Nastrój, wrażenie, przeżycie…
W murach kościoła św. Trójcy w Gdańsku odpłyniesz wraz z tonami Motetów Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego i zespołu instrumentów dawnych według barokowych praktyk wykonawczych.
Zapraszają Stowarzyszenie Przyjaciół kościoła Św. Trójcy „Dziedziniec” i ojcowie franciszkanie
Patroni medialni: Radio Plus, Echo Miasta, Trójmiasto.pl, city atrakcje.pl
Partnerzy: Peplińska-Zielińska design, Drukarnia Oruńska, Adlon, DMK
Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska. Wstęp wolny dla młodzieży do 18 roku życia i emerytów. Bilety ulgowe 5 PLN (studenci), normalne 10 PLN
Odetchnij tym co nowe, choć z przeszłości… spokajmy się w Trójcy
WYKONAWCYPOLSKI CHÓR KAMERALNYSchola Cantorum Gedanensis
POLSKI CHÓR KAMERALNY -znany także jako Schola Cantorum Gedanensis *- został założony przez Ireneusza Łukaszewskiego w 1978 roku. Od tego czasu zespół aktywnie koncertuje i jest serdecznie przyjmowany zarówno w kraju jak i za granicą. Bez trudu dołączył do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Obecnie POLSKI CHÓR KAMERALNY daje rocznie około 80 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, "orkiestralnym" poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.
Zainteresowania tego wszechstronnego zespołu, składającego się z 24 zawodowych muzyków, koncentrują się głównie na muzyce a cappella, zwłaszcza współczesnej i doby romantyzmu. Dlatego nie dziwi fakt, iż wielu twórców światowej sławy dedykuje Zespołowi swoje kompozycje (od lat średnio co dwa, trzy tygodnie zespół przygotowuje jedno prawykonanie). W repertuarze Chóru, obok licznych prawykonań, znajdują się m.in. programy oratoryjne, a nawet opery, wykonywane we współpracy z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi oraz z tak znakomitymi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Polska Filharmonia Kameralna, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus (Poznań), zespół muzyki dawnej Sans Souci (Berlin), orkiestra barokowa Batzdorfer Hofkapelle (Drezno) i Neue Düsseldorfer Hofmusik...
"Specjalizujemy się w różnorodności!" Aby nie popaść w muzyczną rutynę POLSKI CHÓR KAMERALNY chętnie bierze także udział w eksperymentach. Stąd zabawa z muzyką lekką, prawdziwym jazzem, chanson, śpiewem gregoriańskim, New Age... Cross-Over nie jest dla nich żadną nowością. W 2001 r. zespół wystąpił w pierwszym na świecie wykonywanym na żywo koncercie internetowym. Z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM gościnnie współpracują światowej sławy dyrygenci, wśród nich od wielu lat Uwe Gronostay i Eric Ericson.
POLSKI CHÓR KAMERALNY był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, "rendez-vous musique nouvelle", a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournée koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA i Japonii. Podczas World Symposium on Choral Music w Rotterdamie zespół wystąpił w roli "oficjalnego chóru sympozjum".
Oprócz ponad 30 płyt CD, kaset magnetofonowych i video POLSKI CHÓR KAMERALNY utrwalił dziesiątki godzin muzyki dla Polskiego Radia w Warszawie. Od 1999 r. zespół corocznie otrzymuje nominacje do nagród fonograficznych. Wreszcie w 2004 r. otrzymał dwie nagrody "Fryderyk" za podwójną płytę CD z utworami H. M. Góreckiego, zarejestrowaną wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia [BeArTon]. Zespół nagrywa także dla Polskiej Telewizji (w tym komplet 68 offertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). W grudniu 2003 r. POLSKI CHÓR KAMERALNY był silnym polskim akcentem podczas Koncertu Bożonarodzeniowego dla EBU, nadawanego na żywo w Kanadzie i wielu krajach Europy. W październiku 2004 r. zespół brał udział w światowej premierze nagrania opery Zygfryda Wagnera "Der Heidenkönig" (Naxos).
* instytucja kultury miasta Gdańska
JAN ŁUKASZEWSKI
Jan Łukaszewski jest uznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO -znanego także jako Schola Cantorum Gedanensis-. Współpracuje również jako dyrygent gościnny m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz wieloma zespołami w kraju za granicą. Zainteresowania artystyczne Jana Łukaszewskiego koncentrują się głównie wokół muzyki romantycznej i współczesnej. Pod jego dyrekcją POLSKI CHÓR KAMERALNY osiągnął wysoki poziom artystyczny, a on zyskał opinię osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów. Dlatego chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji.
Pracując z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM, który przejął w 1983 r., po kilkuletnim pełnieniu w nim funkcji asystenta dyrygenta, Jan Łukaszewski odkrył charakterystyczne niepowtarzalne brzmienie chóru. Jego "otwarcie na instrumentalność", elastyczność i wspaniałe wyczucie muzycznego kolorytu nie przestaje zadziwiać krytyków na całym świecie. Obecnie Jan Łukaszewski prowadzi interpretacyjne kursy mistrzowskie i seminaria dla dyrygentów chóralnych w kraju i za granicą (m.in. w Tokio / Nagano [Japonia], podczas "World Symposium on Choral Music" w Rotterdamie, gdzie występował w charakterze wykładowcy), a także prowadzi zajęcia w ramach podyplomowych studiów dyrygenckich w Bydgoskiej Akademii Muzycznej. Zajmując się również edukacyjną stroną śpiewu amatorskiego, wielokrotnie zasiadał w jury światowych, renomowanych konkursów chóralnych, m.in. w Japonii (Takarazuka), Walii, na Litwie, we Włoszech i Szwajcarii.
Jan Łukaszewski jest jednym z nielicznych w Polsce propagatorów i wykonawców muzyki chóralnej takich kompozytorów jak Schönberg, Messiaen, Xenakis, Globokar, Takemitsu, R. Strauss, Pepping, Tippett, Ives czy Barber. Liczne nagrania dla Polskiego Radia, Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Bayrischer Rundfunk, Südwestrundfunk, i Westdeutscher Rundfunk oraz dla Telewizji Polskiej i Niemieckiej, a także wiele nagrań CD, MC, LP oraz video najlepiej odzwierciedlają wysoką jakość jego pracy. Poziom artystyczny prowadzonego przez niego POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO wciąż nie przestaje inspirować kompozytorów do pisania dzieł na chór a cappella. Jan Łukaszewski jest laureatem wielu prestiżowych nagród
Andrzej Szadejko,
urodzony w 1974 roku w Gdańsku, studiował w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera. Do jego nauczycieli należą Andrea Marcon (klawesyn) i Gottfried Bach (basso continuo)
W roku 2002 uzyskał doktorki tytuł naukowy I stopnia w Akademii Muzycznej w Łodzi.
W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza.
Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia).
Uczestniczył aktywnie w kilkudziesięciu kursach mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii, prowadzonych przez wybitnych organistów europejskich (ok. 20 kursów).
Jest finalistą i laureatem wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą
(Rumia, Gdańsk, Warszawa, Odense-finał, Brugge-wyróżnienie).
Od roku 1993 regularnie koncertuje w Polsce i innych krajach europejskich (Szwajcaria, Czechy, Dania, Holandia, Szwecja, Włochy, Niemcy).
Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się śpiewem w repertuarze kameralnym
i oratoryjno-kantatowym, a także komponowaniem.
Obecnie mieszka w Gdańsku, jest adiunktem w Zakładzie Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację Basso Continuo, oraz prowadzi zespół śpiewaczy Schola Cantorum.
Prowadzi kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii.
Przewodniczy pracom nad odbudową historycznych organów Mertena Friese w kościele
OO. Franciszkanów p.w. św. Trójcy w Gdańsku.
Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN przy projekcie archiwizacji, digitalizacji i nagrań muzykaliów gdańskich.
Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów w Bydgoszczy.
Jest Prezesem Stowarzyszenia Przyjaciół Kościoła Św. Trójcy “Dziedziniec” i koordynatorem projektu „Koncerty dla Gdańszczan”.
ANNA SZAREK- LISIEWICZ
Ukończyła z wyróżnieniem oraz nagrodą dla najlepszego absolwenta gdańskie liceum muzyczne w 1993 roku. Doskonaliła umiejętności podejmując studia w klasie wiolonczeli prof. Kazimierza Michalika w akademii Muzycznej w Warszawie, prof. Andrzeja Orkisza i prof. Stanisława Firleja w Akademii Muzycznej w Łodzi. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 1998 roku. Lekcji mistrzowskich udzielali jej m.in.: prof. Natalia Szachowska z Moskwy (absolwentka klasy Rostropowicza), prof. Tobias Kuhne z Wiednia, prof. Milos Sadlo z Pragi , prof.Angelica May z Wiednia, prof. Andrzej Bauer, prof. Tomasz Strahl. Od 2006 roku pracuje pod kierunkiem angielskiego wiolonczelisty i gambisty- Marka Caudle.
Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in.:
I Nagroda w kategorii solistów na Międzynarodowym Konkursie im.Krzysztofa
Pendereckiego w Krakowie w 1997roku
I Nagroda w kategorii kwartetów oraz Grand Prix na Międzynarodowym
Konkursie im. Krzysztofa Pendereckiego w 2000roku
III Nagroda (II nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kwartetów
Smyczkowych w Niemczech w 2000roku
Prywatna Nagroda Sekretarza Jury na Międzynarodowym Konkursie muzyki Współczesnej w Weimarze w 1997roku
Laureatka Pomorskiej Nagrody Artystycznej "Gryf" za najlepszy debiut 2000 roku.
Występowała jako solistka i kameralistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Bałtyckiej, a także jako solistka i koncertmistrz na międzynarodowych festiwalach w Polsce, Francji, Luxemburgu, Holandii, USA. Nagrywała dla Bayerische Rundfunk (Brahms,Reger) oraz dla ZPR Records (Penderecki).
Tomasz Wesołowski
Urodzony w 1980 roku Gdańsku. W 1999 roku rozpoczął studia na fagocie współczesnym pod kierunkiem prof. Wojciecha Orawca w Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończywszy je z wyróżnieniem. Nagrodzony Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska (2002/2003) oraz Fondazione Marco Fodella (2007/2008).
Jako fagocista współczesny współpracował między innymi z Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Kameralną „Hanseatica", Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica" w Słupsku, Capellą Gedanensis udzielając się jednocześnie jako kameralista oraz organizując koncerty muzyki barokowej.
W 2004 roku podejmując studia u Donny Agrell w Koninklijk Conservatorium w Hadze rozpoczął zgłębianie swojej pasji jaką jest muzyka dawna i fagot historyczny. Od 2007 studiuje również w Accademia Internazionale della Musica w Mediolanie pod kierunkiem Alberto Grazziego. Aktywnie udziela się zarówno w zespołach kameralnych jak i orkiestrach koncertując w Europie, USA i Korei Południowej. Brał udział w projektach prowadzonych przez takich artystów jak: Lucy van Dael, Alfredo Bernardini, Richard Egarr czy Jacques Ogg. Współpracował między innymi z Wrocławską Orkiestrą Barokową, New Dutch Academy, Academy of the Begijnhof , Musica ad Rhenum, Concerto d'Amsterdam, Lyra Baroque Orchestra (USA), Haydn Sinfonietta Wien, De Nederlandse Bachvereniging, nagrywał płyty CD dla Channel Classics oraz ORF Edition Alte Musik.
W 2005 roku wraz z przyjaciółmi założył zespół InVento, z którym rok później zdobył wyróżnienie na międzynarodowym konkursie w Brugii. Jest członkiem takich zespołów jak Nova Silesia, Ensemble Garnier, Quinta Essentia oraz Orkiestra Barokowa Unii Europejskiej EUBO.
Stanisław Gojny
urodził się w Chorzowie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Grzegorza Fitelberga w Chorzowie, a następnie katowicką Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w klasie gitary prof. Aliny Gruszki. Po jej ukonczeniu rozpoczął studia w Krakowie w klasie lutni Jerzego Żaka. Po dwóch latach wyjechał do Kolonii, gdzie w tamtejszej Hochschule für Musik pod kierunkiem prof. Konrada Junghänela studiowal lutnie oraz muzyke kameralna. Następnie studiował u prof. Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis, oraz
prof. Stephena Stubbsa w Hochschule für Künste Bremen.
W 2002 roku założył w Kolonii zespół muzyki dawnej „alla polacca”, wraz z którym zdobył
1 nagrody w takich konkursach jak:
Konkurs Zespołów Kameralnych Concerto Barocco w Wuppertalu (marzec 2004)
Konkurs Muzyki Dawnej Alte Musik-Treff w Berlinie (czerwiec 2004)
Konkurs Gothaer Reihe Historische Musik 2004/2005 w Getyndze (styczeń 2005)
Oprócz „alla polacca” koncertuje jako solista oraz kameralista m.in. z takimi zespołami jak Tölzer Knabenchor, Dresdner Barockorchester, Barocktrompeten Ensemble Berlin, Musikalische Compagney Berlin, Bergischer Symphoniker, Baltic States Baroque Orchestra, Gürzenich-Orchester Köln, Camerta Silesia oraz Il Tempo. W 2001 roku odbył tournee z Baroque Academie d'Ambronay pod dyrekcją Christopha Rousseta.
Stanisław Gojny występował m.in. na takich festiwalach jak: Internationale Händel-Festspiele – Göttingen (Niemcy) , Barockfest Münster (Niemcy), Bremen Musikfest (Niemcy), Festival d`Ambronay (Francja), Ekhof-Festival – Gotha (Niemcy), Musica Viva - Internationales Musikfestival im Osnabrücker Land (Niemcy), Festiwal Muzyki Dawnej (Warszawa), Muzyka i Architektura (Toruń), Klang im Kloster - Frankfurt am Main (Niemcy), Creation Baroques Atlantique (Francja), Festval Mitte Europa (Niemcy/Czechy), „Alter Musik im Erzgebirge“ (Niemcy), „Banchetto Musicale“ (Wilno/Litwa), „Międzynarodowy Festwal Bachowski“(Świdnica ), „Międyznarodowy Festiwal Muzyki Dawnej“ (Ryga/Łotwa) etc.
W listopadzie 2005 roku bral udział m.in. wraz z sopranistką Olgą Pasiecznik w prawykonaniu utworu Włodzimierza Kotońskiego „Madrygały polskie“ w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Grzegorz Zimak
Aboslwent klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W roku 2001 został zaangażowany do Zespołu Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej wykonując partie na kontrabasie barokowym i klasycznym oraz violone.
W 2006 roku rozpoczął studia podyplomowe w klasie violi da gamba i violone Kazimierza Pyzika w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
organizator: Stowarzyszenie Przyjaciół Kościoła Św. Trójcy "Dziedziniec"
współorganizator: zakon OO.Franciszkanów w Gdańsku