Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
Krzywicka/Krew
Julia Holewińska
Premiera: 5 marca 2016
Inspiracją dla sztuki młodej, lecz utytułowanej już dramatopisarki, jest Irena Krzywicka (1899-1994), publicystka, pisarka, działaczka społeczna, przedwojenna "gorszycielka", o której przed wojną mawiano, że "wymachuje majtkami jak sztandarem". Krzywicka, upominająca się o prawa kobiet w czasach, kiedy taka postawa była uważana za skandaliczną, staje się dziś na nowo patronką wszelkiego rodzaju ruchów feministycznych i wolnościowych. Holewińska zestawia jej biografię z innymi sylwetkami, przez co dramat staje się niejako wielokrotnym portretem kobiety w dwudziestowiecznej Polsce: portretem pełnym goryczy i buntu wobec polskich dziejów, pisanych wciąż z męskiej perspektywy.
Sześć bardzo różnych bohaterek tej opowieści zmaga się ze swoją kobiecością poddaną wpływom rodziny, religii, historii i polityki. Wszystkie walczą o swoją tożsamość i podmiotowość. Nie chcą poddać się stereotypom wyznaczonym przez społeczeństwo, co czyni ich życie nieznośnym. Poznajemy ich dorastanie, dojrzewanie, seksualność.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl: Ja i ty jesteśmy jednej krwi (...) zbiorowy obraz kobiety zagubionej w krętych labiryntach europejskiej historii.
Reżyseria: Alina Moś-Kerger
Scenografia: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Marta Kleszcz
Choreografia: Katarzyna Kostrzewa
Kostiumy: Magdalena Jasilkowska
Występują:
Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Joanna Gonschorek, Zuza Motorniuk, Magda Skiba, Halina Fiderkiewicz (głos Ireny Krzywickiej), Jolanta Naczyńska
Krzywicka/Krew
Julia Holewińska
Premiera: 5 marca 2016
Inspiracją dla sztuki młodej, lecz utytułowanej już dramatopisarki, jest Irena Krzywicka (1899-1994), publicystka, pisarka, działaczka społeczna, przedwojenna "gorszycielka", o której przed wojną mawiano, że "wymachuje majtkami jak sztandarem". Krzywicka, upominająca się o prawa kobiet w czasach, kiedy taka postawa była uważana za skandaliczną, staje się dziś na nowo patronką wszelkiego rodzaju ruchów feministycznych i wolnościowych. Holewińska zestawia jej biografię z innymi sylwetkami, przez co dramat staje się niejako wielokrotnym portretem kobiety w dwudziestowiecznej Polsce: portretem pełnym goryczy i buntu wobec polskich dziejów, pisanych wciąż z męskiej perspektywy.
Sześć bardzo różnych bohaterek tej opowieści zmaga się ze swoją kobiecością poddaną wpływom rodziny, religii, historii i polityki. Wszystkie walczą o swoją tożsamość i podmiotowość. Nie chcą poddać się stereotypom wyznaczonym przez społeczeństwo, co czyni ich życie nieznośnym. Poznajemy ich dorastanie, dojrzewanie, seksualność.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl: Ja i ty jesteśmy jednej krwi (...) zbiorowy obraz kobiety zagubionej w krętych labiryntach europejskiej historii.
Reżyseria: Alina Moś-Kerger
Scenografia: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Marta Kleszcz
Choreografia: Katarzyna Kostrzewa
Kostiumy: Magdalena Jasilkowska
Występują:
Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Joanna Gonschorek, Zuza Motorniuk, Magda Skiba, Halina Fiderkiewicz (głos Ireny Krzywickiej), Jolanta Naczyńska