Zapraszamy na Koncert Symfoniczny w wykonaniu {oh!} Orkiestra w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Wystąpią:
{oh!} OrkiestraPiotr Pawlak - fortepian historyczny
Martyna Pastuszka - skrzypce, kierownictwo artystyczne
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
W programie:Wolfgang Amadeusz Mozart:
- Divertimento D-dur, KV 136 [14']
- Koncert fortepianowy A-dur nr 12, KV 414 [25']
Przerwa [20']
Wolfgang Amadeusz Mozart - Divertimento F-dur, KV 138 [14']
Fryderyk Chopin - II koncert fortepianowy f-moll op. 21 [32']
{oh!} OrkiestraZostała założona w 2012 roku. Już w pierwszej dekadzie swojej działalności ten stale rozwijający się zespół pod przewodnictwem Martyny Pastuszki zyskał miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie historycznym w Polsce i jednej z najciekawszych pod względem muzycznym orkiestr na scenie europejskiej. {oh!} Orkiestra współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza oraz z festiwalami Misteria Paschalia, AllImprovviso, Chopin i jego Europa oraz Actus Humanus.Zespół cieszy się uznaniem na arenie międzynarodowej, o czym świadczą koncerty w najważniejszych salach koncertowych. {oh!} Orkiestra wydała dziesięć albumów CD i była emitowana w większości europejskich rozgłośni radiowych, a także w Mezzo, Medici.tv, Arte TV oraz Polskim Radiu Dwójka. W 2021 roku TVP Kultura zarejestrowała film dokumentalny o Martynie Pastuszce i {oh!} Orkiestrze o tytule Nie jestem maestro. Wraz z Festiwalem Muzyki Dawnej Improwizowanej AllImprovviso w Gliwicach oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions, {oh!} Orkiestra nieustannie na nowo odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy.Rok 2022 przyniósł orkiestrze owocną współpracę z krakowskim festiwalem Misteria Paschalia. {oh!} Orkiestra została zaproszona jako zespół rezydent wraz z Martyną Pastuszką jako Dyrektorem Artystycznym. Orkiestra była również zespołem rezydentem Festiwalu Opery Barokowej w Bayreuth w 2022 roku. Od 2018 roku orkiestra regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.
Piotr PawlakJeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów, m. in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Maj Lind w Helsinkach (2022) i XI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Darmstadt (2017), laureat konkursów chopinowskich w Pekinie (2016), Budapeszcie (201i Krakowie (2019), laureat Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019) Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2022) i Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2023), a także dwukrotny uczestnik Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015, 2021).Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku pod kierunkiem Ewy Włodarczyk, a następnie kontynuował naukę u prof. Waldemara Wojtala, aż do zakończenia studiów w 2021 roku. Szkołę muzyczną ukończył również w klasie organów dr Hanny Dys, a obecnie studiuje dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Zygmunta Rycherta. W tym roku jest również studentem prestiżowej International Piano Academy Lake Como.Pianista angażuje się w przywracanie improwizacji do świata muzyki klasycznej. Inspiruje się w tym zakresie historyczną praktyką wykonawczą, np. poprzez wykonywanie improwizowanych kadencji w koncertach Mozarta. Na konkursie chopinowskim w Darmstadt oprócz 1 nagrody uzyskał również nagrodę za najlepszą improwizację na tematy z Wolnego Strzelca Webera. W 2020 roku otrzymał drugą nagrodę w konkursie improwizacji fortepianowej Transatlantyk Instant Composition Contest w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Katowicach.
Martyna PastuszkaSkrzypaczka, koncertmistrz, muzyczny entrepreneur. Na przestrzeni lat, występując w całej Europie jako solista, koncertmistrz, kameralista i lider orkiestry, stała się jednym z najbardziej nieszablonowych muzyków swojego pokolenia. Od 2022 współpracuje jako koncertmistrz z Ensemble Pygmalion Raphaëla Pichon i od 2023 Utopia Orchestra Teodora Currentzisa. Oraz pojawia się na tej samej pozycji w zespołach, takich jak Utopia Teodora Currentzisa, Le Concert de la Loge i Capellą Cracoviensis, jako solistka z Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique i Orkiestrą Kameralną Aukso.W 2012 roku Martyna Pastuszka założyła zespół {oh!} Orkiestra specjalizujący się w wykonawstwie historycznym, z którym regularnie występuje na renomowanych festiwalach i w największych salach koncertowych. Istotnym aspektem działalności artystycznej {oh!} Orkiestry jest repertuar operowy ioratoryjny. Martyna Pastuszka jako dyrektor artystyczny zespołu wskrzesiła wiele zapomnianych dzieł epoki baroku. Wiele utworów pojawiło się estradzie po raz pierwszy od setek lat.W 2023 Martyna Pastuszka otrzymała prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. Do tej pory wzięła udział w imponującej liczbie ponad 60 nagrań płytowych. Jej ostatnie nagrania były nominowane do wielu prestiżowych nagród, w tym do Fryderyka, ICMA, Koryfeusza oraz Paszportu Polityki w kategorii Osobowość Roku. W 2021 roku była nominowana do nagrody OPUS Klassik w kategorii Dyrygent Roku za nagranie Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinci.Od 2007 roku, oprócz działalności koncertowej, Martyna Pastuszka prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.