stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Koncert Leszka Możdżera z okazji Jubileuszu 30-lecia NCK Opinie (4)

W zjawiskowym Centrum św. Jana odbędzie się trzeci i ostatni z koncertów jubileuszowych z okazji 30-lecia Nadbałtyckiego Centrum Kultury. Zaproszony na ten dzień artysta wykorzysta wszelkie bogactwo wnętrza, angażując nie tylko fortepian i inne instrumenty jazzowe, ale również chór i barokowe organy. Tego wieczora wystąpi dla Państwa i dla nas Leszek Możdżer, w towarszytwie wybitnych muzyków: Andrzeja Szadejki, Patrycji Betley, Ola Walickiego i Adama Pierończyka orach Chóry 441 Hz pod przewodnictwem Anny wiczewskiej. Wspólnie zaprezentują dwa dzieła: "Zjawienie Emilki" oraz cykl "Psalmów Dawidowych".

muzyka poważna
Kup bilet

10 - 18 maja 2024

Gdańsk

muzyka poważna
Kup bilet
sie 3

sobota, g. 19:00

Sopot,
"Zjawienie Emilki" - jedna z ostatnich prac kompozytorskich Możdżera, napisana na zamówienie Nadbałtyckiego Centrum Kultury z okazji oddania do użytku wyremontowanych organów w kościele św. Jana w Gdańsku. Utwór napisany został na bardzo nietypowy skład - chór mieszany, organy i fortepian. Piękny tekst Jana Pawła Woronicza - opisujący skrzące się złotem i drogimi kamieniami miasto - obrazuje natchnione stany umysłu symbolizowane przez dwanaście szlachetnych kamieni: jaspis, szafir, kalcedon, szmaragd, sardon, sardyjasz, chryzolit, beryl, topaz, chryzapr, jacynt i ametyst. Przy wykonaniu tego dzieła Możdżerowi na scenie towarzyszyć będą: Andrzej Szadejko - organy oraz Chór 441 Hz z dyrygentką, Anną Wilczewską.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Cykl "Psalmów Dawidowych", to jedna z pierwszych kompozycji Możdżera, napisana jeszcze w latach 90-tych dla chóru Schola Cantorum Gedanensis. Kompozycja okazała się bardzo udana i wykonywana były wielokrotnie przez najróżniejsze zespoły śpiewacze nie tylko na imprezach jazzowych, ale także na festiwalach muzyki klasycznej. W swojej konstrukcji stanowi zręczne połączenie brzmienia tradycyjnego chóru mieszanego z kwartetem jazzowym. Faktura kompozycji jest wyjątkowo interesująca, bo przy wzbogaconej harmonii prowadzonej przez masywnie brzmiący chór i intensywności swobodnie improwizujących muzyków jazzowych, biblijny tekst buduje bardzo podniosły i patetyczny nastrój. Cykl "Psalmów Dawidowych" Możdżer wykona w towarzystwie Chóru 44 Hz oraz trzech artystów jazzowych: Patrycji Betley, Ola Walickiego i Adama Pierończyka.

Koncert jest wydarzeniem kończącym oficjalne obchody 30-lecia Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku. Instytucji, która od 30 lat działa na rzecz polityki kulturalnej regionu Morza Bałtyckiego, Pomorza, Trójmiasta, Gdańska i wielokulturowości, a której celem jest promowanie kultury Pomorza w kraju i za granicą, oraz prezentowanie w województwie i kraju zagranicznego dorobku kulturalnego, zwłaszcza krajów bałtyckich. W ramach obchodów zorganizowano wystawę, na którą złożyły się archiwalne materiały promocyjne, wycinki prasowe, fotografie, elementy wystaw i minionych projektów, fragmenty reportaży, a nawet scenografii. Wszystkie te elementy stworzyły barwną opowieść o 30-letniej historii NCK, a zarazem poprzez wykorzystane materiały, zdradziły przyszłe działania instytucji. 3 koncerty (12 maja - Jacaszek/ Budzyński, 6 sierpnia - Julia Pietrucha, 5 października - Leszek Możdżer) zaplanowane zostały w niezwykłych wnętrzach gotyckiego Centrum św. Jana w Gdańsku. Każdy z nich to przedsięwzięcie zupełnie odrębne pod względem gatunkowym, co pozwala zaprezentować szerokie możliwości akustyczne i aranżacyjne naszej nietypowej sali koncertowej. Od początku kwietnia w każdą niedzielę emitowane są na FB Nadbałtyckiego Centrum Kultury krótkie filmy z życzeniami od znanych artystów, z którym i NCK miało okazję pracować (urodzinowe życzenia złożyła już Hania Rani, która grała w zeszłym roku w Centrum św. Jana z okazji projektu "Jan Od-Nowa", wielokrotnie goszczący u nas Michał Rusinek oraz Magdalena Grzebałkowska, Krystyna i Stefan Chwinowie, Czesław Mozil, Katarzyna Popowa-Zydroń, Stanisław Tym i Kaja Klimek). Po Gdańsku kursuje tramwaj promujący jubileusz NCK, a co sobotę wspominamy ważne wydarzenia kulturalne z 1992 roku, roku powstania Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku.

Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. Ostrogi zdobył w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla obfitego deszczu nagród, jakie miały spaść na niego przez następne lata. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników "Jazz Forum" w kategorii 'Fortepian' i został też wielokrotnie uznany Muzykiem Roku.

Leszek Możdżer nagrywał płyty z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką (Pożegnanie z Marią), Januszem Muniakiem (One And Four), Michałem Urbaniakiem (Live In Holy City), Piotrem Wojtasikiem (Lonely City i Quest z Billym Harperem oraz Hope z Dave'em Liebmanem), Adamem Pierończykiem (Live In Sofia i 19-9-1999), Henrykiem Miśkiewiczem (Ja nie chcę spać), Anną Marią Jopek (m.in. Bosa, Barefoot, Upojenie, Farat). Nagrywał też ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. przy Requiem dla mojego przyjaciela oraz 10 łatwych utworach na fortepian). Od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max)- wliczając w to nagranie nagrodzonej Oscarem muzyki do Finding Neverland.

Andrzej Szadejko, kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Jest kuratorem organów w Centrum Św. Jana w Gdańsku. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 30 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. W 2022 roku otrzymał nagrodę OPUS KLASSIK w kategorii Najlepsze Premiera Światowa za album MUSICA BALTICA 9. Johann Daniel Pucklitz - Oratorio Secondo. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych. Autor audycji "Organy Nieograne" w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Polsce i za granicą: Festiwal ORGANy PLUS+®, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny "...i zagrały organy", Pomerania 2008 - międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 - Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal "Moniuszko w Kościołach Warszawy", MONIUSZKO_150 VILNIUS-BERLIN.

Chór 441 Hz to ceniony na całym świecie zespół, który choć nie stroni od wykonywania tradycyjnej muzyki chóralnej, pasjonuje się przede wszystkim odkrywaniem jej nowych możliwości. Grupa znana jest ze swojej otwartości na wszelkie muzyczne wyzwania, mimo specjalizacji w wykonawstwie muzyki współczesnej, słynie również ze swojej uniwersalności. Potrafi ze znawstwem wykonywać muzykę klasyków, ale odnajduje się także w akcjach performatywnych. Dzięki doskonałym zdolnościom interpretacyjnym chóru i jego elastyczności wykonawczej, współcześni kompozytorzy chętnie powierzają chórowi 441 Hz prawykonania swoich dzieł. Dotychczas byli to m.in.: Zygmunt Krauze, Leszek Możdżer, Karol Nepelski, Krzysztof Zimmerman, Krzysztof Olczak czy Marek Czerniewicz. 441 Hz w dotychczasowej działalności może również poszczycić się współpracą ze znakomitymi artystami, m.in.: Bobby McFerrin, Sven Helbig, Tania Candiani, Michał Jacaszek czy Karolina Rec - RESINA. 441 Hz realizując premierowe wykonania kompozycji współczesnych, często przekracza granice estetyczne, do których przyzwyczajeni są słuchacze muzyki wokalnej. Wychodząc poza muzyczną strefę komfortu otwiera się na eksperymenty z różnorodnymi technikami wokalnymi, wraca do natury głosu i nierzadko oddala się od tradycyjnego śpiewu techniką bel canto. Klasy zespołu dowodzą też laury i nagrody zdobywane na licznych konkursach i festiwalach o randze krajowej i międzynarodowej, m.in.:
I Nagroda na 50. Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, Grand Prix na 12. Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Mundus Cantat w Sopocie, Grand Prix na 3. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie, Grand Prix 13. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie, czy też II Nagroda oraz udział w Finale walki o tytuł najlepszego chóru świata z nagrodą im. Luciano Pavarottiego, podczas "chóralnego mundialu" - Llangollen International
Musical Eisteddfod 2018.

Adam Pierończyk - Saksofonista, kompozytor, lider i producent. Według międzynarodowej prasy, jeden z najbardziej interesujących i kreatywnych muzyków europejskich, a także - jeden z największych innowatorów w polskim jazzie. Pod własnym nazwiskiem do tej pory wydał 25 płyt, za które zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym m.in. 18 nominacji oraz 2 główne nagrody Fryderyk jako Jazzowy Muzyk Roku oraz za Jazzowy Album Roku. 17 razy wybrany Najlepszym Saksofonistą Sopranowym według magazynu Jazz Forum. W latach 2005-2006 dyrektor artystyczny festiwali: Jazz aux Oudayas i Jazz Au Chellah (Rabat / Maroko, 2005-2006), Sopot Jazz Festival (2011 - 2015), a od 2019 - Festiwal Jazz Juniors w Krakowie. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych. Koncertuje na całym świecie. Do tej pory występował w niemal całej Europie oraz w Kazachstanie, Kirgizji, Izraelu, Maroku, Brazylii, USA, Meksyku i Chinach.

Patrycja Betley Charyzmatyczna multiperkusjonistka, twórczyni melodii w rytmie podróżniczka w muzyce i z wykształcenia muzyczna edukatorka. Współtworzy czołowe polskie folkowe składy muzyczne: Karolina Cicha & Spółka duet Betley/Miró oraz Kayah & Transoriental Orchestra. Współinicjowała powstanie żeńskich zespołów Same Suki oraz Pamaruna. Jako solistka towarzyszy Leszkowi Możdżerowi w jego występach z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Jako artystka-muzyk sesyjna od ponad 25 lat zdobywa doświadczenie u boku wielu artystów i wspierała muzycznie różnorodne składy. Współpracowała z takimi artystami, jak: Zbigniew Namysłowski z Orkiestrą Aukso pod batutą Marka Mosia, Justyna Steczkowska, Katarzyna Nosowska, Zygmunt Konieczny, Carrantuohill, Zakopower, Ania Wyszkoni, Tadeusz Woźniak, Stanisław Soyka i inni.

Olo Walicki, kontrabasista, kompozytor, producent. Urodził się w 1974 w Gdańsku. Twórca projektów OW Kaszebe, The Saintbox, Zespół Cieśni i Tańca. Gra muzykę improwizowaną, komponuje do spektakli teatralnych i do filmu. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej. Realizuje spektakle i projekty z teatrami tańca. Debiutował jako szesnastolatek grając w awangardowym zespole Niebieski Lotnik z Jerzym Mazzollem i Jackiem Olterem. Uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami, Tymonem Tymańskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Gwincińskim. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Współtworzył free-jazzowy Łoskot, a także popowo-alternatywną Szwagierkolaskę, grupę Oczi Cziorne i późny skład zespołu Miłość. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów. Kilka autorskich projektów Walicki opublikował we własnym wydawnictwie (m.in. "Metalla Pretiosa", "Olo Walicki Kaszëbë").