stat
Impreza już się odbyła

Wspaniałość europejskiej tradycji muzycznej zrodziła się w kościele - pierwszej (w miarę) powszechnie dostępnej sali koncertowej. Czytając pochwały muzyki, aż do XIX wieku napotykamy na opinie zbieżne z tą, którą sformułował osiemnastowieczny znawca tej sztuki, Johann Mattheson: "muzyka to nauka i sztuka rozumnego tworzenia, właściwego łączenia i miłego odtwarzania foremnych i przyjemnych dźwięków, których piękne brzmienie umacniałoby chwałę Boga i wszystkie cnoty".

gru 22

niedziela, g. 17:00

Wstęp wolny
cze'25 2-3

poniedziałek - wtorek, g. 09:00, 11:00

bilety 28 zł
Kup bilet
Jeszcze w XVIII wieku dostarczanie takiego repertuaru należało do obowiązków wielu kompozytorów, toteż Mozart napisał m.in. 18 mszy, z czego większość w okresie służby u arcybiskupa Colloredo w latach 1773-1780.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert finałowy Mozartianów 2013 to trzy utwory Mozarta w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego oraz gości: Emmy Kirkby oraz Akademie für Alte Music Berlin, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Myślą przewodnią wydarzenia jest jak najwierniejsze odtworzenie brzmienia muzyki dawnej, zarówno dzięki pomocy instrumentów pochodzących z epoki jak i niepowtarzalnego głosu głównej artystki.

Program:
W. A. Mozart - Missa in C major ("In honorem Sanctissimae Trinitatis") KV 167
W. A. Mozart - motet "Exultate Jubilate" in F major KV 165/158a
W. A. Mozart - "Regina Coeli" in C major KV 108/74d

Wykonawcy:
Emma Kirkby - sopran (Wielka Brytania)
Polski Chór Kameralny
Akademie für Alte Musik Berlin (Niemcy)
Jan Łukaszewski - dyrygent


Damme Emma Kirkby (Wielka Brytania) - sopran

Czuje się bardzo szczęśliwa z wielu powodów: że jeszcze w szkole poznała renesansową polifonię wokalną, że studiowała muzykę klasyczną na uniwersytecie, że śpiewała ze wspaniałym chórem Schola Cantorum z Oxfordu, oraz co najważniejsze, że już na początku swej drogi poznała instrumenty "historyczne", znane kompozytorom renesansu i baroku - lutnię, klawesyn, instrumenty dęte i smyczkowe, których dźwięk i skala podobna do głosu ludzkiego instynktownie ją do siebie przyciągnęły.

Rozwijając tę pasję jeszcze jako nauczycielka została wkrótce zaproszona do profesjonalnej współpracy z przecierającymi nowe szlaki grupami; te długoletnie kontakty pociągnęły za sobą współpracę z brytyjskimi i międzynarodowymi zespołami, solistami - instrumentalistami i firmami fonograficznymi, a to spowodowało, że teraz głos i styl Emmy są rozpoznawane na całym świecie. Do wyróżnień, którymi ostatnio uhonorowano artystkę, należą: otrzymany w 2007 r. tytuł DBE (Dame Commander of the Most Excellent Order of the British Empire / Dama Komandor Najwspanialszego Orderu Imperium Brytyjskiego) oraz Queen's Medal for Music (Medal Królowej w dziedzinie Muzyki) z 2011 r. Mimo zaskoczenia tymi honorami Emma Kirkby jest jednak zadowolona z uznania, które je stało się przyczyną ich przyznania - docenienia takiej formy tworzenia muzyki, które przedkłada współdziałanie, czystość i spokój nad hałaśliwość i ostentację; a przede wszystkim jest zachwycona widząc nowe pokolenie śpiewaków i instrumentalistów łączących umiejętności z dążeniami.

Akademie für Alte Musik Berlin (Niemcy)

Założona w Berlinie w 1982 r. i uznawana obecnie za jedną z najlepszych kameralnych orkiestr świata, Akademie für Alte Musik Berlin, lub prościej - Akamus, może poszczycić się niespotkaną historią sukcesu. Zespół, który regularnie występuje w najważniejszych centrach muzycznych Europy, koncertował także w Azji, Ameryce Północnej i Południowej.

Od czasu ponownego otwarcia w 1984 roku berlińskiego Konzerthaus, zespół uczestniczył we własnym cyklu koncertów w stolicy Niemiec, a od 1994 roku jest stałym gościem berlińskiej Staatsoper Unter den Linden oraz Festiwalu Muzyki Dawnej w Innsbrucku. Począwszy od sezonu 2012-13 Akamus występuje także z serią własnych koncertów w monachijskim Prinzregententheater. Akamus daje rocznie ok. 100 koncertów, od małych dzieł kameralnych do wielkich kompozycji symfonicznych, pracując pod artystycznym kierownictwem takich koncertmistrzów jak: Midori Seiler, Stephan Mai, Bernhard Forck i Georg Kallweit.

Polski Chór Kameralny


Istniejący od ponad 30 lat Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Zespół założony w roku 1978 przez Ireneusza Łukaszewskiego, od 1983 pozostaje pod dyrekcją i kierownictwem artystycznym Jana Łukaszewskiego. Zainteresowania składającego się z 24 zawodowych muzyków zespołu koncentrują się głównie na muzyce a cappella, a zwłaszcza na współczesnej i romantycznej. Repertuar chóru zawiera ponad 350 prawykonań, liczne programy oratoryjne, operowe, wykonywane we współpracy z najwybitniejszymi polskimi i zagranicznymi zespołami oraz orkiestrami filharmonicznymi, takimi jak między innymi: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Academy of Ancient Music (Wielka Brytania), Divino Sospiro (Portugalia), Neue Düsseldorfer Hofmusik (Niemcy), Concilium Musicum Wien (Austria).

Jan Łukaszewski - dyrygent

Jan Łukaszewski - uznawany jest za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego. Współpracuje również jako dyrygent gościnny między innymi z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz wieloma zespołami w kraju i za granicą. Zainteresowania artystyczne Jana Łukaszewskiego koncentrują się głównie wokół muzyki romantycznej i współczesnej. Pod jego dyrekcją Polski Chór Kameralny osiągnął wysoki poziom artystyczny, a on zyskał opinię osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów. Dlatego chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    30, 60, 90 zł
  • Kontakt
    58 552-47-65
Bilety w cenie 30 zł, 60 zł , 90 zł do nabycia:
ticketpro.pl

W siedzibie Polskiego Chóru Kameralnego

W dniach 21 - 23 sierpnia 2013 roku od godziny 18:00 na terenie festiwalu (Pałac Opatów, boczne wejście)
24 sierpnia 2013 roku w Katedrze Oliwskiej, na godzinę przed koncertem