stat
Impreza już się odbyła
Aktualna impreza artysty
Muzyka z Kultowych Polskich Seriali
PATRONAT
gru 12

czwartek, g. 19:30

Gdańsk Sopot,
bilety 180 - 212 zł
sty 3

piątek, g. 19:00

Gdańsk,
bilety 135 - 200 zł
Kup bilet

KwadRock:
Kult

5 Marzec 2006 (poniedziałek)

Start koncertu: 20:00
(Wstęp od 19:00)

Bilety:
28/38 - Przedsprzedaż,
33/43 - Dzień Koncertu



koncerty w Trójmieście




AK PG KWADRATOWA w dniach 4 i 5 marca będzie gościł mega gwiazdę polskiej sceny rockowej - Zespół KULT.
Zespół wielokrotnie gościł już w naszym klubie, lecz będzie to ich pierwszy występ w klubie po remoncie w 2004 roku.

Bilety na koncert do nabycia tylko i wyłącznie u nas w klubie u osoby zajmującej się obsługą stołu bilardowego.


Uwaga:
wstęp wyłącznie dla osób pełnoletnich za okazaniem legitymacji studenckiej, karty absolwenta PG, karty EURO<26>Zapoznaj się z naszym regulaminem.


Zespół KULT

powstał w 1982 roku w Warszawie na gruzach nowofalowej kapeli Novelty Poland. Założycielami byli: wokalista Kazik Staszewski (jeszcze wcześniej tworzył zespół Poland) i basista Piotr Wieteska. Skład uzupełniali gitarzysta Tadeusz Bagan i perkusista Darek Gierszewski zamieniony po pierwszym koncercie na Norberta Kozakiewicza. W ciągu pierwszego roku następowały częste roszady personalne, głównie wśród gitarzystów. W zespole grali: Alek Januszewski, Piotr Klatt (później założyciel i lider Róż Europy), Piotr Morawiec. Sytuacja unormowała się pod koniec 1983 roku po zwycięstwie w Festiwalu Nowej Fali w Toruniu. W zespole obok Staszewskiego i Wieteski znalazł się klawiszowiec i gitarzysta Janusz Grudziński, klawiszowiec i trębacz Jacek Szymoniak (wcześniej grał w Daabie) oraz perkusista Tadeusz "Duda" Kisieliński. Ten skład utrzymał się do czerwca 1986 roku. W tym czasie Kult stał się jednym z najważniejszych nowych polskich zespołów wspaniale łącząc nową falę z muzyką pop i tworząc swój specyficzny na wiele lat styl. Bardzo ważnym elementem piosenek Kultu były teksty Kazika Staszewskiego piętnujące konsumpcję, instytucjonalizm Kościoła katolickiego, bezsens socjalizmu. Pierwszym profesjonalnie zrealizowanym nagraniem zespołu była "Piosenka młodych wioślarzy", która ukazała się na płycie "Jeszcze młodsza generacja" (86). Towarzyszył jej świetny teledysk nakręcony według pomysłu muzyków. Kolejnymi dwoma nagraniami były piosenki "Piloci" i "Do Ani", które pojawiły się w 1986 roku na singlu. Druga z piosenek na długie lata stała się największym przebojem Kultu okupując najwyższe miejsca na najpopularniejszej wówczas liście przebojów Programu III. W połowie 1986 roku odszedł Wieteska (lider muzyczny Kultu) i Szymoniak, którzy zostali Świadkami Jehowy i poświęcili się głoszeniu Słowa Bożego. Ich miejsce zajęli saksofonista Paweł Szanajca i basista Irek "Jeżyk" Wereński (wcześniej grał m.in. w kapelach Kryzys, Brygada Kryzys, Poland). Kilka tygodni po zmianie składu grupa rozpoczęła nagrywanie swojej pierwszej płyty "Kult", która na rynku pojawiła się w 1987 roku. Największym przebojem wydawnictwa okazała się "Krew boga". Zespół nie był zadowolony z brzmienia i doboru piosenek, które przetrzebiła cenzura. O wiele lepiej Kult zaprezentował się na swojej drugiej płycie "Posłuchaj to do ciebie", którą nagrał kilka miesięcy po pierwszej i paradoksalnie umieścił piosenki, które nie zmieściły się na debiucie. Największym hitem była piosenka "Hej, czy nie wiecie", piękna piosenka antypolityczna. "Posłuchaj to do ciebie" było kolejnym etapem potyczek Kultu z cenzurą, która odrzuciła m.in. "Polskę", jeden z najważniejszych hymnów polskiej muzyki rockowej lat 80. "Polska" pojawiła się dopiero na wydaniu kompaktowych w 1992 roku, gdzie znalazła się wraz z wcześniejszymi utworami - "Piosenką młodych wioślarzy", "Pilotami" i "Do Ani". Największym sukcesem artystycznym zespołu była kolejna płyta "Spokojnie" (nagrana w 1988, wydana w 1989 roku). W nowych piosenkach zespół zwrócił się ku psychodelii i wspaniale połączył ją z brzmieniem punkowym. To jedna z najlepszych płyt lat 80. i w ogóle polskiego rocka. Największą popularnością cieszyła się zainspirowana podziałem Berlina piosenka "Arahja". "Spokojnie" zostało nagrane w poszerzonym składzie o grającego na waltorni Krzysztofa "Banana" Banasika i gitarzystów Piotra Morawca i Sławomira Pietrzaka. A po jej nagraniu grupę opuścili Szanajca i Kisieliński. Zresztą sam Kult też przetrwał niewiele dłużej, bowiem Kazik postanowił zawiesić działalność zespołu i wyjechać w celach zarobkowych do Anglii. W początkach sierpnia 1988 roku grupa zagrała dwa pożegnalne koncerty w warszawskim klubie Riviera - Remont z nowym perkusistą Piotrem "Falą" Falkowskim. Koncerty były rejestrowane. Złożyły się na brzmiąca fatalnie koncertową płytę "Tan", która ukazała się w 1989 roku. Kazik wytrzymał na obczyźnie tylko trzy miesiące, a po powrocie reaktywował zespół w składzie bez Banana, Pietrzaka i Morawca, który poszedł w jego ślady i również wyjechał do Anglii. Zamiast nich pojawił się Rafał "Kwasek" Kwaśniewski. W tym składzie grupa nagrała płytę "Kaseta" z przebojami "Po co wolność" i "Oni chcą ciebie". "Kaseta" zapoczątkowała mniej udany okres w historii Kultu, którego apogeum przypadło na kolejną płytę "45/89". Mimo świetnego utworu tytułowego, w którym Kazik nowatorsko użył sample cała płyta rozczarowywała. Nagrał ją już inny skład niż "Kasetę". Falę i Kwaska zastąpili perkusista Mariusz "Majonez" Majewski oraz Morawiec i Pietrzak. W tym czasie miał też miejsce najbardziej egzotyczny wyjazd Kultu, do Brazylii. O wiele lepsze wrażenie zrobiła kolejna płyta "Your Eyes" z przebojami "Generał Ferreira" znanym jako "Rząd oficjalny" i "Parada wspomnień". "Your Eyes" było ostatnią płytą Majoneza z Kultem. Zastąpił go były perkusista Closterkeller Andrzej "Szczota" Szymańczak. Na początku lat 90. Kult zwrócił się w stronę tzw. folku miejskiego. Wszystko poprzez odkrycie przez Kazika piosenek nieżyjącego ojca Stanisława Staszewskiego, który w latach 60. był bardem najpierw warszawskich, potem paryskich ulic. I taka była kolejna płyta Kultu - "Tata Kazika", która okazała się największym komercyjnym sukcesem zespołu. Płyta znalazła ponad 600 tysięcy nabywców. "Tata Kazika" był wyjątkowym połączeniem socrealistycznej poezji z charakterystycznym brzmieniem Kultu a największym powodzeniem cieszyły się piosenki "Baranek", "Celina", "Kurwy wędrowniczki". "Tata Kazika" to również tytuł filmu Jerzego Zalewskiego o ojcu Kazika, który to film kilkukrotnie pojawił się na ekranach telewizorów. Dalszy ciąg piosenek ojca Kazika znalazła się na płycie "Tata 2" (96), a wśród nich "Kochaj mnie, a będę twoją" zaśpiewany w duecie Kazika z Violettą Villas. Część piosenek posiadało muzykę lub słowa pochodzenia tradycyjnego ("Kołysanka stalinowska", "Dolina"), w dwóch użyto wierszy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego ("Śmierć poety", "Ballada o dwóch siostrach"). Jednak "Tata 2" nie było tak wielkim sukcesem komercyjnym co "Tata Kazika". Obie płyty z piosenkami Stanisława Staszewskiego przedzielił album "Muj wydafca" (94) z autorskimi piosenkami Kultu. To jedna z najbardziej eklektycznych pozycji w dyskografii zespołu. Największym powodzeniem cieszyła się ballada "Lewe lewe loff". Pojawiły się również przeróbki przebojów Iggy Popa ("Pasażer") i węgierskiej Omegi ("Dziewczyna o perłowych włosach"), które stały się koncertowymi przebojami Kultu, podobnie jak "Psalm 151" - najpiękniejszy fragment "Mojego wydafcy". Koncerty Kultu zawsze obfitowały w covery, a kilka z nich uzupełnia kompaktowe wydania płyt zespołu ("Dom wschodzącego słońca" - "Kult", "July Morning" - "Kasetę"). W latach 90. Kult stał się jedną z największych atrakcji koncertowych, przyciągając choćby długimi, trwającymi często ponad trzy i pół godziny występami. Grupa w tym czasie wielokrotnie wyjeżdżała do Ameryki Północnej udanie koncertując w klubach polonijnych Nowego Jorku, Chicago, Toronto. W 1998 roku pojawiła się płyta "Ostateczny krach systemu korporacji", która okazała się najpopularniejszą autorską pozycją zespołu w latach 90. Wielką popularnością cieszyły cztery piosenki, które ukazały się na singlach - "Panie Waldku czyli lewy czerwcowy" (zainspirowane sytuacją polityczną w Polsce w 1992 roku), "Komu bije dzwon", "Gdy nie ma dzieci", "Dziewczyna bez zęba na przedzie". Tuż przed ukazaniem się albumu zmarł nagle Szymańczak, którego zastąpił perkusista Kazika Na Żywo Tomasz Goehs (wcześniej grał m.in. w Turbo, Wilczym Pająku, Kr'shna Brothers). Miesiąc po wydaniu albumu grupę opuścił Grudziński, którego zastąpił Jacek Rodziewicz (sax, kbds; eks-Atrakcyjny Kazimierz i Cyganie). Z zespołem zaczął też występować na prawach muzyka towarzyszącego związany z bydgoskim jassowym klubem Mózg, Janusz Zdunek. Pod koniec 1998 i na początku 1999 Kult odbył cieszące się dużym powodzeniem trasy koncertowe po kraju. Kolejne dwie zagrał jesienią 1999 i 2000 roku, ale bez Rodziewicza w składzie, a z powrotem z Grudzińskim. Dyskografię zespołu uzupełnia płyta dołączona do książki "Kult Kazika", na której znalazły się archiwalne i nigdzie indziej niepublikowane nagrania zespołu głównie z lat 80.


Gorąco zapraszamy.