Nazwa barok pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego słowa barocco oznaczającego nieregularną perłę. Tak epoka, tak jak i perły - od wieków fascynują wielu twórców. Być może to efekt rodzącej się w XVII i XVIII w. głębokiej świadomości artystycznej, być może idei varietes, z której wynikała niezwykła różnorodność i barwność ówcześnie tworzonej muzyki. Z jednej strony prosta monodia, z drugiej - skomplikowana technika imitacyjna. Z jednej strony zdobnictwo, z drugiej - prostota. Z jednej strony powaga sztuki religijnej, z drugiej - fascynacja tańcem wzięta "z ludu". To wszystko składa się na unikatową mozaikę form i stylów.
Do dzisiaj barokowa muzyka inspiruje i fascynuje. Na koncercie usłyszeć będzie można oryginalne kompozycje z epoki w równie oryginalnym wykonaniu - na fagocie i akordeonie. Sonata Josepha Bodina de Boismortie to z jednej strony doskonały przykład zaszczepienie stylu włoskiego na gruncie francuskim. Z drugiej utwór ten to właściwie rodzaj suity składającej się z czterech części, w tym tańców (Allamande i Gigue) oraz nietanecznych (część pierwsza na kształt uwertury francuskiej, część trzecia - Aria). Z kolei kompozycja A. Vivaldiego to kwintesencja stylu kompozytora: pełna wirtuozerii przeciwstawionej kantylenowej melodyce.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Program uzupełnią kompozycje z 2022 r., które powstały na zamówienie Mirosława Pachowicza i Elżbiety Rosińskiej. Obie nawiązują do barokowej idei varietes i czerpią z wielkiej spuścizny tamtych czasów: zarówno w sferze formy, jak i w sferze znaczeń.
Muzykę uzupełni poezja, w tym m.in. wiersz Mirona Białoszewskiego Fioletowy barok. Program:A. Vivaldi - Sonata e-moll RV54 na fagot i basso continuo;
J. B. de Boismortier - Sonata e-moll op.50 nr 1 na fagot i basso continuo;
J. Pawlak - Ad hoc na fagot i akordeon (gdańska premiera);
Z. Pniewski - Charmes de Baroque na fagot i akordeon.
Wykonawcy:Mirosław Pachowicz - fagot;
Elżbieta Rosińska - akordeon;
Małgorzata Brajner - recytacje.
O wykonawcach:
Elżbieta Rosińska - absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu Józefa Madanowskiego. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem tak znakomitych artystów jak Mogens Ellegaard, Stefan Hussong, Mie Miki, Friedrich Lips, Matti Rantanen. Jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Finlandii, Słowacji, Austrii, Iranie, Szwajcarii. Dokonała kilkunastu prawykonań utworów, m.in. K.Olczaka, M.Gordiejuka, K.Naklickiego, P.Słopeckiego, J.Mądrawskiego, K.Cieślika. Prowadzi kursy i seminaria dla nauczycieli gry na akordeonie. Jest autorką artykułów poświęconych muzyce akordeonowej i jej wirtuozom, zamieszczonych na łamach ,,Ruchu Muzycznego'', ,,Przeglądu Muzycznego'', ,,Twojej Muzy'' oraz czasopism zagranicznych. Opublikowała książkę Polska literatura akordeonowa 1955-1996. Prowadzi internetowy Katalog Polskiej Muzyki Akordeonowej. Od ponad 20 lat organizuje letnie kursy dla młodych akordeonistów w Wejherowie - Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe.
Pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku profesora. Jej studenci i doktoranci uzyskali wiele nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach akordeonowych.
Jej nagrania ukazały się na płytach: Duo Sopot, Chamber Sound CSCD 07037 (2007), Płonące czarownice, vol.1 z serii ,,Vivat Academia'' (2007), Trigonos. Tria na organy i dwa akordeony vol. 4 z serii ,,Vivat Academia'' (2007), Nowe Konstelacje, Studio Nagrań AM Gdańsk(2011), Krzysztof Olczak - Koncert Gdański (Soliton2012), Rząpielnik czyli szkicownika z Pomorza. Krzysztof Olczak - dziecięce utwory na akordeon solo (Soliton 2013), Akordeonowe Impresje (DUX 2015), A Tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto (Requiem Records 2018), MEA. Krzysztof Olczak - solo and chamber music for accordion (DUX 2019), DIXI for accordion and electronics (Requiem Records 2019).
Jest zapraszana do jury konkursów krajowych - Kościerzyna, Mława, Sochaczew, Przemyśl, Solec Kujawski, Grudziądz oraz zagranicznych - Poprad (Słowacja), Pula (Chorwacja), Wilno (Litwa).
Była dwukrotnie stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego, czego efektem są wydane płyty: Duo Sopot orazRząpielnik czyli szkicownika z Pomorza. Krzysztof Olczak - dziecięce utwory na akordeon solo. Miasto Sopot dofinansowało w 2016 roku koncerty jubileuszowe Duo i Trio Sopot.
Mirosław Pachowicz - fagocista urodzony w Lublinie. Tam też ukończył Szkołę Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego. W 2003 roku rozpoczął studia na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a rok później - na Wydziale I tejże uczelni w specjalności teoria muzyki. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem odpowiednio w latach 2008 i 2011. Już od pierwszych lat po przeniesieniu się do Gdańska bardzo chętnie angażował się w działalność artystyczną. Jego największe sukcesy okresu studiów to przede wszystkim zakwalifikowanie się do grona półfinalistów dwóch międzynarodowych konkursów: I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2007) oraz III Międzynarodowego Konkursu Oboistów i Fagocistów w Łodzi (2008). Był także stypendystą Ministra Kultury i Sztuki w roku akademickim 2009/2010. W ramach programu Socrates-Erasmus odbył roczne stypendium w Erasmushogeschool - Koninklijk Conservatorium w Brukseli w klasie fagotu prof. Luca Loubry'ego. Obecnie jego aktywność skupia się na kilku obszarach. Przede wszystkim jest czynnym muzykiem orkiestrowym. Od 2007 r. pracuje jako pierwszy fagocista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Odbył z nią kilka tournee zagranicznych: do Mińska i Kijowa, Chin, Rosji, Niemiec, Szwecji i USA. Grał pod batutą wybitnych dyrygentów m.in.: Maksima Vengerova, Sir Neville'a Marrinera, Michaela Zilma, Jacka Kaspszyka.
Ważnym aspektem działalności jest także aktywność jako solisty i kameralisty. Na swoim koncie ma liczne koncerty z fortepianem, organami i klawesynem (przede wszystkim na terenie województwa pomorskiego, choć również m.in. w Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Grudziądzu, Słupsku, Szczecinie). Występował także z towarzyszeniem orkiestry wykonując koncerty na fagot W. A. Mozarta i A. Vivaldiego. W 2019 r. po ponad 20 latach od gdańskiej premiery, wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckie prowadzonej przez J. M. Zarzyckiego, przypomniał trójmiejskich słuchaczom Koncert na fagot i małą orkiestrę A. Panufnika - dzieło poświęcone pamięci bł. ks. J. Popiełuszki.
W 2013 roku wraz z Martą Różańską i Andrzejem Wojciechowskim utworzył Gdańskie Trio Stroikowe. Zespół regularnie koncertuje w kraju i zagranicą, a jego największymi sukcesami są: zdobycie III nagrody głównej podczas Malta Music International Competition 2014 oraz I Nagrody i Nagrody Specjalnej za wykonanie kompozycji powstałej po 1960 r. na 25. Young Musician International Competition "Citta di Barletta". W 2018 r. uzyskał tytuł doktora sztuki, a rok później uzyskał stanowisko adiunkta w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Z uczelnią tą związany jest zresztą od lat. Wykłada fagot, kameralistykę i inne przedmioty. Od września 2021 r. pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego. Prowadzi kursy, wykłady i prelekcje. Jest także zapraszany w charakterze jurora (m.in. podczas I Międzynarodowego Konkursu im. W. Szalonka oraz przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej). We wrześniu 2019 wskrzesił klasę fagotu w Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Olsztynie. Był jednym z inicjatorów oraz dyrektorem artystycznym cyklu koncertowego "Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii", który od 2013 r. do dziś nieprzerwanie odbywa się w świątyni p.w. Chrystusa Króla w Gdańsku.
Małgorzata Brajner - absolwentka PWST w Krakowie. Od 1998 aktorka Teatru Wybrzeże, związana również z Teatrem Polonia w Warszawie oraz Teatrem Boto w Sopocie, pedagog oraz animator kultury. Dwukrotna laureatka Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego.