stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Koncert Papieski - VIII rocznica śmierci bł. Jana Pawła II

lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 115, 140, 165, 195 zł
gru 20

piątek, g. 19:00

bilety 48-121,5 zł
ulgowy 27-100 zł
Kup bilet
Archikatedra w Oliwie
Koncert symfoniczny
KONCERT PAPIESKI
VIII rocznica śmierci bł. Jana Pawła II


muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Występują:
Massimiliano Caldi - dyrygent
Emilia Ivanova - sopran
Anna Fijałkowska - alt
Adam Zdunikowski - tenor
Robert Jezierski - bas
Chór Uniwersytetu Gdańskiego
Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Program:
A. VIVALDI - Sinfonia
J. HAYDN - Trauer Symphony nr 44
W.A. MOZART - Vesperae solennes de confessore K.339

KONCERTY PAPIESKIE
Odbywają się dwa razy do roku w zawiązku z rocznicą śmierci Papieża Jana Pawła II oraz rocznicą wyboru Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową. W tym roku, pierwszy z koncertów zaplanowano na 23. marca 2013r. W ramach Koncertów Papieskich w kościołach Gdańska oraz w siedzibie filharmonii, występują wybitni artyści oraz orkiestry. Wydarzenie na stałe wpisało się już w kalendarz atrakcji kulturalnych Trójmiasta. Dzięki dotacji Urzędu Miasta Gdańska, wstęp na Koncerty Papieskie jest wolny.

------
MASSIMILIANO CALDI
Urodzony w Mediolanie, jest dyrygentem Śląskiej Orkiestry Kameralnej; w latach  2006-2010 pełnił funkcję jej kierownika artystycznego. W latach 1998-2009 był także pierwszym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica. Jest laureatem  pierwszej nagrody  na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku. Obecnie działa na polu muzyki operowej i symfonicznej, głównie we Włoszech i w Polsce. W Polsce regularnie koncertuje z orkiestrą Filharmonii Śląskiej. Dyrygując Śląską Orkiestrą Kameralną brał udział w wielu polskich festiwalach, m.in. w Łańcucie, Mikołowie, Krakowie i w Górnośląskim Festiwalu Sztuki Kameralnej "Ars Cameralis Silesiae Superioris".  

Na zaproszenie Maestro Antoniego Wita dwukrotnie wystapił w Filharmonii Narodowej - w 2009 roku z Orkiestrą Teatru Mazowieckiego i w roku 2012 ze Śląską Orkiestrą Kameralną. Regularnie współpracuje z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, w której m.in. ze swoim przyjacielem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim prezentował muzykę Olgi Hans. W stulecie urodzin Nino Roty koncertował w filharmoniach: Narodowej, Łódzkiej, Gdańskiej i Krakowskiej. Spośród orkiestr polskich prowadził również Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus, orkiestry symfoniczne w Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Rzeszowie, Koszalinie, Toruniu i Jeleniej Górze. Współpracuje ściśle z Ambasadą Włoską w Warszawie oraz z Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie i Krakowie.

We Włoszech współpracuje z Valle d'Itria Festival, ze Stowarzyszeniem Serate Musicali w Mediolanie i Maggio Musicale Fiorentino, regularnie uczestniczy w programach teatrów muzycznych w Novarze, Bolonii i Mantui. W Europie występował w salach koncertowych Wiednia, Linzu, Sankt Petersburga, Amsterdamu, Baden-Baden, Bonn, Frankfurtu, Mannheim i Szeged. Dyrygował też w Izraelu, Brazylii i Chile.

Wśród dzieł operowych, które prowadził od 1991 roku, były m.in.: Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Cyganeria Giacomo Pucciniego, Salome Richarda Straussa, Rigoletto, Traviata i Trubadur  Giuseppe Verdiego, Cosi fan tutte i Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta, Rapsodia Satanica i Cavalleria Rusticana Pietro Mascagniego, Cyrulik sewilski Gioachimo Rossiniego, Norma Giovanni Belliniego, Carmina Burana Carla Orffa, I due timidi i La notte di un nevrastenico Nino Roty. W 2011 roku, po 150 latach, wykonał w Krakowie operę Józefa M.K. Poniatowskiego Piotr Medyceusz. Przyczynił się do ponownego przypomnienia XIX-wiecznych oper Don Bucefalo i Re Lear Antonia Cagnoniego, prowadząc ich przedstawienia w Martina Franca podczas Valle d'Itria Festival w latach 2008-2009. Zwrócił się także ku operze współczesnej, dyrygując m.in. prapremierami oper Peter Uncino Marka Tutina, Nevebianca Marka Betty i La zingara guerriera Luigiego Nicoliniego.

Firma "Dynamic" wydała CD z Salome Richarda Straussa, Don Bucefalo i Re Lear Antonia Cagnoniego, nagranymi pod batutą Massimiliana Caldiego. W roku 2009 firma DUX opublikowała płytę Little Big Music z utworami Benjamina Brittena, Gustava Holsta, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara nagranymi ze Śląską Orkiestrą Kameralną.

ALEKSANDER KUNACH - tenor
Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Jerzego Knetiga. Naukę kontynuował pod kierunkiem Toma Krause w Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie. Specjalizuje się w muzyce oratoryjno-kantatowej. Brał udział w wykonaniach takich dzieł, jak: Stabat Mater Haydna, Acis i Galatea Haendla, Te Deum Kurpińskiego, Msza koronacyjna Mozarta, Requiem Mozarta, Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem Arvo Pärta, Wielka Msza h-moll Bacha, Salome Straussa.

Jest laureatem nagrody specjalnej na V Międzyuczelnianym Konkursie Pieśni Polskiej w Warszawie oraz finalistą Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju. Otrzymał także nagrodę w konkursie Młodych Twórców zorganizowanym przez Fundację Kultury, a w 2009 III nagrodę i Nagrodę Specjalną na IV Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w Pradze. W 2004 zadebiutował jako Eumete w Il ritorno d'Ulisse in patria i Lucane w L'incoronatione di Poppea Monteverdiego wystawionych przez Warszawska Operę Kameralną. W repertuarze posiada również partie Tamino w Czarodziejskim flecie Mozarta, Argiria w Tankredzie i hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Filippa w L'infedelta delusa i Ecclitica w Il mondo della luna Haydna, Toma Rakewella w Żywocie rozpustnika Strawińskiego.

W 2005 wykonał partię Ewangelisty w rekonstrukcji Pasji wg św. Marka Bacha. Koncertuje w kraju i za granicą. Współpracował z dyrygentami polskimi, m.in. Markiem Toporowskim, Janem Tomaszem Adamusem, Kai Bumannem, Władysławem Kłosiewiczem, Bohdanem Jarmołowiczem, Jerzym Swobodą, Piotrem Wijatkowskim i zagranicznymi: Paulem McCreeshem, Paulem Goodwinem, Reinerem Schmidtem, Philipem Bonderem, Hansjörgiem Schellenbergerem. Od 2007 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W Operze Bałtyckiej występuje w partii Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Malkolma w Makbecie, Gastona w Traviacie Verdiego i Czwartego Żyda w Salome Straussa.