Sala Koncertowa na Ołowiance
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Koncert oratoryjny
Koncert finałowy
LEGENDY MUZYCZNE na Ołowiance!
Gdański Festiwal Muzyczny 2011
Organizatorzy:
Stowarzyszenie muzyczne FORZA
Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku
Wystąpią:
Dorothee Mields - sopran
Joanne Lunn - sopran
James Oxley - tenor
Thilo Dahlmann - bas
Daniel Reuss - dyrygent
Collegium Vocale Gent
Akademie für Alte Musik Berlin
W programie:
CARL HEINRICH GRAUN (1703/04-1759) - Pasja "Der Tod Jesu" (1755)
To było dokładnie 40 lat temu, kiedy grupa wspólnie studiujących przyjaciół z Uniwersytetu w Gandawie z liderem Philippe Herreweghe założyła Collegium Vocale Gent. Amatorski chór szybko transformował z ośmiu do szesnastu śpiewaków ku znakomitemu zespołowi specjalizującemu się w muzyce barokowej. Dzisiaj perłą w koronie repertuaru zespołu jest oczywiści muzyka niemieckiego baroku i Bach. Dzisiaj Collegium Vocale Gent wykonuje muzykę w małym zespole, gdzie śpiewacy śpiewają zarówno partie solowe jak i chóralne. Uważają, że takie brzmienie jest najbardziej zbliżone do ideału.
Carl Heinrich Graun (1704-1759) był kapelmistrzem na dworze Fryderyka Wielkiego w Berlinie (1741). Ceniony był za swą muzykę religijną i ponad 30 oper. Jego pasja "Der Tod Jesu" (Śmierć Jezusa) miała swe prawykonanie 26 marca 1755 roku w Berlinie i odniosła ogromny sukces, prawdopodobnie dzięki połączeniu przez Grauna liryki ze spontanicznością i radością charakterystycznej luterańskiej tradycji chóralnej.
Do "jubileuszowej" współpracy artystycznej przy pasji Grauna Collegium Vocale Gent zaprosiło jednych z najwybitniejszych interpretatorów muzyki dawnej ostatnich dziesięcioleci - Akademie für Alte Musik Berlin. Zespól gra na wiernych kopiach instrumentów z epoki baroku. Wspólny projekt zostanie zaprezentowany tylko w kwietniu 2011 roku, trzykrotnie w Belgii (Antwerpia, Gandawa, Leut) i dwukrotnie w Polsce (Warszawa i Gdańsk). Dwa legendarne zespoły poprowadzi Daniel Reuss.
-----
DOROTHEE MIELDS
Należy do grona czołowych interpretatorek muzyki XVII i XVIII w. Jej bezbłędna technika i eteryczna czystość głosu sprawiają, że doskonale śpiewa też dzieła kompozytorów współczesnych. Regularnie występuje z Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Netherlands Bach Society, Freiburg Baroque Orchestra, RIAS Kammerchor, Orchestra of the Eighteenth Century, L'Orfeo Baroque Orchestra, Lautten Compagney and Klangforum Wien. Śpiewa pod batutą takich dyrygentów jak Stefan Asbury, Ivor Bolton, Frans Brüggen, Beat Furrer, Paul Goodwin, Philippe Herreweghe, Gustav Leonhardt, Emilio Pomárico, Hans-Christoph Rademann, Stephen Stubbs, Masaaki Suzuki oraz Jos van Veldhoven. Dorothee Mields jest stałym gościem wielu międzynarodowych festiwali takich jak m.in. Leipzig Bach Festival, Suntory Music Foundation Summer Festival w Japonii, Boston Early Music Festival, Flanders Festival, Vienna Festival, Handel Festival w Halle, a także Tanglewood Festival. Stale rosnąca dyskografia Dorothee Mields obejmuje wiele nagrodzonych płyt, które dokumentują jej artystyczne osiągnięcia. Ostatnio ukazały się In Darkness Let me Dwell Dowlanda (Sony 2008) oraz Love Songs Purcella (Carus 2010), które zostały wspaniale przyjęte przez krytykę.
JAMES OXLEY
Studiował wiolonczelę w Royal College of Music, w późniejszym okresie uzyskał stypendium w Oksfordzie. Jednocześnie studiował prywatnie śpiew u Rudolfa Piernata i w 1992 roku zdobył dwie pierwsze nagrody na dwóch międzynarodowych konkursach wokalnych: Mary Garden oraz Great Grimsby. Dwa lata później wygrał prestiżowy Międzynarodowy Konkurs Wokalny w s' Hertogenbosch. Obecnie jest gościnnym profesorem w Royal College of Music. Występował na wszystkich renomowanych salach koncertowych w Londynie, w Symphony Hall Birmingham oraz Philharmonic Hall Liverpool. Wśród wielu prestiżowych koncertów w Wielkiej Brytanii wymienić można choćby Missa Solemnis Beethovena z Heinrichem Schiffem oraz Orchestra of the Age of Enlightenment, Renarda Strawinskiego z Psappha na BBC Proms, Creation Haydna oraz Wielką Mszę Mozarta z Scottish Chamber Orchestra Alexander's Feast Haendla z Northern Sinfonia i Nicholasem McGeganem.
Występował właściwie w całej Europie, głównie we Francji, gdzie pracował z artystami takimi jak: Philippe Herreweghe, Hervé Niquet oraz Christophe Rousset. Ostatnio występował m.in. w Alceste Lullyego oraz Les Indes Galantes Rameau z L'Atelier Lyrique de Tourcoing i Jean- Claude Malgoire, oraz występował na Göttingen Handel Festival w Niemczech. Śpiewał również w Fairy Queen Purcella i tytułową rolę w Akteonie Charpentiera z Early Opera Company. Występował w Acis and Galatea z Philharmonia Baroque i Nicholasem McGeganem. Koncertował w San Francisco, Sydney, Tel Awiwie, Hongkongu i Singapurze. W Australii wystąpił także z Dichterliebe Schumanna z pianistą Davidem Owenem Norrisem. Wśród innych zespołów z którymi współpracował wymienić można choćby: Royal Scottish National Orchestra, Bournemouth Symphony, Manchester Camerata, Britten Sinfonia, Academy of Saint Martin in the Fields, City of London Sinfonia, Les Talens Lyriques, Double Bande, The Sixteen, oraz Gabrieli Consort and Players. Jego role operowe to m.in. Lucano w L'incoronazione di Poppea w English National Opera, Merkury w Die Liebe der Danae Straussa oraz Stroh w Intermezzo w Garsington, The Prodigal Son Brittena, Alessandro w Il Re Pastore Mozarta w New Kent Opera, King Arthur Purcella w Opéra Comique de Paris, Belmonte w Die Entführung aus dem Serail Mozarta na Spoleto Festival, Lurcanio w Ariodante Haendla na Covent Garden Festival pod batutą Christiana Curnyna, Sandy w The Lighthouse Maxwella-Daviesa z Psappha na Buxton Festival. Regularnie występuje na deskach Opera de Rennes.
THILO DAHLMANN
Studiował śpiew u Ulfa Baestleina, Bertholda Schmida, Guido Baehra oraz Wolfganga Millgramma w Folkwang College w Essen, gdzie zdał swój egzamin dyplomowy z wyróżnieniem w 2007 roku. Szczególne znaczenie dla rozwoju jego artystycznej osobowości miała współpraca z Rolandem Hermannem. W 2004 zdobył pierwszą nagrodę na Konkursie North Rhine-Westphalia . W sezonie 2006/2007 był członkiem International Opera Studio przy Operze w Zurichu.
Współpracuje z Operą w Duesseldorfie, Koblenz Theater oraz St. Gallen Theater . Śpiewał w Niemczech i za granicą z takimi dyrygentami jak: Helmuth Rilling, Peter Neumann, Nello Santi, Philippe Jordan, Helmut Müller Brühl, Andreas und Christoph Spering, Masaaki Suzuki oraz Ralf Otto. Koncertował w Filharmoniach w Essen, Kolonii, na Festiwalu w Baden-Baden, w Metz Arsénal, Zurich Tonhalle, Duesseldorf Tonhalle, Tokyo International Forum oraz Concertgebouw w Amsterdamie. W jego dorobku artystycznym są także produkcje DVD realizowane przez Operę w Zurichu oraz nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe. Jest pedagogiem śpiewu w Hochschule für Musik Köln.
DANIEL REUSS
W latach 2003 - 2006 był głownym dyrygentem RIAS Kammerchor w Berlinie, z którym nagrał wiele cieszących się powodzeniem płyt, takich jak: Le Vin Herbé Martina, Solomon Händla oraz Stravinskiego Les Noces. Nagrania zdobyły wiele nagród takich jak: Preis der Deutsche Schallplattenkritik, Echo Award, Midem Classical Award, Diapason d'Or, Choc du Monde de la Musique, Gramophone's Editor's Choice.
Daniel Reuss jest zapraszany do dyrygowania wieloma kameralnymi zespołami i orkiestrami w całej Europie. Stale współpracuje z Akademie für Alte Musik Berlin, MusikFabrik, Scharoun Ensemble, a także Radio Chamber Philharmonic. Latem 2006, na zaproszenie Pierra Boulez'a, Daniel Reuss dyrygował i prowadził kurs mistrzowski na Lucerne Festival Academy. W lutym 2007 roku zadebiutował na deskach English National Opera, Agrypiną Händla.
Od września 2008 pełni funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Chóru Estońskiej Filharmonii Narodowej. Za nagranie z Cappellą Amsterdam utworów Ligetiego i Heppenera otrzymał Diapason d'Or 2009. W roku 2010 razem z Chórem Estońskiej Filharmonii Narodowej i Cappellą Amsterdam zrealizował płytę z Golgotą Martina.