stat
Impreza już się odbyła

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz - "Taping Technique" - wystawa

Bardzo jest nam miło, gdyż ponownie mamy szansę gościć wybitnego artystę, performera i nietuzinkową osobowość Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza. Choć zwyczajowo artysta kojarzony jest z barwnym i chwytającym za serce performensem, tym razem zaprezentuje nam się z innej strony. Leon pokaże swoje najnowsze obrazy wykonane autorską techniką "taping technique".

17 kwietnia - 8 maja 2024, g. 18:00

26 października 2023 - 1 września 2024, g. 10:00 - 18:00

Twórczość malarska Leona bezpośrednio wyrasta z jego działań performatywnych. Jest ich rozszerzeniem i uzupełnieniem. Dopełnieniem złożonej i niezwykle ciekawej osobowości artysty.
Jedno jest pewne. Wielu z nas wyjdzie z Dwóch Zmian odmienionymi.

O artyście:
W latach 19701978 uczęszczał do szkoły podstawowej nr 3 w Pyrzycach, a następnie do miejscowego liceum ogólnokształcącego (1978 1982). W 1982 roku Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz rozpoczął studia na Wydziale Ekonomiki Produkcji Uniwersytetu Gdańskiego (kierunek: Planowanie i Finansowanie Gospodarki Narodowej), które ukończył w 1986 roku (zaliczone 1,5 semestru).
W czasie studiów brał aktywny udział w artystycznym życiu studenckim, szczególnie sopockim, ponieważ wówczas mieszkał w Domu Studenckim nr 7 przy ulicy Armii Krajowej 111 w Sopocie. Dziemaszkiewicz związany był z kultowym Klubem Łajba w Sopocie, gdzie koncertowały takie alternatywne zespoły, jak np. Biafro Larry'ego OK Ugwu. Przy Akademickim Centrum Kultury UG, działał Akademicki Ośrodek Teatralny, zlokalizowany również przy klubie studenckim Łajba. W latach 19841986 kierownikiem AOT został Marek Gałązka, który powołał Teatr UG Warunkowy. 27 listopada 1984 roku odbyła się premiera spektaklu w reżyserii Gałązki pt. Nie dokończone fragmenty, w którym Krzysztof Dziemaszkiewicz wystąpił w roli Karnaka. W tym czasie Dziemaszkiewicz realizował liczne happeningi i akcje uliczne, m.in. spektakl Tak zwana ludzkość w obłedzie czyli krótka rzecz o erotyzmie na podstawie S.I. Witkiewicza z Mirosławem Pawlikiem.
23 kwietnia 1986 roku w auli 037 Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się akcja inaugurująca działalność Tranzytoryjnej Formacji Totart pt. Miasto-Masa Masarnia, w której Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz wziął aktywny udział jako męska część Pary z Napadami Histerii.
W latach 19861988 Dziemaszkiewicz współpracował z Mirosławem Judkowiakiem związanym z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Gdyni, przy której dział Klub Miłośników Sztuki, założony przez dr hab. n. med. Magdalenę Tyszkiewicz. W 1986 roku w Akademickim Klubie Politechniki Gdańskiej Kwadratowa odbyła się premiera spektaklu Christophelia Gloria Mirosława Judkowiaka z udziałem m.in. Dziemaszkiewicza. Kolejny pokaz miał miejsce 29 lub 30 listopada tego samego roku w ramach XXX Spotkań Jesiennych w gdańskim Klubie Studentów Wybrzeża Żak. W 1987 roku, aby uniknąć zasadniczej służby wojskowej, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz spędził jeden miesiąc na Oddziale Psychiatrycznym Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego w Gdańsku.

W latach 19871995 związany był z Teatrem Ekspresji, w którym był tancerzem i asystentem choreografa i reżysera Wojciecha Misiuro. Brał udział we wszystkich realizacjach scenicznych i filmowych teatru oraz w festiwalach krajowych (m.in. Warszawskie Spotkania Teatralne, Łódzkie Spotkania Baletowe, Spotkania Teatru Wizji i Plastyki w Katowicach, Festiwal Teatru Otwartego we Wrocławiu), jak również w tych zagranicznych (Edynburg, Szkocja, 1992; Spoleto Festival, USA, 1992; Włochy, 1993; Istambuł, Turcja, 1994). Natomiast w latach 19951999 nadal współpracował z Teatrem Ekspresji, nie będąc już oficjalnym członkiem zespołu. De Aegypto opera egipska to tytuł spektaklu telewizyjnego w wykonaniu Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro w reżyserii Jolanty Ptaszyńskiej, wyprodukowanego przez Studio Form Telewizyjnych II programu Telewizji Polskiej w 1995 r. Dziemaszkiewicz był tancerzem oraz asystentem reżyserki filmu.
Ze S.F.I.N.K.S., czyli Sopockim Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz związany jest od początku, czyli 1991 roku, kiedy odbyła się pierwsza impreza Bal na gruzach. Dziemaszkiewicz nieprzerwanie współpracuje z grupą artystek i artystów skupiających się wokół Sfinksa, biorąc udział w ich projektach artystycznych. W tym czasie Leon stworzył choreografie dla sfinksowych pokazów mody, happeningów, przedstawień i innych projektów (m.in. Dni Sopotu w Berlinie, Sfinksowski Poloński Paradski-Varsovia Galopka, Świątynia Sztuk Wszelkich). W 2010 roku grupa związana z Forum opuściła siedzibę przy ulicy Mamuszki 1, kontynuując swoją działalność. Obecnie w tym budynku znajduje się klub Sfinks 700, z którym okazjonalnie współpracuje Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz.
Nieprzerwanie od 1995 r. Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz prowadzi autorski teatr Patrz Mi Na Usta, w którym pełni rolę reżysera, choreografa i tancerza. Ideą teatru jest kolektywne działanie. Wśród artystek i artystów współpracujących z teatrem znajdują się: Bożena Eltermann (Teatr Cynada), Marek Kakareko, Anna Steller (Good Girl Killer) i Bożena Zezula (LipZezRew) oraz Milena Czernik (LipZezRew), Magdalena Jędra (dawniej Plastique Dod, obecnie Good Girl Killer), Jacek Krawczyk (Teatr Okazjonalny), Magda Frąckiewicz, Krzysztof Czerny, Przemek Szalecki, Krystian Wołowski. Wyróżniającą cechą przedstawień Teatru jest ich interdyscyplinarności łącząca elementy tańca, performance, muzyki i sztuk wizualnych. Istotnym wątkiem poruszanym w spektaklach jest płynność tożsamości płciowej, która jest stale modyfikowana i ulega metamorfozie, wpisując się w estetykę queer. Początkowo teatr Patrz Mi Na Usta działał w Gdańsku, a od 1997 roku po przeprowadzce Dziemaszkiewicza do Niemiec w Berlinie.

Okazją do podróży do Berlina był casting prowadzony przez Teatr Moving M3, który Dziemaszkiewicz wygrał i wkrótce rozpoczął współpracę z Teatrem jako performer, choreograf i reżyser, działając w jego strukturach w latach 1996 1999. Jak wspomina założycielka Teatru Astrid Alexa Volker:
W ciągu pierwszych kilku lat po upadku muru berlińskiego wiele budynków w dzielnicy Berlin-Mitte było pustych i nieużywanych. To dało mojej grupie teatralnej MOVING M3 możliwość pracy przy produkcjach dla nietuzinkowych miejsc, np. B. do Lindentunnel obok teatru Maxim Gorki lub do U + S-Bahnhof Warschauer Brücke. Wszystkie z nich były niedostępne dla publiczności. W tym czasie Berlin-Mitte był centrum przyciągania międzynarodowej sceny artystycznej, która ukształtowała moją grupę teatralną MOVING M3 i mnie. Dzięki bliskiej współpracy ze specjalistami teatralnymi z Austrii, Szwajcarii, Anglii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Brazylii, USA i Polski odniosłam trwałe korzyści zarówno osobiste, jak i artystyczne.

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz był choreografem pierwszej sztuki przygotowanej przez grupę teatralną Babcia Zosia (1998), która powstała z inicjatywy Wojciecha Stamma aka Lopez Mauser. Zespół stanowili: aktorzy Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Wojciech Stamm (Lopez Mausere), Leszek Oświęcimski, Roman Lipski, Andrzej Fikus Filet, scenograf Roman Lipski, oraz autorka kostiumów Lidia Visconti.
Wystrój sceny przenosi nas w sielankowy krajobraz polskiej wsi sprzed pierwszej wojny światowej, dziadek przed domkiem siedzi i medytuje, ptaszki pięknie śpiewają. Tylko trochę za głośno, zbyt przesadnie i technicznie te ptaszki świergocą, jakby chciały zagłuszyć wszelkie wątpliwości co do tego, że mamy tu z idyllą do czynienia. Dziadkiem siedzącym na ławeczce przed domkiem, smutnym i zamyślonym, jest sam Lopez, wcale nie przebrany, w kurtce, jakby grał samego siebie... W cywilu tym dramaturg okropnie będzie się pocił, wywijając wraz z ucharakteryzowanymi na polskich wieśniaków Romanem i Filetem tańce ludowe.

W latach 20042012 Dziemaszkiewicz, jako choreograf i performer, współpracował z niemiecką artystką polskiego pochodzenia Mariolą Brillowską, z którą zrealizował szereg projektów multimedialnych.
Od 2013 roku Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz bierze aktywny udział w alternatywnych i efemerycznych akcjach odbywających się w Berlinie i jego okolicach (m.in. Trash Era,Pornceptual, Liber Null).
Od 2016 roku zainteresowania artystyczne Krzysztofa Dziemaszkiewicza skupiają się na projektowaniu obiektów z materiałów pochodzących z recyclingu. Realizuje instalacje i formy przestrzenne w technice tapingu.
Prywatnie Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz związany jest z artystą Manfredem Thierrym Muglerem.