stat
Impreza już się odbyła

Na scenie Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku spotkają się 24.10.2024 dwie niezwykłe osobowości polskiej sceny muzyki klasycznej: Ewa Marciniec - alt i Maestro Antoni Wit. Ewa Marciniec - wybitna polska alcistka, która ukończyła właśnie gdańską uczelnię artystyczną i jest dzisiaj jej pedagogiem w stopniu profesora zwyczajnego. Z kolei prof. Antoni Wit jest niekwestionowaną legendą polskiej dyrygentury, postacią znaną i cenioną na całym świecie. Oboje artyści występowali razem wielokrotnie. Każde z nich ma także wybitne osiągnięcia indywidualne tak pedagogiczne jak i artystyczne.

sty 6

poniedziałek, g. 17:00, 19:00

bilety 140-160 zł
Kup bilet
wrz'25 19

piątek, g. 16:00

bilety 106 zł
Kup bilet
Dobrany repertuar to autorska koncepcja Maestro Antoniego Wita, który postanowił połączyć w niej wiele wątków. Z jednej strony oddaje hołd patronowi gdańskiej Akademii Muzycznej i proponuje Uwerturę do jednej z mniej znanych, a zarazem ostatniej z ukończonych oper Stanisława Moniuszki - Parii. Jej prawykonanie odbyło się w Warszawie dokładnie 155 lat temu. Druga kompozycja tego wieczoru to niezwykły cykl pieśni Gustawa Mahlera - Kindertotenlider. Wśród wielu tłumaczeń na język polski tego tytułu najwłaściwszym wydają się Treny dziecięce. Austriacki kompozytor wykorzystał w nich poezję Friedricha Rückerta. Dziełu temu trudno odmówić kontekstu autobiograficznego - Mahler stracił ośmioro rodzeństwa i swoją córkę Marię. Ma ono zatem osobisty charakter. Jest niezwykle kameralne, przesycone głębią i niezwykłym tragizmem. Wybór akurat tego cyklu też nie jest przypadkowy - jak kiedyś dowiedział się autor piszący niniejsze słowa - Gustaw Mahler to jeden z ulubionych kompozytorów Pani Profesor Ewy Marciniec.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Na koniec słuchacze usłyszą dzieło zupełnie odmienne pod względem charakteru: pogodną i radosną VI Symfonię Pastoralną F-dur op. 68 Ludwiga van Beethovena. Dzieło nietypowe zarówno pod względem formy i treści (jest to pięcioczęściowa symfonia o wyraźnie zarysowanym programie pozamuzycznym, z elementami malarstwa dźwiękowego) jak i kontekstu kreacji. Powstawała bowiem w latach 1807-1808, kiedy Beethoven już całkowicie zdawał sobie z faktu, że traci słuch. Była to dla niego wielka osobista tragedia, która niebawem doprowadziła go do przerwania kariery pianisty-solisty. Ale jak prawdziwy heros walczył z przeznaczeniem przez całe swoje życie. Dzieło to jest także wyrazem oświeceniowego umiłowania piękna i doskonałości natury.

Niniejszy koncert to także dla całej uczelnianej społeczności wielkie wydarzenie i zaszczyt. Nieczęsto się bowiem zdarza, aby młodzi adepci sztuki instrumentalnej mogli zetknąć się na scenie z tak wielkimi autorytetami. Jest to zarówno ogromna ekscytacja, wyróżnienie, ale też i wielka odpowiedzialność. Jednak świadomość ogromu doświadczenia Maestro i jego niepodważalny szacunek do muzyki i muzyków ze spokojem pozwala oczekiwać na muzyczną podróż, w którą poprowadzi on nie tylko członków Orkiestry symfonicznej aMuz, ale także wszystkich słuchaczy.

W PROGRAMIE:
S. Moniuszko - Uwertura do opery Paria (opr. G. Fitelberg)
G. Mahler - Kindertotenlieder
L. van Beethoven - VI Symfonia F-dur op. 68 Pastoralna

WYKONAWCY:
Ewa Marciniec - alt
Orkiestra Symfoniczna aMuz
Antoni Wit - dyrygent

PROWADZENIE:
Marta Goluch

KOORDYNATORZY:
dr hab. Sylwia Janiak-Kobylińska
dr Mirosław Pachowicz

ORGANIZATORZY:
Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki 
Wydział Instrumentalny

PARTNER:
Austriackie Forum Kultury

PATRONAT MEDIALNY:
trojmiasto.pl

Informacja o biletach

Wstęp na bezpłatne wejściówki (rezerwacja miejsc dostępna od 17.10.2024 od godz. 12:00 na https://amuz.gda.pl/wydarzenia/koncert-z-cyklu-czwartki-z-amuz-pod-batuta-mistrza-,2354)