stat
Impreza już się odbyła

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncert Ernste Gesänge, który odbędzie się w ramach XII Gdańskich Dni Wokalistyki Musica Vocale 2023.

12 - 17 listopada 2024, g. 18:00

Wstęp wolny
Wykonawcy:
Tomasz Raff - bas
Anna Mikolon - fortepian

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W programie:
pieśni J. Brahmsa, F. Chopina, T. Bairda, F. Schuberta i M. Weinberga

Organizator:
Katedra Wokalistyki

TOMASZ RAFF (*1985) urodzony w Warszawie, mieszkający w Gdyni polski bas, absolwent Universität der Künste Berlin w klasie Kammersängera prof. Petera Mausa i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Od 2022 roku Doktorant Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Stypendysta MKiDN oraz m.st. Warszawy.

Gościnny solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej (Sarastro Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Polskiej Opery Królewskiej (Komandor Don Giovanni W.A. Mozarta, Zbigniew Straszny dwór S. Moniuszki, Don Basilio Cyrulik sewilski G. Rossiniego) i Opery Bałtyckiej (Archiereios Król Roger).

Jego debiutem wokalnym, jeszcze w czasie studiów była rola Uberta z opery La serva padrona" G.B. Pergolesiego w 2007 roku. Od tamtej pory regularnie występuje w pierwszoplanowych partiach solowych m.in. jako Daland (Latający holender R. Wagner), Sarastro, Zachariasz (Nabucco G. Verdiego), Mefistofeles (Mefistofeles A. Boito), Colline (Cyganeria G. Pucciniego), Osmin (Uprowadzenie z Seraju W.A. Mozarta), Gremin (Eugeniusz OnieginP. Czajkowskiego) na deskach teatrów i oper Polski i Niemiec, w tym Oper Halle, Mainfrankentheater Würzburg, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Hebbel am Ufer Berlin.

Jest ambasadorem liryki wokalnej Mieczysława Weinberga dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni na bas z fortepianem tego kompozytora, które wykonywał min. w Wiedniu, Salzburgu, Hanowerze, Lipsku i Getyndze. Wyprodukował także album z powyższym repertuarem zatytułowany Weinberg Mother tongue. który ukazał się w 2021 roku nakładem wydawnictwa Opus Series. W 2019 roku powstał spektakl o życiu i twórczości M. Weinberga poemat muzyczny pt. M. Wajnberg. Epitafium, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Współpracuje także z współczesną kompozytorką polską Katarzyną Brochocką (*1982) dokonał prawykonań napisanych z myślą o nim Psalmów na głos basowy i kontrabas, zorganizował oraz wziął udział w prawykonaniu opery pt. Do nieba. W roku 2020 zorganizował międzynarodowy projekt artystyczny poświęcony zjawisku migracji pt. neue_heimat: anderswo, na potrzeby którego nagrał cykl pieśni F. Schuberta do słów S. Barańczaka i W. Müllera pt. Podróż zimowa (Winterreise).
Regularnie występuje także w repertuarze koncertowo-oratoryjnym Pasjach Bachowskich, Mesjaszu G.F. Haendla, Passio A. Pärta, Requiem oraz Mszach W. A. Mozarta.
Tomasz Raff jest także współzałożycielem, fundatorem i Członkiem Zarządu odpowiedzialnym za organizację artystyczną oraz fundraiserem Fundacji o.to.ja.
Z ramienia Fundacji zajmował się koordynacją merytoryczną, logistyczną, techniczną oraz promocyjną wszystkich dotychczasowych zadań i wydarzeń artystycznych, które Fundacja o.to.ja zorganizowała w ramach swojej działalności od jej powstania w 2015 roku.

ANNA MIKOLON
Pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Jako profesor Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany Szkoły Muzycznej II st. w Gdańsku przyczynia się do sukcesów studentów i uczniów (otrzymała 3 nagrody Dyrektora ZSM za osiągnięcia dydaktyczne i Nagrodę Rektora AM w Gdańsku). Pianista podczas 9 przewodów doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański. Wielokrotnie nagradzana jako akompaniator na konkursach. Artystka i naukowiec o szerokim spektrum zainteresowań. Autorka monografii: Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in.: cykle miniatur fortepianowych Z. Noskowskiego, utwory solowe i kameralne D. Szostakowicza, solo fortepianowe w operze Rosenkavalier R. Straussa, utwory kameralne J. Bruzdowicz (płyta miesiąca miesięcznika Muzyka 21), pieśni R. Quiltera, E.W. Korngolda, G. Finziego, F. Chopina, S. Moniuszki, B. Brittena, G. Verdiego, V. Belliniego, K. Pałubickiego, H. Jabłońskiego, W. Walentynowicza, M.K. Ogińskiego, R. Kłoczko i wielu innych. Prowadząc różnorodną działalność koncertową kameralną i solową współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami Anna Mikolon wykonała już 1150 koncertów w Polsce, Austrii, Danii, Rosji i na Białorusi. Uczestniczy w festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Nie stroni od prawykonań muzyki nowej (Olivier Greif, Marcin Łukaszewski, Rafał Kłoczko) lub dawno zapomnianej. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. Zagrała ok. 1000 prób, 180 spektakli jako muzyk orkiestrowy, otrzymała Nagrodę POB za realizację opery Rosenkavalier R. Straussa, współpracowała z Teatrem w Ingolstadt, realizowała Gwałt na Lukrecji B. Brittena dla TV Mezzo, akompaniowała podczas przesłuchań dla: ZBF Agentur Leipzig 2003, European Opera Center Liverpool 2007 i Belvedere Competition 2014, 2015 i 2016. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.