Zapraszamy na koncert 'Klasyka na Ołowiance".
Paweł Zagańczyk - akordeon
Anna Wandtke - skrzypce
Maciej Zakrzewski - pozytyw
Małgorzata Bleja - wiolonczela
Dominika Glapiak - prowadzenie, kierownictwo artystyczne
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
W programie m.in.:Georg Friedrich Händel - Passacaglia g-moll (oprac. Johana Halvorsena na skrzypce i wiolonczelę)
Astor Piazzolla - Le Grand Tango (oprac. Sofii Gubaiduliny na akordeon i skrzypce)
Przenikanie się nurtów w sztuce to powszechne zjawisko, niezależnie od dziedziny. Czerpanie wzajemnych inspiracji w twórczości różnych kompozytorów, nawiązywanie do muzyki dawnych mistrzów bądź nawet ich cytowanie, to nierzadko swoisty dialog epok, uwidocznienie następujących zmian, na bazie tego co znane - tradycyjne. Muzyka kameralna oczywiście tym procesom ulega i jest w nich zanurzona. Nie inaczej wygląda kwestia samego jej instrumentarium, początkowo dysponującego instrumentami wiodącymi prym w muzyce "da camera" (w tłumaczeniu na język polski "do komnaty", bo tak w XVII wieku nazywana była muzyka kameralna).
W XX wieku do instrumentów bardzo często stosowanych i wykorzystywanych w muzykowaniu zespołowym dołączył bowiem przebojowy akordeon, stając się inspiracją dla wielu twórców. Jego szerokie możliwości brzmieniowe i wirtuozeria nie tylko stają w szranki z tradycyjnymi nieśmiertelnymi instrumentami smyczkowymi, ale i często dodają zupełnie nowe brzmieniowe przestrzenie do muzycznych dialogów.
Centrum programu stanowić będą dwa niewątpliwe arcydzieła literatury kameralnej:
Wirtuozowska Passacaglia G. Händla w opracowaniu J. Halvorsena na skrzypce i wiolonczelę, będąca wariacyjnym opracowaniem czterotaktowego tematu zaczerpniętego przez Halvorsena z finału Suity klawesynowej g-moll HWV 432. Drugą kompozycją wykraczającą poza swoje ramy zarówno w znaczeniu czasu, jak i gatunku, jest wyśmienite Le Grand Tango Astora Piazzolli, w opracowaniu Sofii Gubaiduliny, którą usłyszymy w wersji na akordeon i skrzypce. Wykonawcami koncertu będzie troje znakomitych muzyków - którzy poza karierą solową, z lubością oddają się muzykowaniu kameralnemu. Pojawią się w duetach, ale także w trio, prezentując repertuar zróżnicowany i ukazujący bogactwo muzyki kameralnej. Program koncertu stanowi swoiste zaproszenie do udziału w całym cyklu, prezentuje bowiem bogactwo tego gatunku na przestrzeni wieków.