stat
PATRONAT

Krajowidło - wystawa malarstwa. Bianca Prettau, Tomek Mistak, Adam Wojciechowski

Cosma Gallery oraz Dom Zdrojowy i Restauracja Zdrojowa w Gdańsku mają przyjemność ogłosić wystawę malarstwa pt. KRAJOWIDŁO.

Artyści biorący udział w wystawie: Bianca Prettau
Tomek Mistak
Adam Wojciechowski

Organizatorzy:
Cosma Gallery
Dom Zdrojowy i Restauracja Zdrojowa w Gdańsku

Miejsce:
Dom Zdrojowy i Restauracja Zdrojowa w Gdańsku
ul. Zdrojowa 2, Gdańsk

Kurator wystawy:
Anita Cempa

Wernisaż 06 Grudnia (Piątek) o godz. 19.00
Zapraszamy serdecznie!
*wstęp wolny


Wystawa Krajowidło to 3 opowieści o pejzażach. Łąki, rozlewiska, ale również pejzaże miejskie, przemysłowe i stoczniowe. Trzech artystów prezentuje obrazy przedstawiające w charakterystyczny dla nich sposób widoki, które razem składają się na spójną całość bardzo znajomą i oswojoną na Pomorzu. Depresja Żuław rozciągająca się po horyzont, jeziora Kaszub, dźwigi stoczniowe. Przeplatają się prace inspirowane naturą i pejzażem stoczniowym, przedstawiane w sposób który często oscyluje na granicy z abstrakcją.


BIANCA PRETTAU to Artystka, która pochodzi i tworzy w Belgii.
Duży wpływ na jej twórczość wywarły tradycyjne zasady geometrii opisowej w rysunku architektonicznym, który jest jej głównym zawodem. Łączy te zasady z artystyczną interpretacją środowiska miejskiego, w wyniku czego powstają dzieła, które zawierają w sobie wyjątkową poezję.
Jej prace były wystawiane na całym świecie, począwszy od wystaw indywidualnych we Florencji i Brukseli, a następnie na biennale i targach sztuki, takich jak MAG Montreux, Carrousel du Louvre, ART Monaco i RIAF Rotterdam, a także w różnych galeriach sztuki. Jej prace były prezentowane w Contemporary Art Network w Nowym Jorku oraz w znanych magazynach poświęconych sztuce, projektowaniu wnętrz i stylowi życia, głównie w Condé Nast London.

Bianca Prettau stosuje charakterystyczną technikę, która odbiega od tradycyjnej pracy pędzlem, wykorzystując alternatywne narzędzia powszechnie spotykane w rysunku technicznym. Obejmuje to użycie linijki gradacji i szczególnie złożoną metodę konstruowania perspektywy stożkowej. Dzięki temu unikalnemu podejściu przekształciła tradycyjne użycie pędzli, tworząc nienaganne, czasem dziwne, czasem nostalgiczne miejskie krajobrazy. Te dzieła sztuki, skonstruowane poprzez artystyczne obliczenia z odrobiną geometrii, emitują świetlistość i zniewalają. Odnajdują piękno nawet pośród betonowej szarości miejskich widoków.

Jej dzieła często przekazują dyskretne, ale znaczące przesłania w odpowiedzi na dzisiejsze dramatyczne zmiany. Od poruszania kwestii środowiskowych w seriach takich jak "FILON" i "Eden" po badanie globalnej pandemii w małej serii "Bivouac", a także przedstawianie lądowania na Marsie w serii "Marsrover". Prettau łączy sugestywne techniki malarskie ze swoim miejskim tematem "Urban", tworząc półabstrakcyjne prace, które przedstawiają szare peryferie, zmierzch na ulicach, panoramiczne lub powietrzne widoki ożywione migotliwymi światłami. Obrazy te, prezentowane na dużych płótnach, są coraz bardziej poszukiwane i kolekcjonowane na całym świecie.
Bianca Prettau mieszka i pracuje w Brukseli, gdzie nadal bada wzajemne oddziaływanie geometrii, miejskich krajobrazów i poetyckich interpretacji w swojej praktyce artystycznej.

TOMEK MISTAK Urodzony w 1978 roku w Sanoku. Dyplom z malarstwa w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego (2005) - pracownia prof. Stanisława Białogłowicza. Uprawia malarstwo sztalugowe, akryl na płótnie. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych w kraju i zagranicą. Jego prace znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych w Polsce oraz w USA, Hongkongu, Wielkiej Brytanii. Mieszka i pracuje w Sanoku.  
Wybrane wystawy indywidualne: "Dwa stany skupienia", Muzeum Historyczne, Sanok (2024); "Szum" ; "Szadź", Centrum Kultury Foresterium, Zagórz (2022); "Roztapianie horyzontu", Galeria To Tu, Rzeszów (2019); "7:20 a.m.; "Dyspersja", Galeria Kuratorium, Warszawa (2017); "Upiorne oddziaływanie na odległość", Galeria Pragaleria, Warszawa (2017); "October rust", BWA Galeria Sanocka, Sanok (2016); "Zanurzenie", Galeria Centrum, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków (2015); "Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi", Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Sandomierz (2015); "Obszar zabudowany", Galeria Kuratorium, Warszawa (2013), "Monumenty nowoczesności", Podkarpackie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, ICN POLFA, Rzeszów (2013); "Po Ostatniej Wieczerzy", Centrum Sztuki Solvay, Kraków (2012); "Luksusowe więzienie", Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa (2011).

Wziął udział w ponad sześćdziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granią.

Nagrody:
- Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Rzeszowa (II miejsce) w konkursie "Obraz, Rzeźba, Rysunek, Grafika Roku 2015", BWA, Rzeszów 2015r.
- Laureat Nagrody Wojewody Podkarpackiego (II miejsce) na Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat Srebrny Czworokąt", Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, Przemyśl 2009r.

ADAM WOJCIECHOWSKI jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych  im. Jana Matejki w Krakowie filli w Katowicach. W 2000r uzyskał dyplom na wydziale projektowania graficznego oraz malarstwa w pracowni Andrzeja S. Kowalskiego i Ireneusza Walczaka. Brał udział w wystawach zbiorowych i konkursach. Jego dzieła znajdują się w  prywatnych kolekcjach w kraju i za granicą. Jest też twórcą scennografii i replik zwierząt, które można podziwiać w parkach jurajskich i muzeach w Polsce i USA.  

Styl artysty można określić mianem onirycznego puentylizmu. Zainteresowania twórcy krążą wokół tematyki pejzażu, którego motywem przewodnim jest żywioł wody, lecz w najłagodniejszej, najbardziej kojącej ze swych odsłon, choć nie pozbawionej pierwiastka tajemniczości. Każdy z obrazów jest zaproszeniem do dalekiej wyprawy w rejony niegeograficzne, w krajobrazy
przechowywane w myślach ich twórcy. Artysta ukazuje przestrzenie, w które można się udać bezpiecznie i bezkarnie - kojące, puszyste, mięsiste, falujące powietrza, migoczące głębiny. Obrazy
Adama Wojciechowskiego są bramami do tych nieoczywistych przestrzeni, pozwalającymi zanurzyć się w owych światach, odpocząć w nich lub nawet w nie uciec.

30 listopada 2024 - 22 stycznia 2025

Gdańsk,
Wstęp wolny

15 listopada 2024 - 2 lutego 2025

Sopot,
bilety 15 zł