie nazwy projektu, Majer odpowiedział żartobliwie: Latające Gruszki. W improwizowanym utworze otwierającym ich pierwszy występ wyjaśnił, iż kilka dni wcześniej miał sen, w którym po niebie fruwały....gruszki. Odzwierciedla to spontaniczny charakter występów projektu - nazwa się przyjęła i przylgnęła do nich na dobre kilka lat.

W marcu 2012 roku dołączyła do nich awangardowa wokalistka jazzowa Sylwia Nadgrodkiewicz (obecnie Studium Instrumentów Etnicznych) ze Skarżyska Kamiennej. W ciągu następnych dwóch lat trio koncertowało m.in. w klubie Mózg w Bydgoszczy, klubie Fractal w Mikołowie, na festiwalach Słowodaję w Lublinie, Złoty Środek Poezji w Kutnie, czy Obrazy Ogniem Malowane 2013 w gdańskiej Plamie.

W roku 2014 projekt zakończył pracę nad debiutancką płytą "Życie jako podróż niezamierzona", która czeka obecnie na swoje wydanie. Do jednego z utworów klip nakręcił znany trójmiejski artysta Elvin Flamingo.

W ich muzyce odnajdziemy free jazz, ambient, etno, minimal, czy reagge. Charakterystyczne jest łączenie dźwięków elektronicznych z tzw. muzyką źródeł. Kinior swój styl muzycznych poszukiwań nazywa szerzej terminem Flap. Jak sam wyjaśnia: "Styl Flap oznacza Obecność. Obecność nosi w sobie oczywiście znamiona samopoznania (...) muzyka Flap jest to muzyka łącząca barwy naturalne i wirtualne. Natomiast cały nurt kulturowy Flap dotyczy transformacji sztuki i jej ciągłych zmian."

Wieloletnie działania Kiniora na polu muzyki teatralnej oraz fascynacja Majera sztuką performance wyraźnie ukształtowały charakter ich występów. Z każdym występem coraz bardziej odbiegali oni od stereotypowego modelu, w którym to poeta kolaboruje luźno z muzykiem, czytając, czy też melorecytując swoje utwory. W rezultacie ich poszukiwania skierowały się w stronę bliżej niesprecyzowanej formy teatralnej, gdzie happening, muzyka improwizowana i monodram łączą się w jedno.

Ich występy to interaktywne spotkanie z publicznością, żywe wariacje oparte na wstępnie tylko opracowanych aranżacjach. Wpływa to na sposób prezentacji samych tekstów przez Majera, które są improwizowane pod wpływem określonych sytuacji scenicznych. Robi to za każdym razem inaczej. Nie stroni przy tym od ekspresyjnego wykorzystania podręcznych rekwizytów, takich jak maszyna do pisania, odzież, czy kartki papieru. W ten sposób Majer realizuje koncepcję, nazwaną przez siebie jako action writing, która polega na performatywnym tworzeniu tekstu na żywo. To literacki odpowiednik tego, co Kinior w muzyce określa właśnie jako Flap.

Dziś po okresie występów w trzy-osobowym składzie oraz po nieomal rocznej przerwie wracają na scenę w swojej pierwotnej formule - jako duet KINIOR/MAJER.

BILETY: 15 zł (dostępne w dniu koncertu przy wejściu)
15 marca godz. 20.00
Klubogaleria Bunkier
ul. Olejarna 3, Gdańsk

W Ł O D Z I M I E R Z "K I N I O R" K I N I O R S K I

(ur. 1952 r. w Zagnańsku) kompozytor i multiinstrumentalista, grający m.in. na saksofonie, gitarze, flecie i bębnach. Twórca stylu Flap, promującego eklektyzm muzyczny. Związany ze sceną jazzową, etniczną i elektroniczną. Znany jest też jego związek z polskim reggae. Nagrał ponad 20 płyt sygnowanych własnym nazwiskiem. Ponadto współpracował lub współpracuje stale z Jackiem Bieleńskim, Normanem Grantem, Sony Robertsonem, Twinkle Brothers, zespołem Trebunie Tutki, Kinior Orchestra, Stan d'Art, Young Power, R.A.P., Free Cooperation, Izraelem, Brygadą Kryzys, Tie Breakiem, Mamadou Diouf, Krzysztofem Knittelem, Tomaszem Stańko, Stanisławem Sojką, Michałem Urbaniakiem, Radosławem Nowakowskim, Marią Pomianowską, Makarukiem czy Grzegorzem Ciechowskim. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych (m.in. dla Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, czy Teatru im. Witkacego w Zakopanem). Mieszka w Zagnańsku pod Kielcami.

D A W I D M A J E R
(ur. w 1981 w Gdyni). Ukończył filozofię na Uniwersytecie Gdańskim. Wiersze publikował w m.in. w "Toposie, "Kresach", "Tyglu Kultury", "Odrze", "Blizie", "Tygodniku Powszechnym", "Arteriach" i wielu pismach literackich w kraju. W roku 2009 zadebiutował tomem poezji "Księga grawitacji"(nominacja do nagrody Silesius, pierwsza nagroda Złoty Środek Poezji). Następnie wydał audiobook "Popielniczka"(nakładem magazynu "Bliza" 2010). Nim podjął współpracę z Kiniorskim na scenie chętnie improwizował z innymi muzykami na scenie (m.in. z Michałem Kuszem z Bielizny, Jackiem Stromskim - ex Apteka, ex Miłość). Jego najświeższy projekt to duet z Bartoszem Knapińskim (gitara elektryczna, preparka) o nazwie Świętokrzyskie Morze, łączący barwy ambient, noise i blues ze słowem mówionym. Poeta ma również na koncie występy performance poza projektami muzycznymi, m.in. w galerii Spiż7 w Gdańsku. Mieszka na przemian w Gdyni oraz Kielcach.

——————————————————————————

Połączenie historycznej, niezmienionej z zewnątrz struktury budynku i wewnętrznego przeobrażenia zaskoczy wszystkich. Eklektyczne wnętrza, zachowana oryginalna substancja architektoniczna i zastosowane rozwiązania designerskie - to nowa przestrzeń dla kultury i odzyskana atrakcja turystyczna dla miasta.

BUNKIER - PO PROSTU MUSISZ TEGO DOŚWIADCZYĆ!