stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal na stałe zdążył wpisać się w Kulturalną Mapę Polski i Europy, stając się jedną z turystycznych - letnich wizytówek Pomorza. Wyjątkowe przestrzenie nadmorskiego Kurortu od lat wypełnia muzyka od baroku do współczesności tworząc wirtuozerski pokaz najlepszych przykładów polskiego i światowego dorobku muzyki klasycznej i rozrywkowej.

lis 27-1.12

środa - niedziela, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Festiwal wciąż ewoluuje, z każdym rokiem przynosi nowe inspiracje, pojawiają się pomysły, dzięki którym kolejne jego odsłony poszerzają się o nową stylistykę muzyczną, stając się mieszanką wysmakowanych, nowoczesnych brzmień i niekiedy zaskakujących rozwiązań muzycznych.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wielokulturowy charakter Festiwalu nawiązuje do wielokulturowego dziedzictwa Sopotu i Pomorza. Dzięki swojej ciekawej i niekonwencjonalnej oprawie, występom wybitnych artystów (polskich i zagranicznych), również o randze międzynarodowej, spotyka się z dużym uznaniem krytyki, trójmiejskiej publiczności oraz gości z Polski i zagranicy odwiedzających nadmorski kurort u schyłku sezonu letniego.

FINAŁ "Hrabina" - opera w III aktach, wykonanie koncertowe w 150. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki

Wykonawcy:
Hrabina / Anita Rywalska
Bronia, jego wnuczka / Panna Ewa, znajoma hrabiny /Anna Kinga Osior
Kazimierz / Łukasz Załęski
Podczaszyc / Leszke Skrla
Dzidzi, jego siostrzeniec / Jacek Szymański
Chorąży / Narrator/ Dariusz S. Wójcik
Partia orkiestry - Anna Mikolon - fortepian
Anna Sawicka - wiolonczela


Anita Rywalska-Sosnowska - sopran (Hrabina)
W 2000 r. ukończyła Uniwersytet Warmińsko-Mazurski na Wydziale Wychowania Artystycznego. Jako członek zespołu rozrywkowego "Horpyna" w latach 1995-2000 uczestniczyła w wielu przedsięwzięciach artystycznych, m.in. w Festiwalu w Opolu, Sopot Festival w Operze Leśnej, w Krynicy Górskiej, w Teatrze "Stu" w Krakowie (Benefis Bogusława Kaczyńskiego), z zespołem nagrała dwie płyty CD. W 2006 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. W. Maliszewskiej. W jej repertuarze znajdują się m.in.: pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, F. Poulenca, N. Boulanger, L. Boulanger, utwory oratoryjno - kantatowe oraz partie operowe i operetkowe m.in.: Santuzzy w "Cavalleria Rusticana", P. Mascagniego, tytułowa partia w "Carmen" G. Bizeta, Catherine w operze "O Żonie Niemej" T. Kasserna (prapremiera światowa i nagranie CD i DVD), Księżnej w "Ptaszniku z Tyrolu" C. Zellera, etc.

Artystka wykonuje i dokonuje prawykonań utworów gdańskiego kompozytora młodej generacji Gedymina Grubby, które zarejestrowane zostały dla radia, TV i w postaci CD. Śpiewaczka uczestniczyła w licznych kursach wokalnych, prowadzonych przez wybitnych artystów, pedagogów śpiewu solowego, m.in.: Paula Esswooda, Salvatora Fisichellę, Ryszarda Karczykowskiego, Katię Ricciarelli, Jadwigę Rappe, Włodzimierza Zalewskiego. Oprócz tego doskonaliła swój warsztat wokalny pod kierunkiem wybitnej rosyjskiej śpiewaczki Raissy Tschepcherenko w Niemczech.

Łukasz Załęski - tenor (Kazimierz)
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 roku występując w prapremierze opery "Kochankowie z klasztoru Valdemosa" Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego, a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych (udział w spektaklach operowych). Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz - La damnation de Faust), Książę (A. Dvořák - Rusalka), Nemorino (G. Donizetti - L'elisir d'amore), Edgardo (G. Donizetti - Lucia di Lammermoor), Alfred (G. Verdi - La Traviata), Książę Mantui (G. Verdi - Rigoletto), Fenton (G. Verdi - Falstaff), Stefan (S. Moniuszko - Straszny Dwór), Jontek (S. Moniuszko - Halka), Kazimierz (S. Moniuszko - Hrabina), Pinkerton (G. Puccini - Madama Butterfly) oraz Rudolfo (G. Puccini - La Bohème). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán - Gräfin Mariza), Barinkay (J. Strauss - Der Zigeunerbaron) oraz Sou-Chong (F. Lehar - Das Land des Lächelns). W sezonie 2018/2019 z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery "Straszny Dwór" w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery "Hrabina" w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki "Beata" w Operze Krakowskiej. W ramach obchodów 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie "100 na 100. Muzyczne dekady wolności", wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w "Te Deum" W. Kilara. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem tak znakomitych artystów, jak Izabela Kłosińska, Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Andrzej Dobber oraz Olga Peretyatko.

Leszek Skrla - baryton (Podczaszyc)
Należy do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego - Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery "Cyrulik Sewilski" kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto'2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w operze "Król Roger" K. Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze "Manru" I. J. Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD.

Jacek Szymański - tenor (Dzidzi)
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny. W roku 2020 obchodził Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej. Z tej okazji Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył artystę Medalem "Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS" - najwyższym medalem przyznawanym w dziedzinie kultury. Uroczystość wręczenia medalu odbyła się w Dworze Artusa w Gdańsku podczas widowiska "Zimny drań" promującego najnowszy Album Dariusza Wójcika z piosenkami 20-lecia międzywojennego. W czerwcu 2021 r. na Uniwersytecie Warszawskim - Wydziale Zarządzania - ukończył z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury. Uczestnik kursów i seminariów w Bachakademie (Stuttgart), stypendysta klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze. W latach 1987-1988 śpiewał w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie. W 1992 r. rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Opera i Operetką na Zamku w Szczecinie. W 1996 r. rozpoczął współpracę z Teatrem Otwartym w Gdańsku oraz Operą Nova w Bydgoszczy, a w 2001 r. z Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Wrocławską. Wieloletni solista Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. W dorobku artystycznym posiada około 30 pozycji oratoryjno - kantatowych, formy kameralne, cykle pieśni oraz 40 partii operowych i operetkowych.

Anna Kinga Osior - sopran (Bronia, Panna Ewa)
Ukończyła Szkołę muzyczną I i II stopnia w Lublinie w klasie fortepianie i śpiewu solowego. Swoje umiejętności wokalne szlifowała m.in. pod kierunkiem prof. Krystyny Rorbach oraz mgr Daniela Saulskiego. Ukończyła filologię ukraińską na Uniwersytecie Marii Curie-Skaldowskiej w Lublinie - filologia ukraińska. Studia doktoranckie odbyła na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w Lublinie.
W czasie studiów była solistką Zespołu Tańca Ludowego UMCS, z którym koncertowało po Europie i świecie, m.in. Egipt Meksyk. W latach 1998-2000 była artystką Teatru Muzycznego w Lublinie. Od roku 2000 do chwili obecnej artystka Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Śpiewała partie solowe w licznych spektaklach operowych, m.in.: "Tosca" G. Pucciniego, "Rigoletto", "Ernani" G. Verdiego, "Kawaler srebrnej róży" R. Straussa. W latach 2005/2006 odbyła kilkumiesięczne tournee po Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Danii. W 2011 r. uczestniczyła w światowej prapremierze opery "Madame Curie" Elżbiety Sikory w gmachu Unesco w Paryżu. W 2014 r. ze spektaklem "Madame Curie" odbyła tournee artystyczne do Chin (Pekin i Tjan Cin). W 2012 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku kreowała jedna z głównych ról w prapremierze śpiewogry "Wesele Żuławskie z XVII w." z muzyką Piotra Ulatowskiego. Kolejną udaną produkcją był spektakl "Godzina szczęścia" z muzyką Jarosława Kordaczuka, którego premiera odbyła się w 2014 r.

Dariusz Stanisław Wójcik - bas (Chorąży)
Śpiewak, aktor, reżyser, scenarzysta, znany animator kultury. W roku 1989 ukończył z wyróżnieniem studia obejmujące dwa kierunki (wokalny i aktorski). Szlify aktorskie zdobywał pod kierunkiem znakomitego polskiego aktora teatralnego i filmowego Henryka Bisty. Śpiew solowy studiował u wspaniałej gdańskiej śpiewaczki Anny Bartoszyńskiej. W roku 2020 obchodził Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej. Z tej okazji Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył artystę Medalem "Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS" - najwyższym medalem przyznawanym w dziedzinie Kultury. Uroczystość wręczenia medalu odbyła się w Dworze Artusa w Gdańsku podczas widowiska "Zimny drań" promującego najnowszy Album artysty z piosenkami 20-lecia międzywojennego. W listopadzie 2020 r. Album "Zimny drań" zgłoszony został do Prestiżowej Nagrody Muzycznej "FRYDERYKI 2021". W sierpniu 2020 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński uhonorował Dariusza Wójcika Nagrodą Okolicznościową z okazji 35-lecia pracy artystycznej. W czerwcu 2021 roku Dariusz Wójcik został laureatem pierwszego miejsca wojewódzkiego etapu Plebiscytu "OSOBOWOŚĆ ROKU 2020" w kategorii "kultura".

Anna Mikolon - kierownictwo muzyczne, partia orkiestry (fortepian)

Pianistka, stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi, laureatka Konkursu Solfeżowego w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka. Jako profesor Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany Szkoły Muzycznej II st. w Gdańsku przyczynia się do sukcesów studentów i uczniów (otrzymała 3 nagrody Dyrektora ZSM za osiągnięcia dydaktyczne i Nagrodę Rektora AM w Gdańsku). Pianista podczas 9 przewodów doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich oraz wielu kursów mistrzowskich artystów tej miary, co: prof. Bożena Harasimowicz, prof. Izabela Kłosińska, prof. Urszula Kryger, prof. Charlotte Lehmann, prof. Helena Łazarska, prof. Jadwiga Rappe, prof. Claudio Desderi, prof. Paul Esswood, prof. Ryszard Minkiewicz, Agnes Wolska, dr hab. Jarosław Bręk, dr hab. Anna Radziejewska, dr Katarzyna Dondalska, Andrzej Saciuk, Andre Orlowitz, dr Marek Rzepka, dr Wojciech Mrozek, dr Jacek Szymański.

PATRONAT HONOROWY:
Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich
Prezydent Miasta Sopotu Jacek Karnowski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

ZREALIZOWANO Z UDZIAŁEM FINANSOWYM GMINY MIASTA SOPOTU

MECENAT:
Fundacja im. Franciszka Stefczyka
HOTEL SOPOT w Sopocie
JASZCZUK DEVELOPMENT Krzysztof Jaszczuk
ROTARY CLUB Gdańsk-Sopot-Gdynia

PARTNERZY:
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce
Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga
Salon Pianin i Fortepianów Nord-Piano w Gdańsku
Parafia Garnizonowa pw. Św. Jerzego w Sopocie
Teatr Wybrzeże - Scena Kameralna im. Joanny Bogackiej w Sopocie

PATRONAT MEDIALNY:
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
SŁOWO ŻYDOWSKIE
Trojmiasto.pl
Dziennik Bałtycki

ORGANIZATOR GŁÓWNY:
Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Otwartego

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    50 zł
FINAŁ FESTIWALU
BILETY NA KONCERT FINAŁOWY (24 września 2022) W CENIE 50 PLN DO NABYCIA W MIEJSCU WYDARZENIA NA 2 GODZINY PRZED ROZPOCZĘCIEM.

REZERWACJA BILETÓW: tel. 600 290 214