Kontakt Wzrokowy to eksperyment fotograficzny, do którego zapraszamy tych, którzy uważają, że sentymentalizm nie jest niemodny.
Studio fotograficzne Halo Kultury powstało z potrzeby poszukiwań wygasłych emocji, dlatego pozwólcie, że spróbujemy przypomnieć wam, jakie odczucia towarzyszyły waszym pierwszym pozowanym portretom. W zaimprowizowanym studio, fotografka Katarzyna Anielska, używając składników duchologii dawnych zakładów fotograficznych, poprosi was o kontakt wzrokowy. Jeśli uda nam się cofnąć w czasie - to świetnie, jeśli przyniesiecie rekwizyty, bez których nie wyobrażacie sobie swojego sentymentalnego portretu - jeszcze lepiej.
Studio zaaranżowane jest w taki sposób, żeby każdy z was mógł nanieść na puste tło swoje prywatne wspomnienia, a część fotografii wykonywana będzie aparatem Polaroid. Celem tego zabiegu nie jest natychmiastowość, a raczej ulotność chwili. Wybrane zdjęcia zostaną zatopione w żywicy epoksydowej, jak owad w bryłce bursztynu - tym samym wasze portrety pozostaną niezmienione przez bardzo długi czas. Możliwe nawet, że będziecie dzięki nim żyć wiecznie.
Kontakt Wzrokowy ma także przypomnieć dawne zakłady fotograficzne, w których pozowaliśmy nie tylko do zdjęć paszportowych. Gdyńskie instytucje takie jak: foto Elite, Foto Miruś czy Foto Pachaly, specjalizowały się (Foto Elite od 1928 r. i Foto Miruś od 1948 r. istnieją do dziś!) w fotografii okolicznościowej per excellence. Wyszukane tła i rekwizyty towarzyszyły portretowanym w rodzinnych sesjach komunijnych lub ślubnych. W dobrym tonie było uwiecznianie rośnięcia dzieci, ważnych rocznic, premierowych fryzur. Do fotografa chodziło się, jak do teatru - w nienagannej garderobie, z namaszczeniem, a każde takie wyjście było często przeżyciem tyle stresującym, co magicznym. W dobie natychmiastowych efektów, filtrów (tak, nasze portrety sprzed lat też były retuszowane!), selfie w windzie, selfie z kotem, takie sesje fotograficzne mogą stać się odświeżającą sytuacją towarzyską, która jednak nie zamierza odebrać cesarzowi, co cesarskie: będzie odbywać się magia.
Kolejnym etapem eksperymentu będzie wystawa portretów przewidziana na grudzień 2020. Katarzyna Anielska - koncepcja i fotografia. Diana Lenart - koncepcja, tekst i pretensjonalne rozmowy.