Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy I Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
"Król Lear"
Nurt główny. Streaming z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
"Lear" jest jednym ze szczytowych osiągnięć Szekspira, dramatem-legendą. Jego fabuła bywa przedmiotem rozlicznych interpretacji, nieraz skrajnie od siebie różnych, lecz zgodnych co do jednego: wizja Szekspira to jedno z najgłębszych, a zarazem najbardziej pesymistycznych studiów ludzkiej natury. Aby porwać się na ten tekst, reżyser musi dysponować nie tylko umiejętnościami fachowymi i wiedzą o dramacie, ale także ludzkim doświadczeniem, tylko ono bowiem pozwala przeniknąć motywacje i zachowania postaci.
Wyzwanie inscenizacji arcydramatu - wielkie i dla pojedynczego twórcy, i dla obu łączących swe siły zespołów teatralnych - podejmuje Anna Augustynowicz, reżyserka utytułowana i doświadczona, dla której dramaturgia Szekspira jest obok nowych, współczesnych tekstów najważniejszym materiałem do pracy scenicznej.
W głównej roli - którą kreowali artyści najwyższej miary (w Polsce m.in. Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz) - wystąpi Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady wypełnią kobiety, co jest zarówno przewrotnym odwróceniem tradycji elżbietańskiej, jak i grą ze stereotypami "męskiej", patriarchalnej kultury, której "Król Lear" jest niewątpliwym ucieleśnieniem, a której rozpad dziś obserwujemy.
Szekspirowski klasyk został przez Augustynowicz rozpleciony na nitki, które biegnąc obok siebie, czasem przecinając się czy splatając, nie chcą ułożyć się we wzniosłą czy choćby wzruszającą tragedię. Augustynowicz pozbawia apokalipsę Leara wszelkich uzasadnień i usensownień, także emocjonalnych i afektywnych, obnażając bezwzględnie okrutną tragikomiczność tego teatralnego końca świata. / Dariusz Kosiński, "Tygodnik Powszechny"
(...) #kinglear jest gęsty i pozostaje często zagadkowy. Z jednej strony odsłania mechanizmy walki o władzę i uwypukla ponurą wizję świata, z drugiej jest nasycony nawiązaniami do różnych religijnych wyobrażeń, nie ułatwiając zadania widzom, którzy mogą czasem czuć się zdezorientowani. Ale może to dobrze, że wychodzi się z przedstawienia w emocjach i w człowieku tłuczą się wątpliwości, pytania, a nawet pretensje? Może szkoda czasu na coś po prostu sprawnie podanego? / Jan Karow, Instagram/Powitanie z tytułem
reżyseria: Anna Augustynowicz
asystent reżysera: Jan Kamiński
muzyka: Jacek Wierzchowski
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Tomasz Armada
asystent kostiumografa: Martyna Konieczny
wizualizacje: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
premiera: 12.09.2020
OBSADA: Mirosław Zbrojewicz (Lear), Karolina Kuklińska (Król), Cecylia Caban (Książę Szkocji), Anita Poddębniak (Hrabia Kent), Judyta Paradzińska (Hrabia Glouceste), Weronika Krystek (Edgar, Błazen Learal), Aleksandra Listwan (Edmund), Ewa Galusińska (Goneryla), Zuza Motorniuk (Regan), Magda Drab (Kordelia/), Katarzyna Dworak (Jowisz), Magdalena Maścianica (Junona), Katarzyna Osipuk (Minerwa)
"Król Lear"
Nurt główny. Streaming z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
"Lear" jest jednym ze szczytowych osiągnięć Szekspira, dramatem-legendą. Jego fabuła bywa przedmiotem rozlicznych interpretacji, nieraz skrajnie od siebie różnych, lecz zgodnych co do jednego: wizja Szekspira to jedno z najgłębszych, a zarazem najbardziej pesymistycznych studiów ludzkiej natury. Aby porwać się na ten tekst, reżyser musi dysponować nie tylko umiejętnościami fachowymi i wiedzą o dramacie, ale także ludzkim doświadczeniem, tylko ono bowiem pozwala przeniknąć motywacje i zachowania postaci.
Wyzwanie inscenizacji arcydramatu - wielkie i dla pojedynczego twórcy, i dla obu łączących swe siły zespołów teatralnych - podejmuje Anna Augustynowicz, reżyserka utytułowana i doświadczona, dla której dramaturgia Szekspira jest obok nowych, współczesnych tekstów najważniejszym materiałem do pracy scenicznej.
W głównej roli - którą kreowali artyści najwyższej miary (w Polsce m.in. Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz) - wystąpi Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady wypełnią kobiety, co jest zarówno przewrotnym odwróceniem tradycji elżbietańskiej, jak i grą ze stereotypami "męskiej", patriarchalnej kultury, której "Król Lear" jest niewątpliwym ucieleśnieniem, a której rozpad dziś obserwujemy.
Szekspirowski klasyk został przez Augustynowicz rozpleciony na nitki, które biegnąc obok siebie, czasem przecinając się czy splatając, nie chcą ułożyć się we wzniosłą czy choćby wzruszającą tragedię. Augustynowicz pozbawia apokalipsę Leara wszelkich uzasadnień i usensownień, także emocjonalnych i afektywnych, obnażając bezwzględnie okrutną tragikomiczność tego teatralnego końca świata. / Dariusz Kosiński, "Tygodnik Powszechny"
(...) #kinglear jest gęsty i pozostaje często zagadkowy. Z jednej strony odsłania mechanizmy walki o władzę i uwypukla ponurą wizję świata, z drugiej jest nasycony nawiązaniami do różnych religijnych wyobrażeń, nie ułatwiając zadania widzom, którzy mogą czasem czuć się zdezorientowani. Ale może to dobrze, że wychodzi się z przedstawienia w emocjach i w człowieku tłuczą się wątpliwości, pytania, a nawet pretensje? Może szkoda czasu na coś po prostu sprawnie podanego? / Jan Karow, Instagram/Powitanie z tytułem
reżyseria: Anna Augustynowicz
asystent reżysera: Jan Kamiński
muzyka: Jacek Wierzchowski
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Tomasz Armada
asystent kostiumografa: Martyna Konieczny
wizualizacje: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
premiera: 12.09.2020
OBSADA: Mirosław Zbrojewicz (Lear), Karolina Kuklińska (Król), Cecylia Caban (Książę Szkocji), Anita Poddębniak (Hrabia Kent), Judyta Paradzińska (Hrabia Glouceste), Weronika Krystek (Edgar, Błazen Learal), Aleksandra Listwan (Edmund), Ewa Galusińska (Goneryla), Zuza Motorniuk (Regan), Magda Drab (Kordelia/), Katarzyna Dworak (Jowisz), Magdalena Maścianica (Junona), Katarzyna Osipuk (Minerwa)