Koncert Walentynkowy – Śpiewnik Miłosny
Piosenki Macieja Małeckiego
wykonawcy:
Anna Seniuk, Krzysztof Kolberger, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Poezja miłosna recytowana przez znanych aktorów przeplatana muzyką Macieja Małeckiego w wykonaniu PCHK Schola Cantorum Gedanensis
Maciej MałeckiUrodzony w 1940 r. w Warszawie. Studiował w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej kompozycję w klasie prof. Kazimierza Sikorskiego i fortepian w klasie doc. Natalii Hornowskiej.
W 1965 r. uzyskał dyplomy z obu tych specjalności (z fortepianu z wyróżnieniem). Wykształcenie uzupełniał z Eastman School of Music w Rochester, USA. Po studiach przez kilka lat grał w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem.
W latach 70-tych komponował dla teatru, telewizji, radia i filmu. W następnym dziesięcioleciu porzucił ten rodzaj twórczości na rzecz muzyki koncertowej.
W 1993 r. został prezesem Związku Kompozytorów Polskich i pełnił tę funkcję przez trzy kadencje. Laureat nagród w dziedzinie muzyki dla radia i telewizji, m.in. za „Nie-Boską Symfonię” na Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2003”.
Autor ponad 50-ciu dzieł orkiestrowych, kameralnych, scenicznych, a także pieśni chóralnych i utworów na orkiestrę dętą. Ponadto skomponował muzykę do wielu przedstawień teatralnych, filmów, a także piosenki i piosenki dla dzieci.
Anna SeniukAktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1964 r.). W latach 1964 – 1970 występowała na deskach Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, następnie w teatrach warszawskich; Ateneum, Teatrze Powszechnym, Polskim. Obecnie jest związana z Teatrem Narodowym w Warszawie. Grała m.in. w filmach: „Lalka”, „Bilet powrotny”, „Panny z Wilka”,
„Konopielka”, w serialach telewizyjnych „Czarne chmury”, „Czterdziestolatek”.
Jest laureatką wielu nagród aktorskich, m.in. nagrody „Ulubiona aktorka Krakowa”, „Złoty Ekran” (dwukrotnie), nagrody im. A. Zelwerowicza i innych, oraz nagród radiowych: „Wielki Splendor”, „Złoty Mikrofon”. Dla Radia Bis wyreżyserowała operę radiową „Balladyna”, bajkę muzyczną „Pchła Szachrajka” i „Nie-Boską Symfonię” do muzyki Macieja Małeckiego.
Artystka jest profesorem Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.
Krzysztof KolbergerAktor, reżyser teatralny, absolwent warszawskiej PWST (1972 r.). Wkrótce został zaangażowany do Teatru Narodowego w Warszawie, gdzie zagrał szereg ról romantycznych, m.in. w "Dziadach", "Wacława dziejach" i "Weselu". Również w stolicy, na deskach Teatru Ateneum, wystąpił m.in. w "Fantazym" ,"Detektywie", "Oleannie".
W teatralnym dorobku Krzysztofa Kolbergera na uwagę zasługują również dwie sztuki Agnieszki Osieckiej - "Niech no tylko zakwitną jabłonie" i "Apetyt na czereśnie", a także "Dzieci mniejszego Boga" oraz wieczór poetycki "Cierń proroczy", oparty na wierszach Czesława Miłosza.
Na dużym ekranie swoje najwybitniejsza role zagrał w filmach "Kontrakt", "Komblumenblau", "Ostatni prom", "Kuchnia polska", "Kroniki domowe". Pamiętamy go także z m.in.: "Dziewcząt z Nowolipek", "Rajskiej jabłoni", "Dwóch księżyców", a ostatnio m.in. z „Zakochanych”, „W pustyni i w puszczy”, „Marszałka Piłsudskiego”.
Telewidzom Krzysztof Kolberger znany jest z ról w spektaklach Teatru Telewizji, a także z seriali. Popularność zapewniły mu nie tylko role filmowe, telewizyjne i teatralne, ale również radiowa audycja "Strofy dla ciebie" ("Lato z radiem"). Krzysztof Kolberger zajmuje się również reżyseria teatralną. Wystawił "Krakowiaków i górali", "Nędzę uszczęśliwioną", „Żołnierza królowej Madagaskaru" oraz "Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków".
Jako jedno z ważniejszych swoich "zadań" aktorskich ocenia powierzenie mu przez Telewizję Polską przeczytania testamentu papieża Jana Pawła II w czasie żałoby po jego śmierci w kwietniu 2005.
POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensisznany także jako Schola Cantorum Gedanensis*- został założony przez Ireneusza Łukaszewskiego w 1978 roku. Aktywnie koncertując od ponad 25 lat, stał się synonimem najwyższej jakości śpiewu chóralnego. POLSKI CHÓR KAMERALNY należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Obecnie daje rocznie około 80 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, "orkiestralnym" poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.
Zainteresowania tego wszechstronnego zespołu, składającego się z 24 zawodowych muzyków, koncentrują się głównie na muzyce a cappella, a zwłaszcza na współczesnej i romantycznej. Dlatego nie dziwi fakt, iż wielu kompozytorów światowej sławy dedykuje zespołowi swoje utwory (od lat średnio co dwa, trzy tygodnie zespół przygotowuje jedno prawykonanie). W repertuarze chóru, obok licznych prawykonań, znajdują się m.in. programy oratoryjne, a nawet opery, wykonywane we współpracy z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi oraz z tak wybitnymi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus (Poznań), zespół muzyki dawnej Sans Souci (Berlin), orkiestra barokowa Batzdorfer Hofkapelle(Drezno) i Neue Düsseldorfer Hofmusik.
Z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM gościnnie współpracują światowej sławy dyrygenci, wśród nich od wielu lat Uwe Gronostay i Eric Ericson. POLSKI CHÓR KAMERALNY był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, "rendez-vous musique nouvelle", a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournée koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA i Japonii. Podczas World Symposium on Choral Music w Rotterdamie zespół wystąpił w roli "oficjalnego chóru sympozjum".
Oprócz ponad 40 płyt CD, kaset magnetofonowych i video POLSKI CHÓR KAMERALNY utrwalił dziesiątki godzin muzyki dla Polskiego Radia w Warszawie. Od 1999 r. zespół otrzymuje nominacje do nagród fonograficznych, a w 2004 r. otrzymał dwie nagrody "Fryderyk" za podwójną płytę CD z utworami H. M. Góreckiego, zarejestrowaną wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia [BeArTon]. Zespół nagrywa także dla Polskiej Telewizji (w tym komplet 68 offertoriów Giovanniego
P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). W grudniu 2003 r. POLSKI CHÓR KAMERALNY był silnym polskim akcentem podczas Koncertu Bożonarodzeniowego dla EBU, nadawanego na żywo w Kanadzie i wielu krajach Europy. W październiku 2004 r. zespół brał udział w światowej premierze nagrania opery Zygfryda Wagnera "Der Heidenkönig" (płyta została wydana w 2005 r. przez Marco Polo / Naxos).
* instytucja kultury miasta Gdańska
Jan Łukaszewskiuznawany jest za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO –znanego także jako Schola Cantorum Gedanensis-. Współpracuje również jako dyrygent gościnny m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz wieloma zespołami w kraju za granicą. Zainteresowania artystyczne Jana Łukaszewskiego koncentrują się głównie wokół muzyki romantycznej i współczesnej. Pod jego dyrekcją POLSKI CHÓR KAMERALNY osiągnął wysoki poziom artystyczny, a on zyskał opinię osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów. Dlatego chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji.
Pracując z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM, który przejął w 1983 r., po kilkuletnim pełnieniu w nim funkcji asystenta dyrygenta, Jan Łukaszewski odkrył charakterystyczne niepowtarzalne brzmienie chóru. Jego „otwarcie na instrumentalność”, elastyczność i wspaniałe wyczucie muzycznego kolorytu nie przestaje zadziwiać krytyków na całym świecie. Obecnie Jan Łukaszewski prowadzi interpretacyjne kursy mistrzowskie i seminaria dla dyrygentów chóralnych w kraju
i za granicą (m.in. w Tokio / Nagano [Japonia] oraz jako wykładowca podczas „World Symposium on Choral Music” w Rotterdamie) oraz wykłada na podyplomowych studiach dyrygenckich w Bydgoskiej Akademii Muzycznej. Zajmując się również edukacyjną stroną śpiewu amatorskiego, wielokrotnie zasiadał w jury światowych, renomowanych konkursów chóralnych, m.in. w Japonii (Takarazuka), Walii, na Litwie, we Włoszech, i Szwajcarii.
Jan Łukaszewski jest jednym z nielicznych w Polsce propagatorów i wykonawców muzyki chóralnej takich kompozytorów jak Schönberg, Messiaen, Xenakis, Globokar, Takemitsu, R. Strauss, Pepping, Tippett, Ives czy Barber.
Jan Łukaszewski jest laureatem wielu prestiżowych nagród.