Na koncercie finałowym 35-lecia Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego zostanie zaprezentowana, napisana specjalnie na tę okazję przez Leszka Możdżera, „Msza” na trio jazzowe i chór. Koncert galowy odbędzie się 16 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance.W pierwszej części koncertu będzie można wysłuchać utwory a capella w wykonaniu Akademickiego Chóru UG pod kierunkiem byłych dyrygentów:
Henryka Czyżewskiego (założyciela i pierwszego dyrygenta zespołu), Grzegorza Rubina, oraz Waldemara Czaji.W drugiej części koncertu
prawykonanie „Mszy” Leszka Możdżera skomponowanej specjalnie z okazji jubileuszu zespołu. „Msza” składająca się z 6 części : Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei została napisana na chór oraz trio instrumentalne.
Na scenie obok chórzystów wystąpią znakomici jazzmani:Piotr Mania – fortepian,
Jan Freicher – wibrafon, kotły, dzwony, gong
Andrzej Sienkiewicz – celesta.
Zespół poprowadzi oraz wykona partie solowe obecny dyrygent chóru Marcin Tomczak.
W składzie chóru pojawią się obok obecnych chórzystów byli członkowie zespołu.
Honorowy patronat nad Jubileuszem objęli:
Marszałek Senatu RP Pan Bogdan Borusewicz oraz
Jego Magnificencja Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Andrzej Ceynowa
Bilety są do nabycia w ograniczonej ilości od 7 września w kasach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance.
Bliższe informacje:Michał Biełuszko – prezes
Akademicki Chór UG
tel. 0 661 360 161
e-mail: chor@ug.gda.pl
www.35lat.chor.ug.gda.pl
Agnieszka Kminikowska – PR
Akademickie Centrum Kultury UG
tel.: 0 661 360 163
e-mail: pr-ack@ug.gda.pl
Akademicki Chór Uniwersytetu GdańskiegoAkademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego został założony w 1971 roku. Do tej pory zespół wystąpił z kilkuset koncertami w Polsce i za granicą. Śpiewał w wielu krajach europejskich oraz w USA i Korei Południowej. Chór kilkakrotnie występował także dla papieża Jana Pawła II - w 1997 r. uczestniczył w oprawie muzycznej mszy noworocznej w Watykanie inaugurującej obchody Tysiąclecia Gdańska. Podczas obchodów 25-lecia istnienia „Solidarności” chór występował z Jean Michel Jarrem oraz Kaczmarkiem.
W latach 1994 – 2000 współpracował z koordynowaną przez Collegium Musicum Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji Europejską Akademią Chóralną. Dzięki tej współpracy chórzyści Uniwersytetu Gdańskiego przygotowali nagrania płyt kompaktowych dla EMI-Classics oraz występowali między innymi z Sudwestdeutschen Rundfunk Sinfonieorchester (Baden-Baden/Freiburg) w takich miejscach jak bremeńska Glocke Saal (1995,1997,1998), Brucknerhaus w Linz (1997), Strasburg - na 58 Światowym Festiwalu Muzyki (1996), Brahmsaal w Karlsruhe (1997), wiedeńska Złota Sala Towarzystwa Muzycznego (1998), nowojorska Carnegie Hall (1999) czy Targi EXPO 2000 w Hanoverze.
W roku 2005 Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego brał udział w koncertach upamiętniających rocznice powstania NSZZ „Solidarność” oraz podpisania „Porozumień Sierpniowych”: 26 sierpnia wystąpił obok Jean Michel Jarre w koncercie „Przestrzeń Wolności”, a 31 sierpnia wykonał utwór skomponowany przez zdobywcę Oscara Jana AP Kaczmarka „Kantata o wolności”. Koncert Jean Michel Jarre w Stoczni Gdańskiej został wydany na płytach CD i DVD.
Zespół wielokrotnie nagrywał dla radia i telewizji. W swoim dorobku ma szereg nagród zdobytych na wielu konkursach i festiwalach polskich i zagranicznych. Ostatnie z nich to I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym na Malcie (listopad 2003), Złoty i Srebrny Medal zdobyty podczas III Światowej Olimpiady Chóralnej w Bremie (III Choir Olympics Bremen lipiec 2004).
Od 1992 roku dyrygentem i dyrektorem artystycznym Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego jest Marcin Tomczak - prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Kontakt:
Michał Biełuszko – Prezes chóru
tel.: 0 661 360 161
e-mail: m.biełuszko@ug.gda.pl, chor@ug.gda.pl
www.chor.ug.gda.pl
Leszek MożdżerLeszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianista światowej klasy, odważny eksplorator, oryginalny twórca posiadający własny język muzyczny. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, zdobywał ostrogi w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny.
W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla deszczu nagród, jakie na niego spadły. Rok później zajął I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników "Jazz Forum" w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku (1995-96), w tej samej roli otrzymał nagrodę Fryderyka (1998).
Przez sześć lat (1991-97) był członkiem Miłości - najważniejszego jazzowego (i yassowego) zespołu lat 90, z którym nagrał sześć płyt, w tym dwie z Lesterem Bowie. Równolegle (1992-1995) był podporą Kwartetu Zbyszka Namysłowskiego ("Secretly & Confidentially"), "Zbigniew Namysłowski Quartet & Zakopane Highlanders Band") oraz grupy Eryka Kulma Qunitessence (1993-95).
Od połowy lat 90 prowadzi własne zespoły i nagrywa płyty autorskie (m.in. "Talk To Jesus" z Sekstetem i "Facing The Wind" w duecie z amerykańskim kontrabasistą Davidem Friesenem, 1996). Pod własnym nazwiskiem zadebiutował jeszcze w roku 1994 solowym nagraniem "Chopin - Impresje", włączając się tym samym w chopinowski nurt polskiego jazzu. Pięć lat później we Francji ukazał się jego album "Impressions On Chopin". Kolejny solowy krążek to zapis koncertów filharmonicznych (m.in. właśnie interpretacje Chopina), jakie miały miejsce w Kijowie i Lwowie, wydany nakładem krakowskiej oficyny Gowi pt. "Solo In Ukraine 2000-2001". Jeszcze w tym samym roku ukazał się album "Pub700", zawierający muzykę z Trans-opery "Sen Nocy Letniej".
Leszek Możdżer nagrywał płyty z prawie wszystkimi naszymi najwybitniejszymi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką ("Pożegnanie z Marią"), Januszem Muniakiem ("One And Four"), Michałem Urbaniakiem ("Live In Holy City"), Piotrem Wojtasikiem ("Lonely City", "Quest" - z Billym Harperem i "Hope" - z Dave'em Liebmanem), Adamem Pierończykiem ("Live In Sofia" i "19-9-1999"), Henrykiem Miśkiewiczem ("Ja nie chcę spać"), Anną Marią Jopek (m.in. "Bosa", "Barefoot", "Upojenie", "Farat").
Od lat współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej - Zbigniewem Preisnerem (m.in. "Requiem dla mojego przyjaciela", "10 łatwych utworów na fortepian") i mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max) - włącznie z nagraniem nagrodzonej Oscarem muzyki do ‘Finding Neverland’. Napisał muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego "PUB 700", którego sam jest bohaterem, a także do filmu "Nienasycenie" wg Witkacego w reżyserii Wiktora Grodeckiego.
Na uwagę zasługują jego realizacje teatralne: "Hair - Love, rock musical" (Teatr Muzyczny w Gdyni), "Tango z Lady M." (Polski Teatr Tańca w Poznaniu), "Psychosis 4.48" - Sary Kane, w reżyserii Grzegorza Jarzyny (sztuka wystawiana w Dusseldorfie) i "Rewizor" Gogola (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Jest autorem muzyki do spektaklu "Mandarynki i pomarańcze" do wierszy Tuwima (Operetka Wrocławska), trans-opery "Sen nocy letniej" wg Szekspira, wystawianej w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz musicalu "Scat" (Teatr Capitol we Wrocławiu) w reż. Wojtka Kościelniaka.
Interesująca jest również jego autonomiczna twórczość pozajazzowa - napisał "Psalmy Dawidowe" na chór i kwartet jazzowy, występował z wiolonczelistą Adamem Klockiem (wykonując wspólnie z nim zarówno sonaty Bacha, jak i tematy jazzowe), a także z Orkiestrą Aukso Marka Mosia ("Siedem miniatur na fortepian improwizowany i smyczki"). Jest uczestnikiem specjalnego projektu Ola Walickiego Metalla Pretiosa. Na zaproszenie Pata Metheny gra co roku z międzynarodową orkiestrą Jazz Baltica na festiwalu w Salzau (Niemcy). We wrześniu 2004 Leszek Możdżer wystąpił z Adamem Makowiczem na koncertach w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Wydarzenie to nazwane zostało kulminacyjnym momentem polskiej pianistyki jazzowej.
Leszek Możdżer występował w prawie wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Brazylii, Urugwaju i Argentynie, Chile (dla 15 000 widzów)...
Jego koncert na dwa fortepiany z Adamem Makowiczem w Carnegie Hall ukazał się na płycie i obok wydanego w czerwcu 2004 albumu solowego PIANO uzyskał status podwójnie platynowej płyty. Rok 2004 to jeszcze album PUB700 i krążek z zapisem DVD koncertu pianisty PIANO LIVE. Posypały się też nagrody. Najważniejsze z nich to PASZPORT POLITYKI, Dolnośląski Brylant Roku i Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta Gdańska.
W roku 2005 Leszek Możdżer na autorski album ‘The Time’, nagrany w trio ze szwedzkim kontrabasistą i wiolonczelistą Larsem Danielssonem i wirtuozem instrumentów perkusyjnych – Zoharem Fresco z Izraela. Płyta, której premiera odbyła się pod koniec września już na początku grudnia osiągnęła status Podwójnej Platynowej Płyty.
Na początku 2006 roku, Leszek na zaproszenie Jan A.P. Kaczmarka udał się do Stanów Zjednoczonych, gdzie wziął udział w koncercie inaugurującym działalność Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
W lutym 2006 kapituła Fundacji Kultury odznaczyła Leszka Możdżera wraz z Jerzym Jarockim Wielką Nagrodą Fundacji Kultury, odznaczenie to przyznawane jest osobom, których dokonania artystyczne miały szczególny wpływ na polską kulturę.