stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

14 czerwca o godz. 20.00 TVP Kultura pokaże na żywo finałową rozgrywkę międzynarodowego Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy. W Operze Bałtyckiej i Bałtyckim Teatrze Tańca w Gdańsku 10. tancerzy z Armenii, Białorusi, Czech, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowenii, Szwecji i Ukrainy będzie walczyło o tytuł najlepszego.

lis 29

piątek, g. 18:30

bilety 20 zł
ulgowy 15 zł
Kup bilet
lip'25 10-13

czwartek - niedziela

Gdańsk
Wstęp wolny
- Finał przygotowywany jest według odświeżonej formuły konkursu, która po raz pierwszy została zastosowana w Oslo w 2011 roku. Głównym nowym elementem jest przygotowanie przez uczestników choreografii grupowej pod kierunkiem wybitnego światowego choreografa. Ponadto dwójka najlepszych tancerzy wykonuje pod koniec duet na zasadzie improwizacji - zapowiada Robert Kamyk, koordynator Konkursu Eurowizji w Polsce z ramienia TVP Kultura.

W międzynarodowym finale Eurowizji dla Młodych Tancerzy zobaczymy 10. uczestników z takich krajów jak: Czechy (Adéla Abdul Khalegová, 18 lat), Białoruś (Yana Stangey, 18 lat), Holandia (Sedrig Verwoert, 20 lat), Ukraina (Nikita Vasylenko, 20 lat), Norwegia (Julie Dokken, 18 lat), Szwecja (Stephanie Liekola Isla, 16 lat), Niemcy (Felix Berning, 17 lat), Armenia (Vahagn Margaryan, 17 lat), Polska (Kristóf Szabó, 19 lat) i Słowenia (Patricija Crnkovič, 15 lat).
Każdy z tancerzy wykona 1,5-minutowy solowy układ choreograficzny do dowolnie wybranej muzyki. Ponadto kandydaci zaprezentują się w choreografii grupowej, przygotowanej przez założycieli wybitnego zespołu BalletBoyz, którymi są Michael Nunn i William Trevitt.

Wszystkich tancerzy publicznie oceniać będzie trzyosobowe jury złożone z autorytetów w dziedzinie tańca: Krzysztof Pastor, Nadja Espiritu i Cameron McMillan.

Konkurs, który poprowadzi Tomasz Kammel, rozpocznie się prezentacją najnowszego spektaklu Bałtyckiego Teatru Tańca Sen nocy letniej w choreografii Izadory Weiss.

- Uczestnicy Eurowizji będą przebywali w Gdańsku od 7 do 14 czerwca. Spędzą ten czas na zajęciach przygotowujących ich do finału oraz na integracji i poznawaniu Gdańska - dodaje Robert Kamyk.

Eurowizja będzie transmitowana lub retransmitowana we wszystkich krajach, biorących udział w tym wydarzeniu. Widzowie w Polsce obejrzą 14 czerwca o godz. 20.00 transmisję w TVP Kultura i 15 czerwca o godz. 12.10 retransmisję w TVP2.

Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy to jedno z najbardziej prestiżowych międzynarodowych wydarzeń tanecznych, które odbywa się od 1985 roku. Dotychczas Polska była jego organizatorem dwukrotnie (w 1997 roku konkurs odbywał się w gdyńskim Teatrze Muzycznym, a w 2005 roku w warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej).

- Organizacją tegorocznego Konkursu Eurowizji, poza Polską, zainteresowana była również Słowenia, Chorwacja i Gruzja. Ostatecznie Europejskiej Unii Nadawców najbardziej spodobała się oferta zaproponowana przez nas i w ten sposób to właśnie Polska została gospodarzem konkursu. Zaproponowałem, żeby święto tańca odbyło się w malowniczym Gdańsku, który swoją historią i położeniem z pewnością zachwyci międzynarodowe delegacje - przypomina Robert Kamyk.

Do współpracy przy organizacji tak dużego przedsięwzięcia Telewizja Polska S.A. - TVP Kultura zaprosiła: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasto Gdańsk. Partnerem wydarzenia została Opera Bałtycka i Bałtycki Teatr Tańca a mecenasem Saur Neptun Gdańsk.

Strona Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy:
https://www.youngdancers.tv/page/gdansk-2013

Finał Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy - jury

Krzysztof Pastor (Poland) - balet klasyczny

Od 2009 roku jest szefem Polskiego Baletu Narodowego, zespołu, który działa w strukturach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, najważniejszej sceny w Polsce. Jest też dyrektorem artystycznym Litewskiego Baletu Narodowego. Wcześniej był tancerzem i choreografem w Het Nationale Ballet w Amsterdamie, z którym współpracuje od 1985 roku. Ponad połowę swojego życia spędził poza Polską, z której wyjechał w latach 80., mając 25 lat. Zanim osiadł w Holandii, był solistą Le Ballet de l'Opéra de Lyon we Francji, z którym tańczył m.in. w baletach Graya Veredona, Hansa van Manena, Kurta Joossa i innych. W 2005 roku był jurorem Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy - rozgrywki miały miejsce w Warszawie, ale Krzysztof Pastor reprezentował jeszcze wówczas Holandię. Jego prace pojawiały się w programach znanych festiwali: Holland Festival, Holland Dance Festival i Edinburgh Festival, a także na międzynarodowych konkursach baletowych, zyskując wysokie oceny krytyki i uznanie publiczności.

Najnowszy sukces zespołu Polskiego Baletu Narodowego to spektakl Echa czasu, złożony z prac trzech różnych choreografów (Ashleya Page'a, Krzysztofa Pastora, Williama Forsythe'a), które polski choreograf zestawił ze sobą w formie tryptyku. To spektakl, w którym na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Spektakl pokazuje też piękno ludzkiego ciała - mówi Krzysztof Pastor. Estetyką wiodącą dla naszego zespołu jest neoklasycyzm. Dochodzimy też do awangardy, ale balet klasyczny to nasz główny nurt.

Uważam, że trening klasyczny jest bardzo ważny, nie musi być perfekcyjny, ale jest to jeden z języków, którym warto się wciąż posługiwać. Chętnie mówi o swoim doświadczeniu bycia Polakiem w świecie Zachodu, o nieco innej mentalności. Kiedy podjąłem pierwsze prace choreograficzne, często wytykano mi moje pochodzenie. Na przykład, po moim debiucie w Het Nationale Ballet, którym było przedstawienie "Szostakowicz - Symfonia kameralna", recenzent holenderskiej gazety napisał, że to "Polish drama". Polskość utożsamiano z rzewnością, nadmierną uczuciowością. Ale kiedy po kilku latach zrobiłem w Polsce choreografię do "III Symfonii" Henryka Mikołaja Góreckiego, krajowa prasa zarzuciła mi, że jestem za chłodny, za racjonalny - wspomina.

Nadia Espiritu (Germany) - hip hop
Z kulturą hip-hopu Nadia Espiritu zetknęła się po raz pierwszy w 1992 roku, podczas dłuższego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Sześć lat później rozpoczęła własną przygodę z Urban Dance Styles. Wyspecjalizowała się w wielu stylach, takich jak hip-hop, soul dance, punking, wacking, electric boogaloo, locking, popping czy house.
Nadia Espiritu zdobyła artystyczne wykształcenie jako śpiewaczka, jednak ostatecznie zdecydowała się na taniec. Podkreśla, że to właśnie miłość do muzyki skłoniła ją do zostania artystką. W tańcu poszukuje przede wszystkim własnej ekspresji. Spośród osób i zdarzeń, które w szczególny sposób ukształtowały ją jako artystkę, wspomina przede wszystkim choreografa Takao Baba, oraz organizowane przez niego Urban Dance Battles Funkin' Stylez, które zainspirowały ją do zostania tancerką. [Bitwy, czyli zawody hip hopowe, w tym przypadku dopuszczające też inne style zaliczane do tzw. Urban Dance Styles - red.]. W międzynarodowych hip-hopowych bitwach zaczęła uczestniczyć w 2004, a w 2006 roku zdobyła tytuł World Champion Team na Funkin' Stylez.

Od 2003 roku prowadzi zajęcia w Tanzhaus Nrw (Domu Tańca Nadrenii Północnej Westfalii) w Düsseldorfie, jednym z najważniejszych niemieckich ośrodków tańca. Pracuje także jako choreograf i nauczyciel, prowadząc liczne kursy i warsztaty w Niemczech, Austrii, Anglii, a nawet w Chinach i Japonii. Jako członek Dance Unity współorganizuje największe w Niemczech Hip-Hop Battle Events. Jest również jednym z kuratorów Take off - Tanzplan w Düsseldorfie, gdzie pracuje nad projektami dla młodzieży, takimi jak wprowadzenie do szkół zajęć z hip-hopu.

Nadia tańczyła w spektaklu 2nd ID i razem z grupą E-motion [E-motion crew] brała udział w jego międzynarodowym tournée, ostatnio jednak występuje przede wszystkim solo. W 2010 roku pracowała jako dramaturg nad produkcją Red Bull Flying Bach, nagrodzoną prestiżową Echo Klassik. W ostatnim czasie pracowała jako choreograf nad spektaklem Die Schneekönigin dla światowej sławy teatru rewiowego Friedrichstadt Palast w Berlinie.

Nadia Espiritu była jurorem licznych konkursów, programów tanecznych i pojedynków hip-hopowych, m.in. IBE Battle w Rotterdamie, Shooldance Battle Vigozone w Düsseldorfie, Showtime/Showcontest w Hannoverze, czy Berliner Meisterschaft. Była także jurorem Igrzysk Delfickich w 2007 roku (Baguio City, Filipiny), gdzie pełniła funkcję ambasadora hip-hopu.

Jako jurorka Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013, zapytana o przesłanie, które chciałaby przekazać jego uczestnikom, Nadia odpowiada: W tańcu nie ma niczego właściwego czy niewłaściwego tak długo jak jest on odpowiedni do muzyki i jest autentyczną radością danej chwili.

Cameron McMillan (UK) - taniec współczesny
Jest niezależnym choreografem, tancerzem, nauczycielem, artystą związanym z DanceEast (Narodową Agencją Tańca Wschodniej Anglii).
Pochodzący z Nowej Zelandii Cameron jest wszechstronnym tancerzem o klasycznym wykształceniu. W 1997 roku ukończył Australijską Szkołę Baletową w Melbourne, a rok później został nagrodzony Brązowym Medalem na konkursie Adeline Genée Awards w Królewskiej Akademii Tańca i rozpoczął karierę w Royal New Zealand Ballet. W tym samym roku, reprezentując zespół, zdobył pierwszą nagrodę na Asian Pacific International Ballet Competition w Tokio.

W 2001 roku przeniósł się do Londynu, gdzie został przyjęty jako solista do Angielskiego Baletu Narodowego, tańcząc gościnnie role klasyczne. Jednak po dwóch latach odszedł, by dołączyć do zespołu o bardziej współczesnym repertuarze - światowej sławy Rambert Dance Company. W swojej karierze występował jako solista również z tak renomowanymi zespołami, jak Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company i Bonachela Dance Company. Jako tancerz Cameron odnajduje się w tańcu współczesnym i teatrze tańca równie swobodnie, jak w balecie klasycznym.

W 2008 roku Cameron zdecydował się na poszukiwanie własnej drogi artystycznej jako niezależny tancerz i choreograf. Już wcześniej wykorzystywał okazje do rozwoju własnego warsztatu choreograficznego w zespołach, z którymi współpracował.

Swoją pierwszą pracę Unsuspecting View stworzył już w 1999 roku w Royal New Zealand Ballet. Opracował także cztery choreografie dla tancerzy Rambert Dance Company, m.in. Verge do muzyki Elspeth Brooke, z oprawą plastyczną projektanta Rolanda Moureta. Choreografia ta została włączona do repertuaru głównej sceny Sadler's Wells w listopadzie 2006 roku, podczas programu 80. rocznicy powstania Rambert Dance Company.

Rok później, na zlecenie Royal New Zealand Ballet stworzył Equilibrium i wziął udział w programie choreograficznym Dancelines w Royal Opera House. W 2009 roku jego choreografia ESO dla Milwaukee Ballet zdobyła trzecie miejsce podczas Genesis International Choreographic Competition w Milwaukee. Równocześnie pracował także nad choreografiami dla Intoto Dance, Transitions Dance Company oraz angielskiej Narodowej Szkoły Baletowej.

Jego pierwszy pełnospektaklowa choreografia - In The Garden Of Good And Evil - powstała w 2010 roku dla węgierskiego zespołu Ballet Pécs. Rok później McMillan stworzył Satisfied With Great Success dla Royal New Zealand Ballet oraz duet If Nobody Speaks... w Royal Opera House.

W tańcu ceni inteligencję, szczerość, komunikację i odwagę, na równi z precyzją i muzykalnością. Zapytany o przesłanie, które jako juror Eurowizji chciałby przekazać uczestnikom konkursu, odpowiada: Pracujcie ciężko, bądźcie wierni sobie, zarazem kwestionujcie i kochajcie to, co robicie! Brzmi to banalnie, ale to się liczy!


Przeczytaj także