Kino Szekspir to nowy projekt Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, poświęcony ekranizacjom sztuk Williama Szekspira. Integralną częścią pokazów filmowych będą wykłady "O Szekspirze z uczuciem. Rodzinne konstelacje na ekranie", skupione wokół różnorodności i zawiłości relacji rodzinnych, sportretowanych w sztukach Szekspira.
W pierwszej odsłonie Kina Szekspir, podczas czterech kolejnych spotkań, przemierzymy drogę od klasycznego czarno-białego "Hamleta" z roku 1948, aż do przeniesionego w realia współczesnej amerykańskiej szkoły średniej "Otella" z roku 2001. Prześledzimy fascynującą historię obecności Szekspira na ekranie - jak dostosowywano sztuki teatralne do potrzeb medium filmowego, kto podejmował się reżyserii, jakich aktorów zatrudniano do najważniejszych ról oraz jakie były reakcje widzów.
Będziemy mówić o Szekspirze z uczuciem, w kontekście rodziny: wspólnie zastanowimy się, jak czuła się Ofelia wobec rodziców Hamleta i jakim ojcem był dla niej Poloniusz; dlaczego "Hamlet" jest nazywany tragedią rodzinną; w jaki sposób niania Marta zastępowała Julii Capuletti matkę, a jak "wychowywał" Romea ojciec Laurenty; jak zareagował Brabancjo na wieść o ślubie swej jedynaczki Desdemony z Maurem Otellem. Przyjrzymy się zmiennym konstelacjom rodzinnym - kto kogo kocha, kto nienawidzi, kto jest dla kogo ważny i co się zmieniło, a co pozostało takie samo w "podstawowej komórce społecznej" od XVI wieku.
Wykłady poprowadzi Anna Ratkiewicz, Kierownik Działu Edukacji GTS, doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego.
3 czerwca 2019, g. 18.00 - "O-Otello", reż. Tim Blake Nelson (2001)Szekspirowska tragedia wydarzy się tym razem w amerykańskim liceum. Zamiast Otella, poznamy gwiazdę koszykówki Odina (Mekhi Phifer), piękna Desdemona nosi imię Desi (Julia Stiles) i jest córką dziekana, a Jago to przeciętny koszykarz Hugo (Josh Hartnett). Zobaczymy tu historię wielkiej miłości, pełnej namiętności, zazdrości i pasji. Katalizatorem zdarzeń okazuje się (dopisana Szekspirowi) postać trenera drużyny, Duke'a (Martin Sheen) - ojca Hugo, który bardziej, niż jego, ceni właśnie Odina. Gdy w pewnym momencie Duke wyznaje publicznie, że kocha Odina jak syna, w sercu Hugo rodzi się pewien zbrodniczy zamiar... Finał rodzinnych potyczek będzie, jak to zazwyczaj u Szekspira bywa, tragiczny.