Made in Germany to przegląd współczesnego kina niemieckiego, zainspirowany prezentacją kinematografii naszych zachodnich sąsiadów, która ma miejsce każdego roku na Berlinale. Sekcja Perspektive Deutsches Kino skupia się na filmowych odkryciach, natomiast Lola to prezentacja nominacji do najważniejszej niemieckiej nagrody filmowej, odpowiednika naszych Orłów.
Podobnie przegląd Made in Germany, choć w mniejszej skali, ma ambicję być kinematograficznym barometrem niemieckiego filmu i wyznaczać filmowe trendy. Prezentowane w jego ramach kino oznacza sztukę, kreatywność, ale również rozrywkę. Filmy zebrane w programie są sejsmografem i zwierciadłem rzeczywistości. Ich autorzy poszukują nowoczesnego i oryginalnego stylu filmowej wypowiedzi, odpowiedniego dla aktualnej refleksji nad współczesnym, rozpędzonym światem. Pod marką niemieckiego filmu kryje się różnorodność form i poruszanych tematów, a jego twórcy wywodzą się z rozmaitych kręgów kulturowych. W efekcie narodowa przynależność tych filmów jest coraz częściej nieoczywista.
W programie, oprócz nowego kina niemieckiego, znalazł się film Marta autorstwa jednego z najważniejszych twórców w historii kina: Rainera Wernera Fassbindera. Projekcja tego obrazu - wyświetlanego z okazji przyznania nagrody za całokształt twórczości dla operatora Michaela Ballhausa - to unikalna szansa zobaczenia filmu autora Berlin Alexanderplatz na dużym ekranie.
Made in Germany to projekt w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
goethe.de/swietujemy
Organizatorzy:
Goethe-Institut w Warszawie, Ambasada Niemiec, Gutek Film
Współpraca:
Dom Norymberski, Konsulat Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu, Konsulat Republiki Federalnej Niemiec w Krakowie, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Partnerzy:
Kino Muranów, Kino Bajka, Kino Forum / DKF, Kino Pionier, Klub Żak
Patroni Medialni:
TOK FM, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane 24, Warszawa.wyborcza.pl, AMS, Aktivist!, TVP Kultura
PROGRAM:
17.06.2016
G.18:00 / OSTATNIE TANGO / Ein letzter Tango / r. German Kral / Niemcy / 2015 / 85 min. / Made in Germany
18.06.2016
G.18:00 / JESTEŚMY MŁODZI, JESTEŚMY SILNI / Wir sind jung. Wir sind stark / r. Burhan Qurbani / Niemcy / 2014 / 116 min. / Made in Germany
19.06.2016
G.18:00 / CZAS KANIBALI / Zeit der Kannibalen / r. Johannes Naber / Niemcy / 2014 / 93 min. / Made in Germany
20.06.2016
G.20:15 / FAMILIENFEST / r. Lars Kraume / Niemcy / 2015 / 94 min. / Made in Germany
21.06.2016
G.20:15 / MARTA / Martha / r. Rainer Werner Fassbinder (Strach zżerać duszę, Tęsknota Veroniki Voss, Małżeństwo Marii Braun, Berlin Alexanderplatz) / zdj. Michael Ballhaus (Chłopcy z ferajny, Wiek niewinności, Drakula) / Niemcy / 1974 / 116 min. / Made in Germany
22.06.2016
G.20:15 / PANI MÜLLER MUSI ODEJŚĆ / Frau Müller muß weg / r. Sönke Wortmann / Niemcy / 2014 / 88 min. / Made in Germany
23.06.2016
G.20:15 / VICTORIA / r. Sebastian Schipper / Niemcy / 2015 / Srebrny Niedźwiedź (nagroda za zdjęcia) na MFF w Berlinie 2015 / 140 min. / Made in Germany
OSTATNIE TANGO / Ein letzter Tango / r. German Kral / Niemcy / 2015 / 85 min.Argentyńskie tango to taniec pełen namiętności, zmysłowości i erotyki. Nikt nie rozumie tego lepiej niż Maria Nieves i Juan Carlos Copes. Przez dekady byli najsłynniejszą para tańczącą tango; parą, która całkowicie zrewolucjonizowała ten styl tańca. Dziś, jako osiemdziesięciolatkowie, mają już dawno za sobą nie tylko niezwykłą karierę, ale też burzliwą miłość i wspólne życie. Nakłonienie tej pary do ponownego występu było nie lada wzywaniem, przed którym stanął reżyser. Ich filmowy portret zachwyca ciekawą formą retrospekcji, brawurowymi sekwencjami tanecznymi i porywającą ścieżką dźwiękową. O wyjątkowości "Ostatniego tanga‟ świadczy również to, że współproducentem filmu jest sam Wim Wenders.
JESTEŚMY MŁODZI, JESTEŚMY SILNI / Wir sind jung. Wir sind stark / r. Burhan Qurbani / Niemcy / 2014 / 116 min.W swojej niemal dokumentalnej rekonstrukcji autentycznych wydarzeń Burhan Qurbani zabiera widza do Rostocku początku lat 90-tych. Entuzjazm zjednoczenia wśród mieszkańców byłego NRD szybko ustąpił wtedy narastającej frustracji. Kozłem ofiarnym stali się obcokrajowcy, ale fala przemocy nie pochodziła tylko od przeżywających renesans grup neonazistowskich. Koktajle Mołotowa rzucali również zwykli obywatele na oczach kibicującej im w milczeniu policji i biernych władz. Siłą tego filmu jest sprawnie opowiedziana historia, reżyserski warsztat Qurbaniego i świetne aktorstwo. A aktualność i powtarzalność wydarzeń sprzed ponad dwudziestu lat jest nad wyraz niepokojąca.
CZAS KANIBALI / Zeit der Kannibalen / r. Johannes Naber / Niemcy / 2014 / 93 min.Wspaniale napisana i zagrana satyra na współczesny postkolonializm. Bohaterowie filmu to trójka menadżerów, pracujących dla jednej z korporacji, które robią interesy w krajach tzw. gospodarek wschodzących. Przemieszczają się z miejsca na miejsce, kryjąc się w luksusowych hotelach przed biedą, głodem i zacofaniem. Pełni pogardy wobec otoczenia i z przekonaniem o własnej wyższości podejmują bezwzględne decyzje, mające niekiedy konsekwencje dla całych narodów. Kiedy rzeczywistość wdziera się do luksusowego apartamentu z właściwą jej brutalnością, hotelowy kokon pęka niczym bańka mydlana, nie dając bohaterom żadnej nadziei.
FAMILIENFEST / r. Lars Kraume / Niemcy / 2015 / 94 min.Wszyscy bliscy zjeżdżają się na wielką uroczystość - 70-te urodziny głowy rodziny Hannesa Westhoffa, słynnego pianisty i apodyktycznego tyrana. Od samego początku wydarzenie jest festiwalem niewygodnych pytań, uprzedzeń, niedokończonych interesów, tłumionych pretensji i poczucia winy. Ożywają dawne wspomnienia i przygaszone konflikty. Uroczystość przerywają niespodziewane informacje na temat jednego z synów Westhoffa, Maxa, dla którego będzie to ostatnia szansa na rozmowę z najbliższymi, a dla pozostałych okazja do refleksji nad wzajemnymi relacjami i nad tym, co tak naprawdę jest w życiu ważne.
MARTA / Martha / r. Rainer Werner Fassbinder (Strach zżerać duszę, Tęsknota Veroniki Voss, Małżeństwo Marii Braun, Berlin Alexanderplatz) / zdj. Michael Ballhaus (Chłopcy z ferajny, Wiek niewinności, Drakula) / Niemcy / 1974 / 116 min.Michael Ballhaus - jeden z najlepszych operatorów świata, otrzymał na tegorocznym Berlinale Honorowego Złotego Niedźwiedzia za całokształt twórczości. Zanim wyjechał do Hollywood, gdzie stał się stałym współpracownikiem Martina Scorsesego, Ballhaus zrealizował zdjęcia do 15 filmów Rainera Wernera Fassbindera. "Martha" - słynna psycho-drama o perypetiach sado-masochistycznego małżeństwa - do dziś uważana jest za jeden ważniejszych z tej grupy. W kluczowej scenie spotkania Marty i Helmuta autor zdjęć po raz pierwszy zastosował swoje słynne ujęcie 360 stopni, które ostatecznie stało się znakiem rozpoznawczym jego operatorskiego stylu.
PANI MÜLLER MUSI ODEJŚĆ / Frau Müller muß weg / r. Sönke Wortmann / Niemcy / 2014 / 88 min.Ten mistrzowsko zagrany choć skromny w środkach film powstał na podstawie sztuki Lutza Hübnera, porównywanej do słynnej "Rzezi" Yasminy Rezy (na podstawie której swój film nakręcił Roman Polański). Tytułowa pani Müller to nauczycielka podstawówki, której rodzice zarzucają niekompetencję. Słabe wyniki dzieci niepokoją ich w obliczu zbliżającej się gimnazjalnej promocji. Szkolne zebranie, które miało na celu pozbycie się nauczycielki i uspokojenie egoistycznych wyrzutów sumienia dorosłych, staje się miejscem erupcji emocji, wzajemnych pretensji i wyjawiania wstydliwych sekretów.
VICTORIA / r. Sebastian Schipper / Niemcy / 2015 / Srebrny Niedźwiedź (nagroda za zdjęcia) na MFF w Berlinie 2015 / 140 min.Trzymający w napięciu kryminał Schippera jest jak dwugodzinna jazda rollercoasterem. Film został nakręcony w jednym ujęciu z niewielka ekipą i garstką aktorów. Podobno nawet sam reżyser nie wierzył w powodzenie tego szalonego przedsięwzięcia, opartego na dwunastostronicowym scenariuszu i talencie młodych aktorów. Tytułowa bohaterka to młoda Hiszpanka, którą w trakcie imprezowej nocy na berlińskiej ulicy zaczepia grupa mężczyzn. To, co miało być niewinną, szczeniacką przygodą, okaże się doświadczeniem poważnej gangsterki z napadem na bank i brawurową ucieczką włącznie.