2 listopada 2019 o godzinie 18.00 na scenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbędzie się koncert kameralny Elegia in obitum. Utwór elegijny autorstwa Adama Tańskiego napisany został na fortepian, multiperkusję oraz sopran koloraturowy.
[...]
Wiozą ich często nocą, gdy nikt o tym nie wie,
Kiedy sen mówi matkom: - jego zwolnią wkrótce -
I tylko odgłos strzałów wyzna w swoim śpiewie,
Że to jest pierwsza nuta w wyśnionej pobudce.
Fragment wiersza *** Teresy Bogusławskiejmuzyka poważna - koncerty w Trójmieście
ELEGIA składa się z ośmiu części, które według zamysłu Muzeum mają stanowić hołd złożony wszystkim poległym w czasie okupacji. Autor utworu opisując emocje, które towarzyszyły mu podczas komponowania zauważył:
"Mimo oczywistego dla wszystkich martyrologicznego kontekstu tego okresu polskiej historii, postanowiłem odejść od "stawiania" muzycznie hałaśliwego pomnika pamięci poległych Bohaterów, a skupić się bardziej na emocjach i przeżyciach subtelnych". ELEGIA - to muzyka kontemplująca tragedię i smutek z jakimi zmierzyły się ofiary wojennego kataklizmu. Kolejne części to muzyczne impresje tragicznego losu, które mają emanować na współodczuwających słuchaczy i stawiać ich przez to w obliczu prawdy.
W dniu zadusznym - w tym szczególnym, skłaniającym do refleksji czasie - na scenie Muzeum usłyszymy mniej znane liryki patriotyczne w towarzystwie wybranych wierszy Zbigniewa Herberta, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Teresy Bogusławskiej. Wizualnym elementem całości będzie autorska choreografia zaprezentowana przez parę tancerzy współczesnych oraz malarska wizualizacja multimedialna.
Olga Siemieńczuk - śpiew
Karolina Tańska - fortepian
Leszek Lorent - instrumenty perkusyjne
Agafia Wieliczko - choreografia, taniec
Jacek Niepsujewicz - taniec
Adam Tański - muzyka
Mateusz Pudlis - wizualizacje