Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise'u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop.Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Marcinem Borchardtem, reżyserem filmowym i autorem książki "Awangarda Muzyki XX wieku. Przewodnik dla początkujących".
KONFRONTACJE: MARCIN BORCHARDT AWANGARDA MUZYKI XX WIEKU / I TAK NIE ZALEŻY NAM NA MUZYCE (2009),
Reż. Cedric Dupire , Gaspard Kuentz, Francja, 80 min.
Jeden z najoryginalniejszych muzycznych dokumentów ostatnich lat. Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise'u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop. Siła filmu pochodzi m.in. ze zderzeń fragmentów koncertów z ujęciami z życia codziennego. Reżyserzy umieszczają twórczość ośmiu tokijskich muzyków na szerszym społecznym tle. Przez muzyczny pryzmat przepuszczają konfrontację idei niezależności z konsumpcyjnym charakterem życia we współczesnej metropolii. Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Marcinem Borchardtem, reżyserem filmowym i autorem książki "Awangarda Muzyki XX wieku. Przewodnik dla początkujących".
Awangarda Muzyki XX wieku. Przewodnik dla początkujących Marcin Borchardt / Wydawnictwo w Podwórku Napisana w formie popularyzatorskiego przewodnika książka Borchardta jest świadectwem rewolucyjnych zmian w myśleniu o muzyce, jakie dokonały się po drugiej wojnie światowej.
W pierwszej części rozpisanej na trzy tomy monografii autor koncentruje się na czterech tematach: wynalazczości i eksperymentach Johna Cage'a; muzyce konkretnej i zmaganiach Pierre'a Schaeffera z kanonem "do, re, mi"; historii wczesnej muzyki elektronicznej, a zwłaszcza zagadnieniu mechanizacji, elektryfikacji i matematyzacji muzyki od Pitagorasa do początków lat 70. XX wieku; oraz przedstawieniu sylwetek czterech minimalistów (La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass), których kompozycje podbiły muzykę amerykańską u schyłku ubiegłego stulecia. Każdemu z rozdziałów towarzyszy syntetyczny "Przewodnik" po najważniejszych kompozycjach i nagraniach poszczególnych artystów. Celem książki jest promocja nowej muzyki oraz wypełnienie luki istniejącej w polskim piśmiennictwie w zakresie publikacji popularyzujących współczesną muzykę awangardową, zarówno w jej filharmonicznym, jak i undergroundowym wcieleniu.