stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Koncert duetu fortepianowego Avedis Kouyoumdjian & Christopher Hinterhuber

Recital w ramach Międzynarodowej Konferencji i 4. Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych (International Conference and 4th International Piano Duo Festival).

lut 16

niedziela, g. 20:15

bilety 95 - 145 zł
MIEJSCE:
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Gdańsku, ul. Łąkowa 1-2

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


WYKONAWCY:
Avedis Kouyoumdjian & Christopher Hinterhuber (Austria) - gość specjalny

PROGRAM:
Wolfgang Amadeus Mozart - Sonata in D major for Two Pianos
I Allegro con spirito
II Andante
III Molto allegro

Johannes Brahms - Variations on a Theme by Haydn for Two Pianos, Op. 56b

Przerwa

Maurice Ravel - La Valse

Arno Babadjanian - Armenian Rhapsody

ORGANIZATOR:
aMuz Chamber Music Forum (acmf.amuz.gda.pl/ipdf)
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

PARTNERZY:
Fazioli
Silesia Music Center

PATRONAT HONOROWY:
Minister Edukacji i Nauki
Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
Prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz (gdansk.pl)
JM Rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz

PATRONAT MEDIALNY:
TVP Kultura
TVP3 Gdańsk
Polskie Radio Chopin
Radio Gdańsk
Trojmiasto.pl
POLMIC Polskie Centrum Informacji Muzycznej
 
Konferencja dofinansowana z budżetu państwa ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka"
Rodzaj projektu: Doskonała nauka - Wsparcie konferencji naukowych.


Avedis Kouyoumdjian
Urodzony w Bejrucie (Libanie), w rodzinie pochodzenia ormiańskiego, profesor Avedis Kouyoumdjian rozpoczął studia w wieku 12 lat w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Był wówczas najmłodszym studentem na kierunku pianistyka. Na Uniwersytecie studiował u profesora Dietera Webera, Noela Floresa, Alexandra Jennera i Georga Eberta. Studia podyplomowe kontynuował u Djanko Ilieva, Stanisława Neuhausa i Aliki Kezeradze.

Od momentu zdobycia pierwszej nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Wiedniu w 1981 roku, kariera profesora Kouyoumdjiana jako artysty-wykonawcy, profesora, dyrektora i administratora jest naznaczona wieloma osiągnięciami. Od tego czasu występował w renomowanych salach koncertowych Europy, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Japonii, również jako solista z wybitnymi orkiestrami na całym świecie. Brał też udział w wielu różnych festiwalach. Jest cenionym jurorem w najważniejszych międzynarodowych konkursach, a także prowadzi kursy mistrzowskie na wielu uniwersytetach w Europie i Japonii. Jego nagrania ze znakomitymi artystami, zwłaszcza z jego wieloletnią partnerką w duecie Takumi Kubota, wspaniale ukazują kunszt pianistyczny i kameralny.

W 1997 roku otrzymał stanowisko profesora na Wydziale Instrumentów Klawiszowych Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, gdzie w 1987 roku rozpoczął karierę pedagogiczną jako adiunkt, a obecnie prowadzi klasę fortepianu i muzyki kameralnej. Jest inicjatorem i założycielem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Josepha Haydna na tej samej uczelni, a w 2002 roku został współzałożycielem/dyrektorem Instytutu Muzyki Kameralnej im. Josepha Haydna. Od 2004 roku jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Piano a St. Ursanne w Szwajcarii. W październiku 2010 roku został dziekanem Wydziału Wykonawstwa i Instrumentalistyki Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. W październiku 2016 roku został mianowany profesorem fortepianu w Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Belgii.


Christopher Hinterhuber

Jedno z najlepszych i najbardziej fascynujących nagrań fortepianowych roku napisał niemiecki magazyn Fono Forum o jego nagraniu sonat i rond Carla Philippa Emanuela Bacha, a nagranie utworów na fortepian i orkiestrę Johanna Nepomuka Hummla znalazło się na liście Editors Choice renomowanego angielskiego magazynu Gramophone. Kolejną edycją, która przyniosła mu międzynarodową sławę, było nagranie wszystkich koncertów fortepianowych Ferdinanda Riesa z Nowozelandzką Orkiestrą Symfoniczną, Królewską Filharmonią w Liverpoolu i innymi orkiestrami.

Christopher Hinterhuber urodził się w Austrii. Studiował u Alexa Papenberga, Rudolfa Kehrera, Lazara Bermana, Avo Kouyoumdjiana i Heinza Medjimoreca na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Doskonalił się również pod okiem takich artystów jak Oleg Maisenberg i Vladimir Ashkenazy w Akademii Spotkania z mistrzem w Imola we Włoszech.

Zdobył wiele czołowych nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in.: w Lipsku (Międzynarodowy Konkurs Bachowski), Saarbrücken (Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Jan Sebastian Bach pamięci Waltera Blankenheima), Pretorii (Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Unisa w Afryce), Zurychu (Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Gezy Anda) i Wiedniu (Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ludwiga van Beethovena).

Jako Wschodząca Gwiazda 2002/2003 występował ze skrzypaczką Patricią Kopatchinskają w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz we wszystkich ważnych ośrodkach muzycznych w Europie.

W ciągu ostatnich kilku lat brał udział w prestiżowych festiwalach, takich jak Festiwal w Salzburgu, Festiwal w Schleswig-Holstein, Styriarte w Grazu, Carinthischer Sommer Ossiach, Tydzień Mozarta w Salzburgu, Schubertiada w Schwarzenbergu, Festiwal Pianistyczny w Ruhr i Praska Jesień, występując jako solista ze znakomitymi orkiestrami: z Wiedeńską Orkiestrą Symfoniczną, Radiową Orkiestrą Symfoniczną i Forum Brzmienia w Wiedniu, Wirtuozami Wiedeńskimi, Orkiestrą Kameralną Wiednia i Zurychu, Orkiestrą MDR w Lipsku, Królewską Filharmonią w Liverpoolu, Orkiestrą Symfoniczną Bournemouth, Nową Japońską Filharmonią, Filharmonią Luksemburską, Filharmonią Praską, Orkiestrą Mozarteum z Salzburga i Nowozelandzką Orkiestrą Symfoniczną; pod batutami takich sław jak Vladimir Ashkenazy, Kirill Karabits, Jakub Hrusa, Bertrand de Billy, Sylvain Cambreling, Beat Furrer, Howard Griffiths, Yakov Kreizberg, Christian Arming, Adrian Leaper, Andrés Orozco Estrada, Dennis Russell Davies, Ari Rasilainen, Hubert Soudant, Alfred Eschwé i Bruno Weil.

Szczególnym doświadczeniem było nagranie ścieżki dźwiękowej z utworami Schuberta, Rachmaninowa, Schönberga z jednoczesnym filmowaniem jego rąk, do francusko-austriackiego filmu La pianista na podstawie powieści Elfrieda Jelinka w reżyserii Michaela Hanekego, który to film otrzymał Wielką Nagrodę Jury Festiwalu Filmowego w Cannes w 2001 roku.

Oprócz działalności solistycznej bardzo ważną częścią jego życia muzycznego pozostaje muzyka kameralna. Od 2012 roku jest członkiem renomowanego Altenberg Piano Trio, które ma własny cykl koncertów w Musikverein w Wiedniu. W latach 20172021 grał także w uznanym kwintecie fortepianowym Philharmonic Five z członkami Filharmonii Wiedeńskiej. Zespół wydał swoje pierwsze nagranie CD w wytwórni Sony Classical w styczniu 2018 roku.

Christopher Hinterhuber regularnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie, jest profesorem fortepianu i Kierownikiem Katedry Fortepianu na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu.