Ideą Little Festival jest prezentacja tego, co najbardziej wartościowe w muzyce nietypowej, niepopularnej, niezależnej. Trudno o jednoznaczne nazwanie tego wszystkiego jednym słowem lub nazwą. Dlatego ostatecznie wybór padł na określenie festiwal muzyki kreatywnej - czyli muzyki innej, niezwyczajnej, bardziej twórczej, pomysłowej, innowacyjnej, ambitnej, oryginalnej, artystycznej, a przede wszystkim wyjątkowej, szczerej i emocjonalnej. Takiej, która coś wyraża i przekazuje, a tym samym inspiruje, zmienia świadomość oraz muzyczny świat. Dodatkowo, muzyka ta ma być odpowiednio wkomponowana w najciekawsze miejsca koncertowe Gdańska...
Little Festival ma się wyróżniać na tle innych festiwali nieco odmienną wizją. Ma uciekać od mainstreamu, masowego przekazu, technicznych rewelacji czy idealizowania mnogości artystów oraz scen. Dlatego to mały, przekorny i jedyny w swoim rodzaju festiwal. To intrygujące, parodniowe wydarzenie z udziałem kilku wykonawców, wzajemnie dopasowanych pod kątem swojego dorobku artystycznego oraz zharmonizowanych z pozostałymi artystami i charakterem festiwalu, jak również specyfiką unikalnych przestrzeni koncertów.
Gdańsk wydaje się idealnym miejscem dla tego wydarzenia.
muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście
Podczas letniej odsłony festiwalu wystąpią:
13 sierpnia 2015 (czwartek) - godz. 20:00 - ECS
Europejskie Centrum Solidarności
Gdańsk Główny, Pl. Solidarności 1
Wstęp: 35 zł (przed koncertem)
- PIĘTNASTKA
- ORIGAMI ARKTIKA (25th Anniverary!)14 sierpnia 2015 (piątek) - godz. 20:00 - Teatr Leśny
Gdańsk Wrzeszcz, ul. Jaśkowa Dolina 45
Wstęp: 35 zł (przed koncertem)
- CASPAR BRÖTZMANN MASSAKER - z przyczyn niezależnych od Organizatora koncert nie odbędzie!
- BOHREN UND DER CLUB OF GOREUWAGA!!! ZMIANA W PROGRAMIE FESTIWALU!!!Caspar Brötzmann z powodu bardzo poważnych problemów zdrowotnych został zmuszony odwołać wszystkie swoje koncerty zaplanowane na ten rok. Niestety, w związku z tym zespół Caspar Brötzmann Massaker nie wystąpi na Little Festival... Wielka, wielka szkoda i strata, jednak zdrowie Caspara jest teraz najważniejsze. W tej sytuacji basista Caspar Brötzmann Massaker - Massimo Pupillo zaprasza na koncert własnego zespołu ZU.
ZU(Massimo Pupillo - bas, Luca Mai - saksofon barytonowy, Tomas Jaermyr - perkusja)
Ceniony na całym świecie włoski zespół Zu od 18 lat konsekwentnie gra swoją własną, oryginalną, bardzo żywiołową i ekspresyjną koncepcję muzyki eksperymentalnej, w której muzycy po prostu czują się najlepiej. Szaleją w obszarze szeroko pojętej awangardy, pełnej zaskakujących pomysłów, w śmiały sposób łącząc w jedną, solidną całość różne, czasem skrajnie odmienne gatunki. Bardzo swobodnie i zgrabnie mieszają elementy muzyki free, jazzu, rocka, noise, metalu, hardcoru czy jazzcoru, ale nie tylko. Ich muzyka jest naprawdę mocna, energetyczna, nośna, surowa i bezkompromisowa. To dosłownie gorący wulkan dźwiękowej energii, który niełatwo ujarzmić. Zu współpracowało z różnej maści muzykami na całym świecie, od Mike'a Pattona poprzez Matsa Gustafssona czy hiphopowy skład Dälek. Nagrali 14 albumów i zagrali ponad 2000 koncertów na każdym krańcu świata (m.in. wspólne trasy koncertowe z Sonic Youth, Faith No More i Fantomasem). Kontrakt z Ipecac Recordings czy właśnie współpraca z Mike'm Pattonem z Faith No More przyciągnęły do twórczości włoskiego tria dość szerokie masy fanów niestereotypowego rocka. Pomysł na zespół, w którym nie ma gitary, a saksofon barytonowy służy zamiast wokalu, zachwycił również wielbicieli jazzowych odjazdów.
Bohren und der Club of Gore(Piano Nights)
Niemiecka grupa grająca własny styl slow-motion-jazz, określany też mianem dark-ambient-jazz. To nie jest zwykła muzyka - to piękno. Bardzo nastrojowa, zaczarowana i kojąca, przy której serce spowalnia rytm, a oczy same zamykają się do snu na jawie. Nadano im przydomek najwolniej grającej kapeli na świecie. Totalnie spowolnione tempo kompozycji, a także posępna atmosfera ambientu stały się wyznacznikiem tego zespołu. Słodycz, jaka wydobywa się z tych kompozycji, wymaga ciemności. Wtedy najpełniej można poczuć przyjemność, która rozlewa się po ciele i umyśle. To mroczna muzyka, która przyciąga, czaruje, usypia, hipnotyzuje. Działa niezwykle kojąco. Już od 22 lat eksperymentują z jazzem w sposób niezwykle oryginalny. Jest to niesłychanie liryczne, zagrane z niezwykłym wyczuciem, wysublimowaniem, z dbałością o szczegóły. Wielki podziw należy się saksofoniście - jego gra pełna jest finezji, a solówki emanują niesłychaną mocą i przekazem. Do tego fortepianowe podkłady, bajkowa nostalgia wibrafonu, ambientowe klawisze i senna sekcja rytmiczna. W sposób niesłychanie wyjątkowy tworzą własne muzyczne wizje i historie, które żyją własnym życiem. Każda kompozycja ma swój urok i można by jeszcze długo rozpisywać się o ich pięknie.
https://www.youtube.com/watch?v=TN4YdsOeRNM
Origami Arktika(25th Anniversary! - 25 lat działalności!)
Norweska formacja zrzeszająca wielu różnych muzyków grających na rozmaitych instrumentach akustycznych, tradycyjnych/folkowych i nowoczesnych. Materiał z ostatniego albumu "Absolut Gehör" został znakomicie oceniony przez krytyków na całym świecie. Muzyka nieprzypadkowo została nagrana w Berlinie - studiu Einstürzende Neubauten. To swoisty hołd ku czci i fascynacji dla niemieckiej muzyki z lat 70-tych i 80-tych, głównie dla kraut-rocka. Muzycy Origami Arktika w sposób mistrzowski tworzą muzyczną powściągliwość, subtelne kompozycje i minimalistyczną atmosferę na bazie rozbudowanego zespołu i bogatego instrumentarium. Muzyka jest niesamowita. Otwiera ogromną przestrzeń i wciąga w swój rytualny wir, jakby w dźwiękową mgłę. Skłania, by zapalić kilka świec, wygodnie usiąść, zamknąć oczy i zatopić w tym pięknym, lecz surowym świecie. Jest w tym jakiś niepokój, nostalgia, mrok, zimno. Niemal pogański rytuał o tradycyjnych korzeniach norweskiego folkloru z energią psychodelicznego rocka. Brzmi niczym medytacyjny soundtrack do starego filmu Bergmana, ciche próbki Klausa Schulze, ceremonia Third Ear Band, zmiękczona sekcja Pink Floyd, senność Godspeed You Black Emperor, atramentowa głębia Coil, eksperymentalny duch Can, Faust i Neu! Muzyka Origami Arktika w pewien sposób nawiązuje do drogi z krainy Briana Eno, lecz jest bardziej złowieszcza.
https://www.youtube.com/watch?v=O1Z5HtElV0Ihttps://www.youtube.com/watch?v=icjih-r4m3M
Piętnastka(Piotr Kurek: organy, elektronika oraz Hubert Zemler: instrumenty perkusyjne)
Projekt Piotra Kurka jest jednym z najciekawszych muzycznych zjawisk, jakie pojawiły się na polskiej scenie niezależnej w ostatnich latach. Zespół był szeroko komentowany w polskiej, jak i zagranicznej blogosferze, budząc entuzjastyczne reakcje. Rustykalny minimalizm, elektroniczna psychodelia, autentyzm emocji i rytualistyczne manipulacje, to jedne z kilku skojarzeń, pojawiających się w recenzjach. Formuła Piętnastki została rozwinięta o żywe brzmienie perkusji, co chyba dodało tej muzyce bardziej kraut-rockowego zacięcia, dynamiki i ducha tamtego psychodelicznego nurtu. Zespół zagrał wyśmienite i zaskakujące koncerty na OFF Festival, Rockolektiv czy Unsound. Publiczność była oczarowana, wręcz zahipnotyzowana nasyconymi, transowymi dźwiękami, które z taką łatwością, oryginalnością i pomysłowością kreują muzycy Piętnastki. Sprawdźcie koniecznie!
"...Oczarowały mnie bez reszty te figlarne melodyjki i śmiało mogę powiedzieć, że to najciekawsza polska płyta jakiej dane mi było posłuchać w ostatnich latach..."
https://www.youtube.com/watch?v=1qiWe_aUShwhttps://www.youtube.com/watch?v=-ep1DV_v-7k
Blajwiny (wystawa)Na festiwalu pojawią się również blajwiny. Blajwiny to niezwykłe rzeźby, wykonane z najróżniejszych cząstek materii uratowanych od anihilacji - przede wszystkim ze stali i części znalezionych na złomie, choć warto podkreślić, że autorzy słowa "złom" unikają jak ognia.
Blajwiny przypominają fantazyjne, baśniowe postaci, wytwory dziecięcej wyobraźni lub też bohaterów powieści fantastycznych - jakby postindustrialne roboty/nie-roboty z innych światów. Autorami i pomysłodawcami blajwinów są uznany gdański malarz Krzysztof Iwin oraz "fizuk ahator" Mieervug Sveerg. Obaj podkreślają, że blajwin wymyka się wszystkim schematom i definicjom; z przedmiotów teoretycznie niepotrzebnych, martwych, przeznaczonych do utylizacji, tworzą postacie, które w jakiś sposób chcą ożywić, choćby w wyobraźni lub niezniszczalnej idei. Próbują też powrócić do prostoty, harmonii, dziecięcej wrażliwości oraz zdrowego poczucia humoru. W procesie tworzenia blajwina zdecydowanie najważniejsza jest wyobraźnia. Jest ona ważniejsza nawet od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna granic.
Wystawa będzie wyeksponowana we wszystkich miejscach koncertowych festiwalu. Blajwiny znakomicie wkomponują się w przestrzenie koncertów, muzykę, muzyków i widzów. Będą nam towarzyszyć niczym dobre, magiczne duszki, zamknięte w twardej, cielesnej posturze "robotów", stworzonych z elementów, które człowiek niegdyś zbudował, a potem wyrzucił.
Zdjęcia blajwinów można zobaczyć na stronie: www.blajwin.pl
LITTLE FESTIVAL - festiwal muzyki kreatywnej - Gdańsk 2015
ORGANIZATOR: - undescribable
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW:- Miasta Gdańska
- Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
PARTNERZY:- ECS-Europejskie Centrum Solidarności
- Gdański Archipelag Kultury / Klub Winda
PATRONAT MEDIALNY:- trojmiasto.pl, gdansk.pl, M/I kwartalnik muzyczny, Glissando, Noise Magazine, Hard Art, Top Guitar, Musick Magazine, musicis.pl, Porcys.com, ArtRock.pl, popupmusic.pl, Noweidzieodmorza.com, PituPitu.pl, screenagers.pl, AlterNation.pl, Konkubinat Kultury, Radio Gdańsk, Rock Serwis FM