stat
Impreza już się odbyła

Krytycznie o Teatrze. Niemy teatr, niema rewolucja

Zapraszamy w poniedziałek 20 lutego o godz. 18.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku) na kolejne spotkanie z cyklu Krytycznie o teatrze. Poświęcone będzie spektaklowi, uznanemu przez dziennikarzy za najlepszy w 2011 roku w Trójmieście, "Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Adama Nalepy, która miała premierę w listopadzie zeszłego roku w Teatrze Wybrzeże.

paź 27

niedziela, g. 16:00

Gdańsk,
Wstęp wolny

6 lipca - 31 października 2024

bilety 35 zł
ulgowy 30 zł
Kup bilet
O tym, jak dzisiaj można i czy da się sensownie czytać opowieść Krasińskiego o rewolucji rozmawiać będą reżyser spektaklu Adam Nalepa, dramaturg, współautor adaptacji Jakub Roszkowski oraz krytyk teatralny Witold Mrozek.

O spektaklu:
Wspaniała, poetycka "Nie-boska komedia" jest jednym z najważniejszych polskich tekstów dramatycznych. Nazywa się też ją jednak "skrzywionym arcydziełem". Jej główny temat - walka o konserwatywne, szlacheckie wartości, próba obrony starego porządku - wydaje się dziś zupełnie anachroniczny, albo nawet w ogóle nieaktualny. Jak dzisiaj czytać zawarte w niej wątki antysemickie? Dlatego proponujemy państwu nową, radykalną, wzbogaconą o inne teksty Krasińskiego adaptację NIE-BOSKIEJ KOMEDII. Sprawdźmy jak reżyser z niemieckim paszportem czyta dziś polską klasykę!

Premiera: 13 listopada 2011 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże.

Adaptacja: Adam Nalepa, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturgia: Jakub Roszkowski
Scenografia: Maciej Chojnacki
Muzyka: Marcin Mirowski
Wideo: Michał Trojanowski

Jakub Roszkowski - urodzony w Gdańsku dramatopisarz i dramaturg Teatru Wybrzeże. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Jego debiut - sztuka "Morze otwarte" - trafił do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2009 roku, w Teatrze Współczesnym w Szczecinie zrealizował go Marek Piaseczny. Jako dramaturg współrealizował spektakle: "Zmierzch Bogów" Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, "Zwodnica" Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, "Blaszany Bębenek" wg Güntera Grassa oraz "Kamień" Mariusa von Mayenburga w reżyserii Adama Nalepy, "Drugi upadek albo Godot", "Akt III" Sylviane Dupuis w reżyserii Jacka Jabrzyka, "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente Gazzo i "Elektra-twarze" w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu "Portretu Doriana Greya" Oscara Wilde'a i "Słodkiego ptaka młodości" Tennessee Williamsa.

Adam Nalepa - reżyser, tłumacz, krytyk teatralny. Pochodzi z Chorzowa, ale prawie całe życie spędził w Niemczech. W Darmstadt ukończył studia w klasie fortepianu, we Frankfurcie studiował medycynę, jest absolwentem Teatrologii, Filmografii i Historii Starożytnej Uniwersytetu Ruhry w Bochum. Swoją pracę magisterską napisał o "Trojankach" Eurypidesa, pierwszej sztuce, którą oglądał jako dziecko w teatrze i której definitywnie dzieciom nie poleca.

Podczas studiów pracował jako felietonista i arcyradykalny krytyk teatralny (a szczególnie operowy), prowadził na uniwersytecie warsztaty i kursy z zakresu dramaturgii i reżyserii, był także współzałożycielem teatru offowego "Dekadenz", w którym pracował także jako aktor. Zdarzyło mu się poza tym zagrać w kilku niemieckich produkcjach telewizyjnych, ale aktorstwo nigdy nie było i nie będzie jego powołaniem.

W latach 2002-2005 piastował etat asystenta reżysera w Düsseldorfer Schauspielhaus, gdzie poznał swoich "wielkich mistrzów": Jürgena Goscha, Karin Henkel, Michaela Simona i Thomasa Bischofa oraz wyreżyserował pierwsze własne produkcje, m. in. 'Komedianta' Thomasa Bernharda i 'Życie (aż) do mężczyzn' Thomasa Brusiga. Współpracował także w Niemczech i w Austrii z polskimi reżyserami - Januszem Wiśniewskim, Mikołajem Grabowskim i Janem Klatą.

W 2007 roku przez przypadek znalazł się we właściwym czasie i we właściwym miejscu - otrzymał propozycję inscenizacji światowej prapremiery "Blaszanego bębenka" Güntera Grassa w Teatrze Wybrzeże, za którą otrzymał m. in. Honorową Nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku oraz nagrodę Teatralną Miasta Gdańsk i która została także zaproszona na Warszawskie Spotkania Teatralne. W 2009 ponownie pracował w Gdańsku, tym razem przy głośnej polskiej prapremierze "Kamienia" Mariusa von Mayenburga, a w roku 2011 powrócił na deski Teatru Wybrzeże z realizacją "Nie-boskiej komedii" Krasińskiego.

W 2011 roku wspólnie z aktorami Sylwią Górą-Weber i Grzegorzem Sierzputowskim założył Fundację Teatru BOTO poświęconą realizacji niezależnych działań teatralnych Do tej pory Fundacja zrealizowała m.in. cykl czytań współczesnych dramatów ("Nord-Ost" Torstena Buchsteinera, "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Pawła Demirskiego, "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" Doroty Masłowskiej), cykl improwizacji teatralnych w kawiarni "Młody Byron" w Sopocie oraz dwie premiery - prapremierę dramatu Jakuba Roszkowskiego "Zielony mężczyzna" w reżyserii Adama Nalepy oraz "Sny" Iwana Wyrypajewa w reż. Cezarego Ibera. Przygotowała również specjalne wydarzenia artystyczne podczas Międzynarodowego Festiwalu Poezji BACK2 w Sopocie, XV Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oraz Parkowania - plenerowej imprezy w Parku Oliwskim w Gdańsku.

Witold Mrozek - krytyk, publicysta, pisze o teatrze, tańcu i kinie - zwłaszcza polskim, animator kultury. Członek grupy Restart. Studiował dramatologię i filmoznawstwo w ramach MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Publikował m.in. w "Didaskaliach", "Teatrze", "Dwutygodniku", "Krytyce Politycznej", "Ha!arcie", "Kinie". Współzałożyciel Fundacji PERFORMA i portalu nowytaniec.pl, inicjator konferencji "Razem czy osobno? Między polskim tańcem a teatrem", która odbyła się w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w grudniu 2009. Obecnie dla Instytutu Muzyki i Tańca pracuje m.in. nad portalem taniecpolska.pl. Członek zespołu "Krytyki Politycznej" i think tanku Restart.