Sala Koncertowa na Ołowiance
Koncert nadzwyczajny: "Tolerancja - Dialog - Pokój"
Występują:
Maxim Vengerov - dyrygent
Alexander Toradze - fortepian
Orkiestra Sinfonietta Cracovia
W programie:
Piotr Czajkowski I koncert fortepianowy b-moll op.23
Felix Mendelssohn III Symfonia a-moll op.56 "Szkocka"
"TOLERANCJA - DIALOG - POKÓJ"
Dzięki inicjatywie samorządów kilku największych miast w Polsce, w końcu października 2008 odbył się wyjątkowy, pierwszy w Europie cykl wydarzeń muzycznych pod powyższym tytułem. Jakkolwiek przesłanie - "tolerancja, dialog, pokój" jest manifestem ponadczasowym, w wypadku zaplanowanych artystycznie przez Orkiestrę Sinfonietta Cracovia koncertów zyskało ono szczególny wymiar. Do udziału w nim zaproszeni bowiem zostali wyjątkowi muzycy - instrumentaliści młodego pokolenia
Lisa Batiashvili,
Sergey Antonov oraz
Alexander Toradze, będący jednocześnie przedstawicielami Państw, które podzielił ostatnio konflikt zbrojny.
Sinfonietta Cracovia wystąpi pod dyrekcją artysty, który rekomendacji nie potrzebuje. Maxim Vengerov należy do światowej elity muzycznej, kontynuując znakomite tradycje swoich poprzedników, takich jak Sir
Yehudi Menuhin czy
Mścisław Rostropowicz. W karierze solistycznej osiągnął już wszystko, a jego działalność jako dyrygenta, na nowym polu poszukiwań artystycznych, wzbudza uzasadniony podziw świata muzycznego. Jeśli wspomnieć ponad to o funkcji honorowego ambasadora UNICEF-u, oraz intensywną działalność na rzecz kształcenia pokoleń przyszłych muzyków (m. in. ufundowanie szkół muzycznych w krajach rozwijających się), to jasnym, się staje, że Maestro Vengerov jest postacią kreującą inicjatywy o zasięgu i znaczeniu światowym, wykraczające poza sferę stereotypowej działalności artystycznej.
Maxim Vengerov oraz Orkiestra Sinfonietta Cracovia zaprosili do udziału w koncercie w Gdańsku solistę wirtuoza-pianistę pochodzenia gruzińskiego Alexandra Toradze.
Udział tego artysty w koncercie na rzecz pokoju, dialogu i tolerancji nie pozostawia wątpliwości, co do charakteru wydarzeń artystycznych. Stanowi jednocześnie dowód, że muzyka - będąc językiem uniwersalnym - jest platformą, na której można budować tak potrzebny we współczesnym świecie dialog między państwami i narodami.
Wielkim pragnieniem pomysłodawców - przedstawicieli samorządów największych miast w Polsce - jest spowodowanie, aby koncerty stały się nie tylko wydarzeniami artystycznymi godnymi najbardziej prestiżowych sal koncertowych, lecz by przede wszystkim stały się manifestem pokoju i tolerancji dla wszystkich tych, którym bliskie są te wartości.
Maxim Vengerov określany jest jako jeden z najwybitniejszych współczesnych skrzypków świata. Po raz pierwszy wystąpił publicznie w wieku 5 lat, w wieku lat 10 jako uczeń
Galiny Tourchaninowej i profesora
Zakhara Bron'a zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego juniorów. W roku 1990, wygrywa Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy Carla Flescha potwierdzając swoją reputację muzyka najwyższego, światowego formatu. Wśród licznych laurów zdobytych przez Maxima Vengerova są między innymi: nagroda młodego artysty roku wg Grammophone, nagroda Ritmo dla Artysty Roku 1994 w Hiszpanii, tytuł Płyty Roku Grammophone oraz nominacje do nagrody Grammy jako solista i album roku, nagroda Edisona za najlepsze nagranie koncertu, Artysta Roku Grammophone w 2002 oraz nagroda Grammy 2004 dla najlepszego solisty za nagranie koncertów Brittena i Waltona. W maju 2000 roku Maxim Vengerov podpisał ekskluzywny kontrakt z EMI Classic.
W 1997 Vengerov został pierwszym w historii muzykiem klasycznym mianowanym honorowym ambasadorem muzyki UNICEF. W tej roli artysta wielokrotnie spotykał się i występował dla dzieci m.in. w Ugandzie, Harlemie, Tajlandii i Kosowie. Praca ta dała mu możliwość zarówno inspiracji i zainteresowania muzyką młodzieży na całym świecie jak i pozyskiwania funduszy na rzecz UNICEF.
Maxim Vengerov regularnie koncertuje ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami i dyrygentami, występując zarówno jako solista jak i dyrygent. Zadebiutował na skrzypcach barokowych przy akompaniamencie Trevora Pinnocka, ostatnio jego uwagę przyciąga altówka. Jego liczne koncerty oraz trasy koncertowe, czy to solo czy w duecie, odbywają się na całym świecie. Sezon 2004/05 Vengerov rozpoczął z filharmonikami nowojorskimi oraz z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną.
Koncertował na Dalekim Wschodzie aż do końca 2004 z nowym, wirtuozowskim programem, który został także zarejestrowany i wydany przez EMI. Rok 2005 był rokiem przerwy w koncertach i jednocześnie ciężkiej pracy - Vengerov studiował improwizację z
Didierem Lockwoodem oraz przygotowywał nowy koncert na altówkę skomponowany specjalnie dla niego przez
Benjamina Yusupova. Światowa premiera z towarzyszeniem NDR Orchestra miała miejsce w Hanowerze w maju 2005 r. W 2006 roku Vengerov powrócił do regularnego koncertowania występując na światowym turnee z koncertami skrzypcowymi Mozarta (z UBS Verbier Festiwal Chamber Orchestra) oraz z pojedynczymi recitalami wypełnionymi twórczością m.in. Mozarta, Beethovena, Prokofieva i Szostakowicza.
Sinfonietta Cracovia jest zaliczana do czołowych polskich i europejskich zespołów kameralnych. Wyjątkowa atmosfera koncertów, ich entuzjastyczny odbiór przez publiczność, znakomite recenzje, a przede wszystkim jakość prezentacji muzycznych na scenie świadczą o stałym rozwoju orkiestry. Sukces Sinfonietty związany jest również z nowoczesnym sposobem zarządzania, który sprzyja pozyskiwaniu nowych odbiorców muzyki klasycznej. Prezentacja pomysłowych kampanii promocyjnych koncertów połączona z zawsze wysokim poziomem artystycznym stała się standardem stosowanym z sukcesem przez profesjonalnie zarządzany od szeregu lat zespół.
Alexander Toradze, pianista i wirtuoz, urodził się w Tbilisi (Gruzja) w 1952 roku, ukończył Konwersatorium Czajkowskiego w Moskwie i wkrótce został profesorem tej uczelni. W 1983 przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, w 1991 został profesorem fortepianu Indiana University South Bend, gdzie stworzył unikalny ośrodek pedagogiczny - międzynarodową grupę Toradze Piano Studio. Pochodzący z całego świata członkowie Studia stali się koncertującym zespołem pianistów i zyskali uznanie krytyki i publiczności występując z projektami artystycznymi poświęconymi wybranym kompozytorom i cyklom utworów. Na całym świecie znakomicie przyjęto ich wykonania koncertów solowych Bacha, sonat Skriabina lub dzieł Rachmaninowa, Prokofiewa, Strawińskiego i Dvoraka.
Toradze jako solista stale współpracuje z czołowymi orkiestrami i dyrygentami świata, m.in. orkiestrami z Londynu, Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago, Berlina, St. Petersburga, La Scala Philharmonic i Metropolitan Opera Orchestra. Dokonał wielu nagrań dla m.in. dla Philips i EMI Classic, największe uznanie zyskały nagrania "Prometeusza" Skriabina z Kirov Orchestra
Valerym Gergievem oraz albumy-recitale z utworami Mussorgskiego, Strawińskiego, Ravela i Prokofiewa. Nagranie cyklu pięciu koncertów fortepianowych Prokofiewa z Valerym Gergievem i Kirov Orchestra dla Philipsa zostało okrzyknięte przez krytykę jako wzorcowe i najlepsze ich wykonanie w historii fonografii.