stat
Impreza już się odbyła
lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 115, 140, 165, 195 zł
gru 20

piątek, g. 19:00

bilety 48-121,5 zł
ulgowy 27-100 zł
Kup bilet
Archikatedra w Oliwie

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Koncert dziękczynny za beatyfikację Jana Pawła II

Wystąpi:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Paweł Kotla - dyrygent
Agnieszka Tomaszewska - sopran

W programie:
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1847) - Uwertura z Oratorium Paulus op.36 (1836)
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) - Exsultate jubilate F-dur KV 165/158a (1773)
JAN SEBASTIAN BACH (1685-1750) - Aria na strunie G -dur z 3 Suity orkiestriwej D - dur BWV (1727-1736)
GIUSEPPE VERDI (1813-1901) - Ave Maria z opery Otello (1886)
GABRIEL FAURÉ (1845-1924) - Siciliana z Suity orkiestrowej Pelléas et Mélisande op.80 (1898)
PIETRO MASCAGNI (1863-1945) - Sancta Maria
JOSEPH  HAYDN (1732-1809) - Symfonia C-dur (Alleluja) Hob. I/30 (1765)
CHARLES GOUNOD (1818-1893) - Marche pontificale (Hymn papieski) (1869)

AGNIESZKA TOMASZEWSKA - sopran
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. St. Moniuszki w Gdańsku oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w kraju i zsa granicą, prowadzonych przez Barbarę Boney, Thomasa Hampsona, Helenę Łazarską.

Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta miasta Gdańska. Laureatka I Nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Ady Sari, finalistka Międzynarodowego Konkursku Moniuszkowskiego, zdobywczyni Nagrody dla Najlepszego Śpiewaka Internationale Sommerakademie der Universität Mozarteum. Nominowana do nagrody Sztorm Roku-Artysta Roku przyznawanej przez dziennikarzy Gazety Wyborczej. Debiutowała na scenie Hamburskiej Opery Narodowej. Obecnie współpracuje z Operą Narodową w Warszawie oraz Operą Krakowską. W swoim repertuarze posiada wiele partii operowych, m. in. Cleopatra (Juliusz Cezar), Adina (Eliksir miłości), Ilia (Idomeneo), Pamina (Czarodziejski flet), Zuzanna (Wesele Figara), Musetta (La Boheme), Micaela (Carmen), etc. Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Brała udział w wielu festiwalach, m. in. Salzburger Festspiele, Die hamburger Ostertöne, Hamburger Mozartwochen, Festiwal Muzyki Polskiej. W repertuarze posiada liczne dzieła oratoryjne od baroku o współczesność.

Wzięła udział w prawykonaniach dzieł napisanych przez zdobywcę Oscara Jana A.P. Kaczmarka. W Hollywood wystąpiła w Royce Hall, u boku Leszka Możdżera w koncercie poświęconym muzyce filmowej kompozytora. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Gabriel Chmura, Alfred Eschwé, Tadeusz Kozłowski, Peter Schreier, Stefan Soltesz, Simone Young. Ma na swoim koncie udział w nagraniach CD/DVD, m.in. J.B. Bach Oratorium na Boże Narodzenie, Luigi Boccherini Stabat Mater (nominowana do nagrody Fryderyk 2008), Marek Kuczyński Oratorium Gdańskie, Karol Szymanowski Loteria na mężów (DVD, światowe prawykonanie), kołysanki Śpiewam dzieciom. Nagrywała również dla radia i telewizji.

PAWEŁ KOTLA
Jest jednym z czołowych polskich dyrygentów młodszego pokolenia odnoszących sukcesy zarówno w Polsce jak i za granicą. Od 1997 r. mieszka na stałe w Londynie. Dyrygenturę symfoniczno-operową studiował w klasach prof. Ryszarda Dudka i prof. Bogusława Madeya w warszawskiej Akademii Muzycznej. Studia podyplomowe w zakresie muzykologii i praktyki wykonawczej ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie u Andrew Parrotta. Wiedzę swą uzupełniał także na kursach muzycznych w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku i Bressanone, i u legendarnego fińskiego profesora Jormy Panuli.

W swojej karierze zawodowej miał okazję współpracować z największymi sławami światowej dyrygentury, otrzymując doskonałe opinie od takich mistrzów batuty jak Sir Colin Davis ("Paweł Kotla to dyrygent posiadający godny uwagi talent. Z przyjemnością zarekomendowałbym go każdemu"), Sir Simon Rattle, Sir Neville Marriner i Yuri Temirkanov. Wszyscy oni podkreślają nie tylko jego talent, szeroką wiedzę muzyczną i precyzyjną technikę, ale także ogromną pasję do muzyki.

Od 1996 do 1998 r. pełnił kolejno rolę dyrektora artystycznego w Oxford Symphonic Orchestra i Oxford University Philharmonia. W latach 1997-1998 pracował jako dyrygent-asystent przy Guildhall School of Music and Drama w Londynie, szczególnie ściśle współpracując z tamtejszym prestiżowym Wydziałem Studiów Operowych. Od 1999 do 2001 r. prowadził Bromsgrove String Orchestra, między 2001-2004 r. był dyrektorem artystycznym Stevenage Symphony Orchestra, a od 2000 do 2005 r. był także dyrektorem artystycznym Harpenden Choral Society . Prócz tego od 1998 r. przez pięć lat pracował regularnie jako dyrygent-asystent z obecnym szefem Filharmoników Berlińskich Sir Simonem Rattle.

Jego zainteresowania artystyczne prócz opery, muzyki współczesnej i repertuaru klasycznego, obejmują także muzykę dawną. W 1995 r. z okazji 300. rocznicy śmierci Henry'ego Purcella zorganizował i poprowadził w Warszawie koncert polskiej orkiestry instrumentów barokowych Arte dei Suonatori - po raz pierwszy w pełnym składzie. Prócz Wlk. Brytanii i Polski dyrygował także w Szwecji, Niemczech, Francji, Austrii, Czechach i Brazylii, m. in. z Orkiestrą Symfoniczną Miasta Sao Paulo,Drottningholm Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, King's Chamber Orchestra, Nottingham Philharmonic, Volante Strings, City of Rochester Symphony Orchestrai z jedną z czołowych orkiestr kameralnych Europy London Mozart Players. Występował z większością polskich filharmonii (m.in. Białystok, Gdańsk, Kielce, Lublin, Łódź, Poznań, Szczecin, Wrocław) i nagrywał z Polską Orkiestrą Radiową i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

W marcu br. został wyróżniony wśród europejskich dyrygentów zaproszeniem do poprowadzenia uroczystego koncertu dla europarlamentarzystów w Parlamencie Europejskim w Strasburgu z okazji 50-tej rocznicy istnienia Parlamentu UE. Podczas tego koncertu jako pierwszy polski dyrygent w historii poprowadził Młodzieżową Orkiestrę Unii Europejskiej. W maju br.zadebiutował ze słynnąLondon Symphony Orchestra  w ramach prestiżowego programu Fundacji Murray-Smith Laird, objętego osobistym patronatem Sir Colina Davisa. Pracował także jako asystent Valery Gergieva przy wykonaniu cyklu symfonii Mahlera z tą samą orkiestrą.

Obecnie pełni w Wielkiej Brytanii funkcję dyrektora artystycznego istniejącej od 1891 r. Redhill Sinfonia, a od sezonu 2006-07 także Leicester Symphony Orchestra. Współpracuje też z Operą na Zamku w rodzinnym Szczecinie i Warszawską Operą Kameralną. W kwietniu 2004 r. otrzymał medal Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Jego najbliższe występy w charakterze dyrygenta gościnnego obejmujądalszą współpracę z  Warszawską Operą Kameralną, zaproszenie jeszcze w tym sezonie naczternaście występów z London Symphony Orchestra, debiut zFilharmonią Narodową i koncerty z orkiestrami: Filharmonią Rzeszowską, Filharmonią Białostocką i Filharmonią Poznańską.  W kwietniu 2009 r. jako pierwszy polski dyrygent swojego pokolenia i na osobiste zaproszenie Yuri Temirkanova, wystąpi z Filharmonią im. D. Szostakowicza w St. Petersburgu, uznaną niedawno przez międzynarodową prasę za jedną z najlepszych orkiestr świata. Ostatnimi polskimi dyrygentami, którzy wyróżnieni zostali tak prestiżowym zaproszeniem byli Krzysztof Penderecki, Antoni Wit i Jerzy Maksymiuk.