Polski Chór Kameralny serdecznie zaprasza do kościoła św. Katarzyny w Gdańsku, 26 września 2015 r. o godzinie 19:30, na koncert monograficzny, poświęcony twórczości jednego z najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Profesor Romuald Twardowski obchodzi w tym roku jubileusz 85. urodzin.
Chcąc uhonorować wybitnego artystę, przygotowaliśmy koncert prezentujący jego utwory na chór a cappella, z tekstami związanymi z tradycją chrześcijańskiego Kościoła wschodniego i zachodniego. Polskim Chórem Kameralnym tego wieczoru dyrygować będzie Włodzimierz Siedlik, ceniony chórmistrz, znakomity wykonawca muzyki współczesnej, wieloletni kierownik artystyczny Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Kompozytor zgodził się przybyć na koncert. Będzie to wyjątkowa okazja osobistego spotkania z artystą.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Program:Romuald Twardowski (ur. 1930)
Alleluja (1990)
Vokalise (2007)
Regina caeli (1996)
Lux aeterna (2007)
O crux ave (2008)
Hosanna II (1997)
Magnificat (2013)
Pater noster (2005)
Otcze nasz (2005)
Chwali dusze moja (2000)
Swiatyj Boże (2000)
O Tiebie radujetsia - Mały koncert na chór mieszany (2011)
Wo carstwii Twojem (2000)
Nynie otpuszczajeszi (2011)
Wospojtie Gospodiewi pieśń nowu (2011-2012)
Wykonawcy:
Polski Chór Kameralny
Włodzimierz Siedlik - dyrygentGość specjalny:
Profesor Romuald TwardowskiOd kompozytora:
Moja współpraca z chórem Jana Łukaszewskiego sięga czasów, kiedy było się młodym, miało masę pomysłów i najróżniejszych projektów. To w latach 80. ubiegłego wieku w osobie tego artysty znalazłem wykonawcę mego Małego Koncertu, Koncertu wiejskiego i nieco ekstrawaganckiej Sceny Leśnej. Potem przyszły inne wykonania, które utwierdzały mnie w przekonaniu, że Schola Cantorum Gedanensis, to jeden z najlepszych chórów kameralnych w skali krajowej, ale i międzynarodowej.
Z radością zatem odebrałem wiadomość o dzisiejszym koncercie. Nie wątpię, że będzie to poważne wydarzenie artystyczne, tym ciekawsze, że znajdą się w jego programie utwory wywodzące się z ducha tradycji obu Kościołów - Zachodniego i Wschodniego.
Osoba Włodzimierza Siedlika - wybitnego dyrygenta i kierownika artystycznego Psalmodii, chóru Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie - daje gwarancję znakomitego wykonawstwa i trafnej interpretacji. Przekonałem się o tym w ubiegłym roku podczas pracy nad nagraniem płyty "Pater Noster - Otcze Nasz" z tym dyrygentem i jego chórem.
Dzisiejszy koncert odbieram jako piękny dar na moje 85-lecie przypadające w bieżącym roku. Miło mi, że odbieram go w mieście, które darzę wielkim sentymentem i do którego zawsze wracam z wielką radością.
Romuald Twardowski
Romuald Twardowski Urodził się 17 czerwca 1930 w Wilnie. W latach 1952-57 studiował fortepian i kompozycję w klasie Juliusa Juzeliunasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SRR w Wilnie. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1957-60 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u Bolesława Woytowicza. W 1963 i 1966 studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Utwór "Antifone per tre gruppi d'orchestra" (1961) zdobył w 1961 I nagrodę Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a w 1963 zajął II miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu; w 1966 za "Sonetti di Petrarca" na tenor i dwa chóry a cappella (1965) otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Pradze; dwukrotnie - w 1965 za balet-pantomimę "Posągi czarnoksiężnika" (1963) i w 1973 za dramat muzyczny "Lord Jim" (1970-73) - zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. księcia Rainiera w Monako. Ponadto w 1994 otrzymał nagrodę AGEC - Zachodnioeuropejskiej Federacji Towarzystw Chóralnych oraz doroczną nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 2006 - Nagrodę im. Ignacego Jana Paderewskiego w Baltimore. Romuald Twardowski od 1971 jest profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie.
Romuald Twardowski nie był nigdy wyznawcą awangardy, wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia własnego języka muzycznego, w którym znaczną rolę odgrywają reminiscencje muzyki dawnych epok. Taka postawa wiąże się zapewne ze studiami nad chorałem gregoriańskim i polifonią średniowiecza, które kompozytor odbył w latach 1963 i 1966 w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger. W twórczości Romualda Twardowskiego charakterystyczny jest nurt muzyki religijnej, reprezentowany przez takie utwory, jak "Psalmus 149" na chór mieszany (1962), "Mała liturgia prawosławna" na zespół wokalny i 3 grupy instrumentów (1968), "Laudate Dominum", dialog na 2 chóry mieszane (1976), "Sequentiae de ss. Patronis Polonis" na baryton, chór i zespół instrumentalny (1977), "Chwalitie Imia Gospodina" na chór mieszany (1990), "Tu es Petrus" na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1991), "Hosanna I" na chór mieszany (1992), "Pieśni Maryjne" na sopran i małą orkiestrę symfoniczną (1993), "Canticum Canticorum" na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994), "Regina coeli" na chór mieszany (1996) i "Hosanna II" na chór mieszany (1997). Szczególną uwagę wśród tych kompozycji zwraca "Mała liturgia prawosławna" nawiązująca do muzyki cerkiewnej. Twórczość Romualda Twardowskiego jest wszakże bardzo różnorodna pod względem gatunków, a sam kompozytor w swoich wspomnieniach "Było, nie minęło", wydanych w roku 2000 w Warszawie, tak ją charakteryzuje:
"W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego. Ta idea przyświecała mi w tworzeniu muzyki w latach sześćdziesiątych, do momentu, kiedy to u progu lat siedemdziesiątych pogrążyłem się w pracy nad "Lordem Jimem", wymagającym innej muzyki, innego rodzaju wyrazu i ekspresji. Muzyka moja wyzwoliła się wtedy z gorsetu różnych ograniczeń, jakie narzucał "neoarchaizm" i przybrała charakter wypowiedzi bardziej osobistej, pełnej gwałtownych wyładowań i dramatycznych spięć. Ciekawe, że te dwa nurty nie dzieliła wyraźna cezura czasu - w latach sześćdziesiątych powstał przecież bardzo ekspresyjny i mocno dodekafoniczny "Cantus antiqui", jak też nader "warszawsko-jesienna" "Nomopedia". Bardzo zaś hieratyczne i bizantyjskie "Trzy freski" pojawiły się w latach osiemdziesiątych. Oba te kierunki czy style od początku, jak widać, współżyły ze sobą..."
(źródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej)
Włodzimierz SiedlikAbsolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z najwyższym wyróżnieniem), Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) oraz Studium Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem). W marcu 1990 został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chórów w Poznaniu. W latach 1990-1992 był dyrektorem Centrum Paderewskiego w Tarnowie. W 1991 założył Tarnowską Orkiestrę Kameralną. W latach 1992-1996 był dyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Tarnowie. Od 1994 pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Liturgicznym PAT w Krakowie. Podczas swojej pracy dyrygenckiej z chórami Cantus, Psalmodia oraz Chórem Męskim UJ uzyskał wiele nagród i wyróżnień polskich i zagranicznych. W latach 1995-2010 pełnił funkcję Dyrektora i Kierownika Artystycznego Chóru Polskiego Radia w Krakowie. W roku 2000, podczas uroczystości jubileuszowych 75-lecia Polskiego Radia, odznaczony został Złotym Krzyżem Zasługi. W 2001 r. otrzymał nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury przyznawaną przez kapitułę pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego. W roku 2002 przeprowadził przewód kwalifikacyjny I stopnia w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2008, z okazji jubileuszu 60-lecia Chóru Polskiego Radia w Krakowie, odebrał nagrodę "Honorowego Złotego Mikrofonu". W tym samym roku podczas Festiwalu Pieśni Maryjnej w Pińczowie otrzymał nagrodę specjalną Marszałka Województwa Świętokrzyskiego oraz odznakę "Honoris Gratia" przyznaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. W 2010 został odznaczony medalem "Zasłużony dla Kultury Polskiej" nadawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2012 uzyskał stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Chóralistyki. W tym samym roku został uhonorowany odznaczeniem "Benemerenti" przez Papieża Benedykta XVI za wyjątkowe zasługi dla Kościoła. W 2013 otrzymał medal "Plus ratio quam vis" nadany przez prof. Wojciecha Nowaka, Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana, 24-osobowy chór nieustannie dąży do osiągnięcia doskonałości wykonań i odkrywania nowych obszarów muzycznych. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, "orkiestralnym" poziomie, co oprócz wielu innych umiejętności, wymaga perfekcyjnego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.
Repertuar Polskiego Chóru Kameralnego jest niezwykle obszerny - od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski czy Paweł Łukaszewski.
Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego, gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus") oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay, Frieder Bernius i Stephen Layton).
Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, Rendezvous musique nouvelle, Soundstreams, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournées koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA, Kanady i Japonii. Oprócz ponad 70 płyt CD (wydanych m.in. w Acte Préalable, BeArTon, Carus, DUX, Musica Sacra, Naxos, Wergo i Musidisque), kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych. Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych, między innymi dla TVP (w tym komplet 68 ofertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej).
Najnowsza z płyt CD zespołu - "Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol. 2", stawia Polski Chór Kameralny w wyjątkowej pozycji jedynego na świecie zespołu, posiadającego w swoim repertuarze wszystkie utwory Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella. Zarówno ta, jak poprzednia płyta, Krzysztof Penderecki: "Complete Choral Works vol. 1" zarejestrowana na specjalne zaproszenie samego kompozytora, zostały nagrodzone zostały prestiżową nagrodą Orphee D'Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.
Polski Chór Kameralny był 18 razy nominowany do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobył. Ostatnią nagrodę Fryderyk Polski Chór Kameralny otrzymał w 2014 roku za płytę "Marian Borkowski Choral Works" w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
We wrześniu 2013 roku Polski Chór Kameralny wraz z zespołem Musica Fiorita nagrał wszystkie 55 motetów XVII-wiecznego o gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera, w transkrypcji Jana Węcowskiego.
Polski Chór Kameralny jest członkiem TENSO (międzynarodowego stowarzyszenia europejskich chórów kameralnych). Jednym z najbardziej znaczących projektów artystycznych, których zespół jest pomysłodawcą i organizatorem, jest Międzynarodowy Festiwal Mozartowski "Mozartiana", prezentujący muzykę Amadeusza w wielu różnych stylach i przyciągający w sierpniu do Gdańska-Oliwy tysiące słuchaczy. W 2009 roku Jan Łukaszewski otrzymał Splendor Gedanensis za wykreowanie marki Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego "Mozartiana" w Gdańsku. W 2011 roku Mozartiana zostały zaś laureatem konkursu na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego.
Z podobnie dużym zainteresowaniem melomanów spotkał się wpisujący się w obchody Roku Chopinowskiego Międzynarodowy Festiwal "Chopin w Gdańsku", który Polski Chór Kameralny zorganizował w Parku i Katedrze Oliwskiej w dniach 25-26 czerwca 2010 roku.
Soprany:
Katarzyna Herrmann
Wiesława Łukaszewska
Izabela Mandziej
Dagmara Piotrowska
Justyna Wartacz
Ludwika Wujtewicz
Alty:
Joanna Dunst
Danuta Mackiewicz
Aleksandra Muraczewska
Bożena Nadolska
Katarzyna Wittschenbach
Tomasz Gieszcz
Tenory:
Damian Bykowski
Kacper Kłosiński
Marcin Malesa
Krzysztof Pękała
Jerzy Stelmański
Lech Wittschenbach
Basy:
Szymon Chyliński
Mariusz Czapiewski
Andrzej Macierzyński
Sebastian Mandziej
Janusz Sierla
Krzysztof Stachowski