Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Koncert Opus 13 - spektakl gościnny

teatr tańca
kasy:
wystawia:
Stacja Orunia
data premiery:
25 maja 2014
10
2 oceny
Oceniasz 5/10
Stacja taniec
Koncert Opus 13
Teatr Cynada

To druga część dyptyku o nazwie KONCERTY. Pierwszy "Koncert Opus 11" otwierał pewien proces, drugi natomiast "Koncert Opus 13" jest tego procesu wynikiem. Poprzez użycie terminologii odnoszącej się zwyczajowo do utworów muzycznych pokazuję zarówno analogię jak i autonomię tańca w stosunku do muzyki. Stawiam tutaj ciało tancerza w ściśle określonej pozycji czułego instrumentu, skomplikowanej czującej istoty, która porozumiewa się poprzez poruszenia, przy użyciu ogólnoludzkiego uniwersalnego alfabetu mowy ciała. I tak jak instrument muzyczny wydobywa dźwięki w wyniku woli muzyka, tak subtelnie dostrojone ciało tancerza wydobywa precyzyjne poruszenia pod dyktando umysłu używając w tym celu swojego alfabetu. Muzyka ciała, utwór o określonych gęstościach emocjonalnych, budzi wrażenia, odczucia i tak jak muzyka, do pewnego stopnia wymyka się koncepcjom - preparatom intelektu.

Choreografia i taniec: Bożena Eltermann

-----
Bożena Eltermann
Artystka niezależna, prowadzi autorski Teatr Ruchu CYNADA. Choreografka, tancerka. Wystąpiła dotąd w 36 spektaklach, 12 z nich powstało w CYNADZIE. Polską scenę teatru tańca współtworzy od 1989 r. Początkowo jako solistka prekursorskiego Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro (1989-1995)będącego prekursorem teatru tańca w Polsce opierającego swój język na naturalnej motoryce ciała artysty a nie technice baletowej, następnie współpracując m.in. z Teatrem Patrz Mi Na Usta (1995-2005) i Gdańskim Teatrem Tańca (1997-98) raz zagranicznymi artystami różnych dyscyplin sztuki takimi jak: Paula Ross, Maikki Hauru, Mariola Brilowska, Roman Lipski. Poszukując indywidualnej ścieżki wyrazu, w 1998 r. zakłada własny teatr CYNADA. Współtworzy też Kolonię Artystów - wyjątkowy kolektyw trójmiejskich twórców, działających na byłych terenach Stoczni Gdańskiej w latach 2001-11. Tam, w postindustrialnym otoczeniu, prowadzi pracownię, w której powstają zarówno spektakle CYNADY jak i ważniejszych teatrów tańca z Trójmiasta.

Bierze udział w festiwalach tańca w Polsce i na świecie. Jest stypendystką International Production Management in The Performing Arts w Amsterdamie, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego. Jest także prezesem Fundacji Grawitacja, wspierającej działania Teatru Cynada. Edukuje nowe pokolenia tancerzy, prowadząc warsztaty tańca współczesnego, choreografii i pracy z ciałem.