stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

S.T.R.H. (Stones That Rest Heavily) to wystawa indywidualna Konrada Smoleńskiego, prezentowana w największej sali wystawienniczej Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Przygotowana przez artystę instalacja wypełnia przestrzeń całkowicie, pozbawiając odbiorcę bezpiecznego dystansu i wciągając go do swego wnętrza.

13 grudnia 2024 - 3 stycznia 2025, g. 8:00

Wstęp wolny

8 grudnia 2024 - 4 maja 2025

Wstęp wolny
Elementem wizualnym instalacji są wykonane w dużej skali trójwymiarowe statyczne obiekty, które generują w pewnych odstępach czasu dźwięk o niskich częstotliwościach. Dźwięk ten rozwija się od niemal niesłyszalnych ciśnień akustycznych po silne wibracje całej przestrzeni, zarówno ścian budynku, jak i ciała widza, a następnie opada aż do całkowitego zaniku. Kontakt z dziełem sztuki staje się więc totalnym doznaniem zmysłowym, angażującym nie tylko wzrok i słuch, ale całe ciało odbiorcy; jest wręcz fizycznym doświadczeniem. Praca, niepozbawiona aspektu wizualnego, działa więc przede wszystkim dźwiękiem, który jednak, generowany w specyficzny sposób, powoduje wrażenie wszechogarniającego doświadczenia, synestezji zmysłów łączącej doznania płynące zarówno z receptorów przestrzennych (oczy i uszy), jak i receptorów bezpośrednich (skóra i mięśnie).

Konrad Smoleński S.T.R.H.
21 czerwca - 18 sierpnia 2013

Otwarcie: 21 czerwca, godzina 18.00
Demontaż/finisaż: 19 sierpnia, godzina 18.00
kuratorka: Kamila Wielebska

19 sierpnia 2013, dzień po zamknięciu wystawy zapraszamy na demontaż, spotkanie z artystą i promocję książki S.T.R.H.

20-21 sierpnia 2013 BNNT sound bombing; start: Dolne Miasto, Gdańsk.
Akcja przeprowadzona zostanie w ramach Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.

'If all of the people who go to museums could just feel an earthquake.'
Walter de Maria

S.T.R.H. Konrada Smoleńskiego jest próbą stworzenia odczuć narastania napięcia, zagrożenia, przeczucia istnienia w pobliżu potężnej siły, która może za chwilę się ujawnić. Czy rzeczywiście coś nam zagraża? Żyjemy przecież spokojnie w poukładanym, nieco nudnym świecie. Na dodatek znajdujemy się w instytucji sztuki... Czy możemy tu doświadczyć bezpośrednich emocji odczuwanych na przykład w kontakcie z wykonywaną na żywo muzyką? Smoleński jest artystą, w którego twórczości muzyka lub, szerzej, akustyczne eksperymenty odgrywają ogromnie ważną rolę. Używa dźwięku, zarówno realizując swoje prace, jak i będąc członkiem zespołów muzycznych; w ostatnim z nich, BNNT, współtworzonym z perkusistą Danielem Szwedem, gra na własnoręcznie stworzonym "barytonowym pocisku". Być może to właśnie z tych muzycznych doświadczeń bierze się jego artystyczne zainteresowanie prądem: kontrastami natężenia, związanymi z rosnącym napięciem momentami oczekiwania, potencjałem energii, która po przetworzeniu może zostać ujawniona i odczuta fizycznie.

Kamila Wielebska

Tytuł Stones That Rest Heavily został zaczerpnięty z albumu Colina Stetsona i Matsa Gustafssona Stones (2012).

Konrad Smoleński (1977) wykorzystuje w swej praktyce artystycznej różnorodne media, fotografię, wideo, instalację, performens. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, członkiem artystycznej grupy Penerstwo. Prezentował swoje prace na licznych wystawach m.in. w Ludwig Museum, Budapeszt; Pinchuk Art Center, Kijów; Museum Morsbroich, Leverkusen; Waterside Contemporary, Londyn; Offen auf AEG, Norymberga; Palais de Tokyo, Paryż; Zachęta, National Gallery of Art, Warszawa. w 2011 roku został laureatem prestiżowej nagrody Spojrzenia, konkursu współorganizowanego przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki i Fundację Deutsche Bank. Reprezentuje Polskę na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji wystawą indywidualną w Pawilonie Polskim. Mieszka i pracuje w Warszawie i Bernie.

www.konradsmolenski.com

Przeczytaj także