stat
Impreza już się odbyła

Kocham Operetkę: Mów mi 'Ty'! Opinie (5)

Zapraszamy na comiesięczny cykl spotkań z klasyką operetki "Kocham operetkę. Mów mi "Ty"!"

Offenbachiadę czas zacząć!

Offenbach jest jednym z ojców operetki - obok Lehara i Straussa to największa ikona tego gatunku muzycznego. Autor Opowieści Hoffmana zainicjował i rozpropagował operetkę francuską z jej żywiołowym kankanem, zaś Strauss i Lehar to przedstawiciele wiedeńskiej operetki, klasycznej,wybrzmiewającej w rytmie walca. Obok tych trzech operetkowych gigantów na przełomie XIX i XX wieku było ze 100, a może i 300 kompozytorów i librecistów, którzy tworzyli ten niezwykły muzyczny gatunek.

Dziwnym zbiegiem okoliczności operetka zaczęła być utożsamiana z kiczem i głupotą. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że na przestrzeni tak niewielu lat powstały setki operetek (sam Offenbach napisał ich ok. 90!), zaś publiczność wręcz szturmowała teatry, aby uczestniczyć w operetkowych wydarzeniach, to oczywistym będzie, że uznanie operetki za synonim tandety będzie przejawem ignorancji. Popularność operetki jest żywym przykładem na to w jaki sposób bawiło się społeczeństwo Europy na przełomie XIX i XX wieku - te cudowne czasy nie byłyby tak niezwykłe bez Wesołej wdówki, Barona cygańskiego czy Księżniczki czardasza. Na temat operetki można mieć wiele opinii - ale z pewnością należy ją szanować, w końcu wystawiana jest w tak wybitnych gmachach operowych jak The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Sydney Opera House, w operach w Moskwie czy Pekinie. A w Gdańsku o niej jakby zapomniano... Ale do czasu!

Zanim na scenie Opery Bałtyckiej - po ponad 10-letniej przerwie - pojawi się pierwsza premiera operetkowa Orfeusz w piekle (kwiecień 2018), zapraszamy Państwa na cykl koncertów, podczas których poznacie lub przypomnicie sobie największe szlagiery operetki. Sezon francuski 2017/2018 to doskonała okazja do zaprezentowania Państwu klasyków tego gatunku - w końcu akcja w tak wielu operetkowych utworach dzieje się we Francji, a zwłaszcza w Paryżu!

Przeczytaj także