Kino Szekspir to nowy projekt Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, poświęcony ekranizacjom sztuk Williama Szekspira. Integralną częścią pokazów filmowych będą wykłady "O Szekspirze z uczuciem. Rodzinne konstelacje na ekranie", skupione wokół różnorodności i zawiłości relacji rodzinnych, sportretowanych w sztukach Szekspira.
W pierwszej odsłonie Kina Szekspir, podczas czterech kolejnych spotkań, przemierzymy drogę od klasycznego czarno-białego "Hamleta" z roku 1948, aż do przeniesionego w realia współczesnej amerykańskiej szkoły średniej "Otella" z roku 2001. Prześledzimy fascynującą historię obecności Szekspira na ekranie - jak dostosowywano sztuki teatralne do potrzeb medium filmowego, kto podejmował się reżyserii, jakich aktorów zatrudniano do najważniejszych ról oraz jakie były reakcje widzów.
Będziemy mówić o Szekspirze z uczuciem, w kontekście rodziny: wspólnie zastanowimy się, jak czuła się Ofelia wobec rodziców Hamleta i jakim ojcem był dla niej Poloniusz; dlaczego "Hamlet" jest nazywany tragedią rodzinną; w jaki sposób niania Marta zastępowała Julii Capuletti matkę, a jak "wychowywał" Romea ojciec Laurenty; jak zareagował Brabancjo na wieść o ślubie swej jedynaczki Desdemony z Maurem Otellem. Przyjrzymy się zmiennym konstelacjom rodzinnym - kto kogo kocha, kto nienawidzi, kto jest dla kogo ważny i co się zmieniło, a co pozostało takie samo w "podstawowej komórce społecznej" od XVI wieku.
Wykłady poprowadzi Anna Ratkiewicz, Kierownik Działu Edukacji GTS, doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego.
29 marca 2019, g. 18.00 - "Hamlet", reż. Laurence Olivier (1948) W centrum naszego zainteresowania znajdzie się nie Hamlet, lecz Ofelia (Jean Simmons) - jako córka i jako siostra. Przyjrzymy się jej skomplikowanym relacjom nie tylko z księciem duńskim, ale też z Poloniuszem (Felix Aylmer) i Laertesem (Terence Morgan). Jakie prowadziła życie na dworze w Elsynorze, jak odnosiła się do niej matka Hamleta - królowa Gertruda (Eileen Herlie), a jak ojczym Klaudiusz (Basil Sydney). Jakie obowiązki miała Ofelia wobec swojej rodziny? Czy mogła uniknąć tragicznego końca? I w jaki sposób tę historię przeniósł na ekran znakomity odtwórca wielu ról szekspirowskich - sir Laurence Olivier.