Partię solowa wykona tenor Juan Felipe Alvarado Cano, zaś całością zadyryguje pochodząca z Argentyny Maria Cecilia Fernandez. Na gitarze zagra Adam Matysek, na fortepianie - Witosława Frankowska, zaś na perkusji - Piotr Sutt.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Do poprowadzenia drugiej części koncertu zaprosiliśmy znanego polskiego dyrygenta Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, który poprowadzi wykonania Concierto de Aranjues Joaquina Rodrigo oraz El amor brujo - Manuela de Falla.
We wspomnianych arcydziełach muzyki hiszpańskiej wystąpią wraz z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej polscy soliści: Bogumiła Dziel-Wawrowska (sopran) i Łukasz Kuropaczewski (gitara), których talent i muzyczne dokonania z pewnością pozwolą publiczności poczuć klimat muzyki hiszpańskiej podczas koncertowego wieczoru.
Marcin Nałęcz-Niesiołowski urodził się w 1972 roku w Gdyni. W roku 1996 z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno - operowej prof. Bogusława Madeya.
Od stycznia 1997 do kwietnia 2011 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Białostockiej, a następnie, od 2005 roku, Opery i Filharmonii Podlaskiej. Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując z orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje także na wielu estradach świata - w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Maroku, Hiszpanii, Estonii, Finlandii, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Francji, Belgii i Portugalii.
Jest także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Warszawskiej Orkiestry "Filharmonia" oraz dyrygentem gościnnym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.
Wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zrealizował liczne tournées zagraniczne. W sierpniu 2005 roku z pianistą Stanisławem Drzewieckim wystąpił w Parlamencie Europejskim w Brukseli w koncercie inaugurującym obchody 25-tej rocznicy powstania "Solidarności". W czerwcu 2006 roku poprowadził wykonanie "Jutrzni" Krzysztofa Pendereckiego w Smolnym Soborze w Sankt Petersburgu z udziałem solistów i chórów rosyjskich. W 2009 roku wystąpił w Berwald Halle w Sztokholmie i siedzibie Orkiestry Symfonicznej w Goeteborgu. W grudniu 2009 roku Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagrała koncerty w Wielkiej Brytanii, gdzie w ramach obchodów Roku Polskiego "Polska ! Year", wystąpiła w londyńskiej Cadogan Hall, a także w Royal College of Music.
Artysta często włącza do swoich programów koncertowych utwory polskich kompozytorów, w tym dzieła twórców mniej znanych, tworzących na emigracji. Jego nagrania dzieł Aleksandra Tansmana i Zygmunta Stojowskiego spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem w kraju (nominacje do Fryderyków) i za granicą (płyta z utworami Stojowskiego w lutym 2009 otrzymała prestiżową nagrodę Editor's Choice Gramophone).
Marcin Nałęcz-Niesiołowski posiada bogaty dorobek fonograficzny. Dokonał też szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m.in. M. Zielińskiego, W. Pawlika, J.A.P. Kaczmarka). Drugim torem jego zainteresowań i działalności artystycznej jest śpiew solowy, który ukończył w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Leonarda Andrzeja Mroza.
Artysta jest laureatem wielu nagród i wyróżnień - otrzymał m.in. nagrodę Ministra Kultury "Ad Astra" ufundowaną dla młodych, utalentowanych twórców kultury (2001), Srebrny Krzyż Zasługi za wkład do rozwoju kultury narodowej i osiągnięcia w pracy zawodowej (2004) oraz Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2006).
W 2007 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, a następnie w 2010 roku doktora habilitowanego.
Maria Cecilia Fernandez - dyrygent
Urodzona w Mendozie - Argentyna. W tym mieście ukończyła w roku 1997 studia muzyczne w klasie dyrygentury chóralnej. W latach 2002 -2004 kontynuowała studia mistrzowskie w Wyższej Szkole Muzycznej we Frankfurcie Mainem u prof. Wolfganga Schafera. Była też stypendystką Fundacion Antorchas i Deutscher Akademischer Austauschdienst. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach mistrzowskich u takich profesorów jak: Erkky Pohjola, Josep Prats, Florian Stroesser, Werner Pfaff, Alberto Grau, Jean Claude Wilckens, Violeta de Gainza, Eva Schwarzhaupt, Mario Videla, David del Pino Klinge, Gustavo Maldino, Nestor Andrenacci, John Duck.
Od roku 1993 współpracuje na stałe z chórem dziecięcym Ninos Cantores de Mendoza, z którym dokonała wielu tournee artystycznych po takich krajach jak: Hiszpania, Grecja, Austria, USA, Meksyk, Brazylia, Chile, Kolumbia i zdobyła wiele nagród. W latach 1998 - 2002 założyła i prowadziła " Kammerchor Mendoza." Brała również udział jako wykładowca w wielu seminariach i sympozjach poświęconych muzyce chóralnej.
Bogumiła Dziel-Wawrowska (sopran)
W roku 2004 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w klasie śpiewu prof. Jadwigi Rappe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatką wielu konkursów. W 2002 roku otrzymała II nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, w roku 2003 wyróżnienie na Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie, w 2006 r. wyróżnienie na Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, w 2008 r. III nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. Na scenie zadebiutowała jeszcze w czasie studiów wokalnych, wcielając się w rolę Hrabiny w "Weselu Figara" W. A. Mozarta.
Od tego czasu regularnie występuje w spektaklach teatralnych i galach koncertowych w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Holandia, Luxemburg, Szwajcaria, Francja, Czechy, Dania, Szwecja, Białoruś, Ukraina). Artystka śpiewa repertuar z różnych epok, od baroku do współczesności: pieśni, arie i duety operowe, operetkowe i musicalowe. Bierze udział w koncertach kameralnych i symfonicznych.
Współpracowała z takimi dyrygentami jak Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Sławomir Chrzanowski, Agnieszka Duczmal, Shlomo Mintz, Marek Moś, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Tadeusz Wicherek. Występowała na wielu międzynarodowych festiwalach, między innymi: Warszawska Jesień, Muzyka w Katedrze (Kołobrzeg), Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater (Częstochowa), Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej (Wygiełzów-Lipowiec), Letni Festiwal Pieśni i Kompozytorów Polskich (Warszawa), Festiwal Muzyki Dawnej (Zamek Królewski w Warszawie), Festiwal Pasyjny Crucifixus Est... (Warszawa), Festival International de Musique Sion Valais (Szwajcaria).W sezonie 2007/2008 występowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, a od marca 2009 roku współpracuje z Teatrem Muzycznym w Łodzi. Kreowała główne role w przedstawieniach: "Cyrulik Sewilski" (Rosina) G. Rossiniego, "Straszny dwór" (Hanna), "Verbum nobile" (Zuzia) S. Moniuszki, "Skrzypek na dachu" (Hudel) J. Bock'a, "Wesoła wdówka" (Hanna Glawary) F. Lehara. Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Doskonaliła swoje umiejętności wokalne na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów: Helena Łazarska (Austria), Ursula Flige (Niemcy), Elisabeth Glauser (Szwajcaria), Urszula Kryger (Polska). Jest pod stałą opieką wokalną prof. Jagny Sokorskiej-Kwika.
Łukasz Kuropaczewski
Współzałożyciel i dyrektor artystyczny Polskiej Akademii Gitary, a zarazem jeden z najwybitniejszych polskich gitarzystów klasycznych. Kocha nie tylko muzykę, ale i kuchnię. Urodził się w Gnieźnie, wychowywał w Strzałkowie. Jego przygoda z gitarą rozpoczęła się gdy miał dziesięć lat. Wzrastał pod opieką profesora Piotra Zaleskiego, który obok maestro Manuela Barrueco (z Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA) na zawsze pozostanie najważniejszą osobą w jego muzycznej karierze. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Reykjavíku, Hartford, Winnipeg, Baltimore, Panamie. Występował z gorąco przyjmowanymi recitalami w wielu krajach świata od Japonii po Panamę.
Gościł na takich scenach, jak nowojorska Carnegie Hall, londyńska Royal Festival Hall czy amsterdamska Concertgebouw. Współpracował m.in. z muzykami Concerto Avenna, New York Philharmonic Orchestra, San Francisco Symphony, San Antonio Symphony, Cleveland Symphony oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu. W dyskografii ma pięć płyt: Guitar recital, Łukasz Kuropaczewski plays Spanish Music, Portrait, Polish music, Aqua e Vinho, z czego dwie ostatnie nominowano do nagrody Fryderyka. Od 2008 r. jest szefem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Kursu Mistrzowskiego Polska Akademia Gitary, jednej z najważniejszych tego typu imprez w Europie.
Juan Felipe Alvarado Cano
Urodzony w Medellín w Kolumbii student wydziału wokalnego Universidad EAFIT w Medellín. Brał udział w wielu przedstawieniach operowych.
Adam Matysek
absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, doktor sztuki, laureat odznaczenia Zasłużony Działacz Kultury nadanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sopocki Chór Festiwalowy MUNDUS CANTAT powstał w sierpniu 2009 roku przy Międzynarodowym Festiwalu Mundus Cantat, którego jest gospodarzem. Mimo swego krótkiego stażu Mundus Cantat odbył już 2 tournee - w roku 2010 po Meksyku, a w tym roku wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w mieście Kragujevac w Serbii. Ma na swoim koncie również II nagrodę zdobytą na V Festiwalu Kolęd Kaszubskich w Pierwoszynie. Dyrygentem Chóru jest Arkadiusz Wanat.
Arkadiusz Wanat dyrygent, absolwent WSP w Bydgoszczy, gdzie szkolił warsztat dyrygencki u prof. Sylwestra Matczaka. W 2004 roku ukończył Podyplomowe Studia Emisji Głosu oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Beata Borowicz - dyrygentka i założycielka chóru. Pod jej kierunkiem NON SERIO zdobyło wiele nagród oraz dokonało licznych nagrań. Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Swój warsztat dyrygencki szkoliła pod kierunkiem prof. Grzegorza Rubina. Ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie i Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Studium Orffa przy Akademii Muzycznej w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach z zakresu dyrygentury chóralnej. Przez kilka lat związana była z Chórem Uniwersytetu Gdańskiego zaś w latach 1990- 93 z Chórem Schola Cantorum Gedanensis.
Chór NON SERIO powstał w 1990 r.; śpiewa wszystko: muzykę dawną, współczesną, cerkiewną, negro spirituals, muzykę ludową, rozrywkową, musicalową, oratoryjną. Chór usłyszeć więc można w towarzystwie grupy muzyków jazzowych jak i orkiestry symfonicznej.
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
W lutym 1982 r. Wojciech Rajski stworzył 19-osobową orkiestrę smyczkową, złożoną z młodych, utalentowanych i pełnych entuzjazmu muzyków. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego debiutowała w czerwcu, w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a już kilka dni później otwierała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. Młody zespół od początku zachwycił publiczność i krytyków, co przyniosło zaproszenia na wszystkie niemieckie festiwale i do najważniejszych sal koncertowych z Filharmonią Berlińską, salą Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Salą Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie na czele. Od 1984 r. orkiestra występuje również w składzie powiększonym z grupą dętą i nosi nazwę Polska Filharmonia Kameralna Sopot.
Pod koniec lat osiemdziesiątych zespół dawał prawie 100 koncertów rocznie, głównie w Niemczech, ale również we Francji, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu, Anglii i w innych krajach. W 1987 r. orkiestra wyjechała na 33 koncerty do Stanów Zjednoczonych, grając m.in. w J. F. Kennedy Center w Waszyngtonie i Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Ponownie orkiestra odwiedziła Stany Zjednoczone w 1999 r. Zespół gościł również w dalekiej Azji - w 1990 r. w Chinach i 1997 r. w Japonii. Filharmonia koncertowała z najwybitniejszymi, światowej sławy solistami, wśród których byli m.in. - Mścisław Roztropowicz, Borys Pergamentschikow, Natalia Gutman, Irene Grafenauer, Sabine i Wolfgang Meyer, Guy Touvron, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gil Shaham, David Geringas, Gary Karr, czy Ivo Pogorelić. Z orkiestrą stale występują i w kraju i za granicą czołowi polscy soliści.
Zespół rokrocznie jest obecny na renomowanych europejskich festiwalach, a wśród nich na - Schleswig-Holstein Musik Festival, Mecklenburg-Vorpommern, Rheingau Festival, Praska Wiosna, Weilburger Schlosskonzerte, Festival van Vlaanderen, La Chaise-Dieu i wiele innych. Ponad 10 razy zespół gościł na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie i wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Polska Filharmonia Kameralna od początku swojego istnienia nagrywa płyty, których ma w swoim dorobku ponad 60. Pierwsze analogowe płyty długogrające zostały nagrane już w 1983 r. dla Wifonu i Thorofonu, a od roku 1986 nagrywała także dla: EMI, Midas, Thorofon, Claves, Sonomaster, Opus, Mediaphon, Wifon, DUX i wielu innych.
Po 15 latach oczekiwań, dzięki staraniom władz Sopotu i Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Polska Filharmonia Kameralna doczekała się wspaniałej własnej siedziby w Sopocie, na terenie Opery Leśnej. Polska Filharmonia Kameralna Sopot jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.