Koncert, którego głównym punktem będzie utwór Lament, zmarłego niedawno wybitnego kompozytora Wojciecha Kilara. W programie ponadto polskie prawykonanie Stabat Mater francuskiego kompozytora Philippe Hersant'a, z udziałem viola da gamba - dawnego instrumentu smyczkowego, popularnego zwłaszcza w okresie baroku, tu zastosowanego we współczesnej kompozycji. Zagra na nim Michael Lang.
Zaśpiewa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Serdecznie zapraszamy na ten niezwykle nastrojowy koncert skłaniający ku wielkopostnej zadumie i refleksji.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Wykonawcy Michael Lang - viola da gamba
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski - dyrygent ProgramWojciech Kilar Lament
Philippe Hersant
Le chemin de Jérusalem 2003
Jan Sebastian Bach, Suite:
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Ste. Colombe le fils
Tombeau pour Mr. de Ste. Colombe le père
St. Colombe le père
Chaconne
Philippe Hersant Stabat Mater - polskie prawykonanie utworu!
INSTRUMENT:Viola da gamba przeżywała swój rozkwit w XVII i XVIII wieku przede wszystkim we Francji. Upowszechniła się jako instrument nadworny, a dla arystokracji umiejętność gry na niej była nobilitująca. Mimo ogromnego zewnętrznego podobieństwa gamby do wiolonczeli, obie znacząco różnią się od siebie, zarówno konstrukcją jak i wydobywanym dźwiękiem - ten violi da gamba jest delikatniejszy i intymniejszy niż dźwięk wspomnianej wiolonczeli.
KOMPOZYTORZY:Philippe Hersant. Urodzony w 1948 roku w Rzymie, francuski kompozytor, szeroko rozpoznawany na scenie muzyki współczesnej. Otrzymywał zlecenia od takich znamienitych instytucji jak Francuskie Ministerstwo Kultury, Radio Francja, Opera Paryska, Orchestre National de Lyon czy Orchestre National de Montpellier. Nagrodzony go wieloma wyróżnieniami m.in.: Grand Prix Musical de la Ville de Paris (1990), Nagrodą Kompozytorską od SACEM (1991), Grand Prix SACEM za muzykę symfoniczną (1998), Grand Prix Fundacji Del Duca (2001) i dwa 'Victoires de la Musique' (2005 & 2010). Na koncercie Lament będziemy mogli usłyszeć polskie prawykonanie jego utworu Stabat mater.
Wojciech Kilar. Urodzony w 1932 roku i zmarły niedawno, 29 grudnia 2013 wybitny polski pianista, kompozytor muzyki poważnej i filmowej. Utwór Lament, który w łagodny sposób przedstawia los duszy oddzielonej po śmierci od ciała został napisany z ogromnym wyczuciem do anonimowego polskiego tekstu z XV wieku. Kompozytor uważał utwór za swoje najlepsze dzieło.
Monsieur de Sainte-Colombe le père - ojciec oraz Monsieur de Sainte- Colombe le fils- syn. Ojciec - francuski kompozytor i gambista mieszkający w Paryżu, żyjący w latach 1658-1701. Z jego życia niestety nie zachowało się zbyt wiele informacji. Miał przynajmniej jednego syna znanego jako Monsieur de Sainte- Colombe le fils, który w pierwszej połowie 1707 roku przebywał w Edynburgu, nauczając gry na violi da gamba. Obydwoje są autorami wielu utworów skomponowanych specjalnie na niezwykły instrument - viola da gamba.
Johan Sebastian Bach, znany również jako Jan Sebastian Bach urodził się 21 marca 1685 roku w Eisenach. Zmarł 65 lat później w Lipsku. Jest autorem ponad 1000 znanych utworów, a w swojej twórczości sięgał po wszystkie współczesne sobie gatunki muzyczne, poza operą. Pisał utwory na organy i klawesyn, komponował fugi, muzykę chóralną oraz kameralną. Był mistrzem muzyki polifonicznej - doprowadził do doskonałości barokową formę fugi. W sposób mistrzowski posługiwał się kontrapunktem. Komponował również utwory na viola da gamba.
WYKONAWCY:
Michael Lang. Urodził się w 1982 roku w Austrii. Swoją przygodę z instrumentem viola da gamba rozpoczął dzięki zainteresowaniu muzyką dawną, prowadzącemu do Kunstuniversität w Graz. Artysta od 2008 roku studiuje grę na tym instrumencie w Schola Cantorum Basiliensis. Doświadczenia muzyczne Michaela Langa stale wzbogacane są poprzez udział w kursach mistrzowskich u wybitnych artystów również poprzez pracę z m.in. Anthonym Rooley, Evelyn Tubb, La Cetra i Benoît Haller (la Chapelle Rhénane), zespołem Musica Fiorita Danieli Dolci i wieloma innymi artystami. Michael Lang koncertował w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej.
Polski Chór Kameralny. Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku, składający się z 24 zawodowych muzyków, pod kierownictwem dyrygenta Jana Łukaszewskiego nieustannie dąży do osiągnięcia doskonałości wykonań i odkrywania nowych obszarów muzycznych. Repertuar Polskiego Chóru Kameralnego jest niezwykle obszerny - od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej. Dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki.
W jego dorobku artystycznym znajduje się ponad 70 płyt CD, kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych - w tym aż 18 nominacji do nagrody Fryderyk, którego statuetka została przyznana mu aż czterokrotnie, między innymi w 2012 roku za płytę New Polish Music for Choir w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna.
We wrześniu 2013 roku Polski Chór Kameralny wraz z zespołem Musica Fiorita nagrał - oczekujące obecnie na wydanie - 55 motetów XVII-wiecznego gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera, w transkrypcji Jana Węcowskiego.
Polski Chór Kameralny współpracuje z najlepszymi światowymi orkiestrami i regularnie zapraszany jest na międzynarodowe festiwale muzyczne. Jednym z najbardziej znaczących projektów artystycznych, których jest pomysłodawcą i organizatorem, jest Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana odbywający się corocznie w Gdańsku - Oliwie.
Jan Łukaszewski - dyrygentUznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego, laureat wielu prestiżowych nagród, aktywny animator życia muzycznego, edukator i wielokrotny juror w światowych, renomowanych konkursach chóralnych.
Współpracuje jako dyrygent gościnny między innymi z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz Wrocławskiej, jak i z wieloma zespołami w kraju i za granicą. Koncertował w wielu krajach Europy, Ameryki oraz Azji. Pod jego dyrekcją Polski Chór Kameralny osiągnął wysoki poziom artystyczny, a on zyskał opinię osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów. Dlatego chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji.