stat
Impreza już się odbyła

Kino zaangażowane z Planete Doc: Boski

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Zapraszamy we wtorek 20 marca o godz. 18.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku) na pokaz filmu "Boski" w reżyserii Paolo Sorrentino w cyklu Kina zaangażowanego z Planete Doc.

w każdą środę (do 27.09), g. 12:00

bilety 12 zł
paź 18

piątek, g. 10:00

bilety 10 zł
"Boski" to filmowy portret Giulio Andreottiego, jednej z najbardziej niezwykłych postaci XX wieku. Związany z chrześcijańskimi demokratami, Andreotti był głównym rozgrywającym na włoskiej scenie politycznej, przez lata pełniącym różne funkcje w rządzie Italii: był ministrem w kilku rządach, trzykrotnie powierzono mu tekę premiera. Wytrawny polityk i człowiek zagadka, potrafił lawirować pomiędzy stawianymi mu zarzutami ze strony mediów i mimo wielu procesów utrzymać się na powierzchni.

Film Paolo Sorrentino rozpoczyna się w przeddzień trzęsienia ziemi, które poruszyło Włochami na początku lat 90. Gerontokrata wciąż pozostaje poza zasięgiem wszelkich jurysdykcji, ale już za moment zostanie pozbawiony immunitetu, oskarżony o współpracę z mafią sycylijską i korupcję. Reżyser opisuje kulisy jednego w największych procesów politycznych i bezpardonową walkę o utrzymanie się przy władzy przez Andreottiego.

Od pierwszych minut filmu Sorrentino z wielkim wyczuciem buduje klimat swojej opowieści. Na pierwszym planie umieszcza zgarbionego, cierpiącego na chroniczną migrenę mężczyznę, który przypomina kreaturę żywcem wyjętą z dzieł ekspresjonizmu niemieckiego. Polityk sunie przez kadry filmu z kamienną, pozbawioną emocji twarzą i tylko czasem pozwala sobie na grymas niezadowolenia wywołany chwilowym poczuciem utraty kontroli nad rzeczywistością. "Boski" to jednak nie tylko portret słynnego premiera, ale także autorska wizja przeżartej korupcją włoskiej polityki z jej niezliczonymi zależnościami i trudnymi do zrozumienia sieciami powiązań. Przypomina on wielką scenę zaludnioną przez pomniejszych figurantów, grube ryby i paru, kierujących wszystkim dziwaków. Przykryty frazesami o chrześcijańskiej miłości bliźniego pozostaje światem cynizmu i dystansu, światem, w którego reguły do mistrzostwa opanował Giulio Andreotti.

Narrację w filmie Sorrentino cechuje niebywała elegancja i powściągliwość. Wydają się one idealnie dopasowane do sposobu sprawowania władzy przez premiera Andreottiego ? rządów dyskretnych i zarazem bezwzględnych. Realizatorowi nie umyka najmniejszy szczegół relacjonowanego świata. W polityce obok słów równie ważne są gesty, a te skrzętnie wyłapuje i gromadzi Andreotti.

Nie jest to film stricte biograficzny. Opisuje zaledwie cztery lata z życia dziewięćdziesięcioletniego dziś polityka - okres, kiedy po raz siódmy tworzył rząd (w latach 1989-92). Jednak Sorrentino dość swobodnie porusza się po włoskiej polityce, cofając się do końca lat 70., kiedy Włochami wstrząsał kryzys polityczny spowodowany porwaniem i zamordowaniem przez Czerwone Brygady Aldo Moro, jak i wybiegając w przód, kiedy Andreotti stanął przed sądem pod zarzutem zlecenia morderstwa dziennikarza, który ujawniał kulisy jego polityki.
Konrad Zarębski w miesięczniku "Kino" (2009/9)