zapraszają na:
Koncert adwentowy "Kołysanki Maryi Panny"muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Wykonawcy:
studenci Wydziału Wokalno- Aktorskiego AM, Wydz. Instrumentalnego/altówka/
Witosława Frankowska - klawesyn
Jadwiga Rudka-Stefaniak - wiolonczela barokowa
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Udział gościnny: Anna Fabrello - sopran, Piotr Kusiewicz - tenor
W programie:
Alfonso X, Cantigas de Santa Maria; wyk. Piotr Kusiewicz - tenor
Johann Sebastian Bach, "Magnificat" BWV 243 sł. Ewangelii wg św. Łukasza, 1,46; wyk. Natalia Brodzińska - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Jadwiga Rudka-Stefaniak - viola da gamba
Hugo Wolf, "Nun wandre, Maria", pieśń nr 3 z cyklu Spanisches Liederbuch, sł. ludowe; wyk. Piotr Wierzchnicki - baryton
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Johann Sebastian Bach, "Schlafe, mein Liebster" z Weihnachtsoratorium BWV 48; wyk. Agnieszka Jastrzębska - mezzosopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Jadwiga Rudka-Stefaniak - viola da gamba
Franz Schubert, "Schlafe, schlafe, holder, süsser Knabe" op. 48 nr 2, sł. Matthias Claudius; wyk. Klaudia Trzasko - sopran
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Benjamin Britten, "Balulalow", sł. James John, Robert Wedderburn,
wyk. Klaudia Trzasko - sopran
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Zespół wokalny studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku
Maria Malinowska - sopran
Klaudia Trzasko - sopran
Agnieszka Jastrzębska - mezzosopran
Katarzyna Okońska - mezzosopran
Mikołaj Zgódka - tenor
Michał Grabczuk - tenor
Piotr Wierzchnicki - baryton
Mirosław Małecki - baryton
John Attey, "Sweet was the song", wyk. Natalia Brodzińska - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Kolędy Kaszubskie:
Witosława Frankowska, "Bibi, synku, bi", sł. Leon Roppel
wyk. Milena Kanabus - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Edward Hinz, "Żużonka", sł. E. Sychta wyk. Milena Kanabus - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Fryderyk Chopin, "Scherzo h-moll" op. 20 nr 1
wyk. Aleksandra Mozgiel - fortepian
***
Tarquinio Merula, "Canzonetta spirituale sopra all nanna"
wyk. Anna Fabrello - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Jadwiga Rudka-Stefaniak - viola da gamba
Hugo Wolf, "Die ihr schwebet", pieśń nr 4 z cyklu Spanisches Liederbuch
sł. Lope de Vega, tłum. Emanuel Geibel
wyk. Maria Malinowska - sopran
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Johannes Brahms, "Geistliches Wiegenlied", sł. Lope de Vega,
tłum. Emanuel Geibel
wyk. Katarzyna Okońska - mezzosopran
Błażej Maliszewski- altówka
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Hugo Wolf, "Schlafendes Jesuskind" /Moerike-Lieder nr 25,
wg obrazu Francesco Albaniego, sł. Julia von Bose
wyk. Piotr Wierzchnicki - baryton
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Henry Purcell, "The Blessed Virgin's expostulation", sł. Nathaniel Tate
/When our Saviour at twelve years of age hat withdrawn himself/ Luk. 2. v. 42
wyk. Anna Fabrello - sopran
Witosława Frankowska - klawesyn
Jadwiga Rudka-Stefaniak - viola da gamba
Edward Pałłasz, "Matki człowieczej lament" sł. Joanna Kulmowa
wyk. Katarzyna Okońska - mezzosopran
Aleksandra Mozgiel - fortepian
Paul Hindemith, "Pieta" op. 27 nr 11, z cyklu "Marienleben", sł. Rainer Maria Rilke
wyk. Maria Malinowska - sopran
Scenariusz, opieka artystyczna: prof. Jadwiga Rappé
Niezwykły Koncert Adwentowy pt. Kołysanki Maryi Panny, w wykonaniu wykładowców i studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Bezpośrednią inspiracją do stworzenia tego niecodziennego programu Koncertu Adwentowego była moja absolutna fascynacja pieśnią Canzonetta spirituale sopra all nanna Tarquinio Meruli, którą usłyszałam podczas II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej w Poznaniu w roku 2013.
Na co dzień nie jestem bezpośrednio zaangażowana w wyspecjalizowane wykonawstwo muzyki dawnej, więc przeżyłam prawdziwy szok, kiedy usłyszałam ascetyczny, szorstki akompaniament violi da gamba i na tym tle wstrząsającą kołysankę, jaką Maryja śpiewa Dzieciątku. Kołysankę, niemającą nic wspólnego z naiwnymi pieśniami, jakie zwykle przypisujemy czasowi Bożego Narodzenia.
Istnieje wprawdzie wiele kolęd różnych narodów, które "projektują" w radosnych tekstach bożonarodzeniowych przyszłą Mękę, ale po długich poszukiwaniach znalazłam bardzo niewiele utworów, w których właśnie ustami Maryi przepowiadana jest przyszłość Jej Syna, a to - w tak genialny sposób - dzięki poetom i kompozytorom.
Oczywiście w programie dzisiejszego koncertu znalazły się także "słodkie" kołysanki. Chcąc jednak uniknąć banału, naszą polską najsłynniejszą Lulajże Jezuniu powierzyłam fortepianowi: jest ona wpleciona w chopinowskie Scherzo.
Dodać pragnę, że wertując całą masę kancjonałów polskich, także starodawnych, nie znalazłam żadnej innej polskiej kolędy, która byłaby śpiewaną bezpośrednio przez Maryję kołysanką!!
Poszukiwanie odpowiednich utworów trwało długo i w pewnym momencie stało się dla mnie prawdziwą obsesją; pragnę wyrazić swą wdzięczność za pomoc Dyrekcji i Pracownikom biblioteki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Program został skomponowany następująco:
Wstęp - czyli Średniowieczne Cantigas ku czci Matki Bożej
Zwiastowanie
Wędrówka do Betlejem
Narodziny Dzieciątka - kołysanki Bacha, Schuberta, Attey'a, Brittena i dwa utwory kaszubskie
F. Chopin, Scherzo h-moll - jako przełamanie idyllicznego nastroju po Narodzinach
Projekcja i przeczucie przez Maryję Męki w dalszych utworach - czyli Merula, Wolf, Brahms
Zaginięcie w Świątyni i niesamowita skarga Maryi, wypowiedziana do Archanioła Gabriela - pieśń Purcella
Śmierć Chrystusa i ostatnie Pożegnanie przez Matkę - utwory Pałłasza i Hindemitha.
Jadwiga Rappé
Miejsce:
Ratusz Staromiejski w Gdańsku
Znajdź nas na facebooku:
www.facebook.com/amuz.gdansk